Na rynek marsz!
Jak przebojem i bez kompleksów wejść na rynek pracy? Gdzie szukać porad na początku drogi zawodowej? Odpowiedzi na te i inne pytania podczas warsztatów poświęconych pracy osób niepełnosprawnych uzyskała młodzież z integracyjnego Zespołu Szkół Nr 5 w Warszawie.
Z inicjatywą zorganizowania warsztatów wyszli sami uczniowie. – Młodzież przychodziła do mnie po radę. Pytali co mają robić ze sobą po ukończeniu szkoły? Postanowiliśmy więc zaprosić Państwa z Centrum Integracji, by pomogli rozwiać niektóre z wątpliwości naszych wychowanków – mówi Dorota Paciukanis, psycholog szkolny.
Główną ideą, która przyświecała pracownikom Centrum prowadzącym
warsztaty, było zachęcenie młodzieży do aktywności zawodowej. -
Dość rzadko zgłaszają się do nas młodzi ludzie zaraz po szkołach –
mówi Daniel Pietrzak, doradca zawodowy z Centrum Integracji.
– A przecież wiedza dotycząca tego, jak przygotować CV, czy w
jaki sposób rozmawiać z przyszłym pracodawcą, jest dziś niezbędna
na starcie – dodaje.
W instytucjach pośrednictwa pracy takich jak Centrum Integracji, osoby zainteresowane odbywają rozmowę z doradcą zawodowym, rozwiązują także test predyspozycji. Istotna jest weryfikacja tego co chciałyby robić i jakie mają uzdolnienia. Centrum dysponuje także bazą ofert pracy. – Próbowałam już sama znaleźć jakąś pracę, ale na razie nie bardzo mi to wychodziło. Wiem teraz, że z pomocą może mi się udać – mówi Diana Petrykowska, uczestniczka warsztatów.
W bazie ofert Centrum Integracji znaleźć można różne propozycje. Te najpopularniejsze to prace biurowe, sprzątanie, czy telemarketin. Oferta jest szeroka. Wiele zależy od przyszłych pracowników, od ich kwalifikacji, zainteresowań oraz rodzaju niepełnosprawności.
Wpływ na zawodową aktywizację młodzieży ma szkoła oraz rodzice. W ramach warsztatów odbyło się także spotkanie z rodzicami niepełnosprawnych uczniów.
- Wiedza o tym jak możemy pomóc naszym dzieciom w odnalezieniu się na rynku pracy nie jest powszechna. Jako rodzice często chcemy je ochronić. A przecież trzeba dzieciom pozwolić wejść w ten trudny świat. – mówi Małgorzata Matuszewska mama niepełnosprawnego Szymona. – Wierzę, że dzięki pomocy profesjonalistów, nie pozwolimy, żeby nasza młodzież po skończeniu szkoły spoczęła na laurach. Bo przecież chcieć to móc! – dodaje.
Warsztaty spotkały się z dużym zainteresowaniem ze strony uczniów i ich rodziców. Centrum Integracja czeka na zgłoszenia kolejnych szkół, które chciałyby włączyć się w tego typu działania.
Fot. Dominika Trębacz
Projekt „Centra Integracja” – prowadzenie ośrodków rehabilitacji społecznej i zawodowej dla osób niepełnosprawnych z terenu województwa mazowieckiego, małopolskiego, lubuskiego i pomorskiego - jest współfinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych – Program Partner III.
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
Co nowego
- Jak zapewnić płynną realizację programu leczenia SMA?
- Integracja to zawsze byli ludzie
- Nowa perspektywa i szansa na życie dla pacjentów ze stwardnieniem zanikowym bocznym (ALS)
- Nie możemy dłużej czekać! Marszałek Szymon Hołownia apeluje o rozpoczęcie prac nad ustawą o asystencji osobistej
- Wiśnik CUP. To już 10 LAT!
Dodaj komentarz