Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Ruszyła kampania „Więcej nas łączy, niż dzieli...”

16.12.2014
Autor: Łukasz Drozda, Agnieszka Fiedorowicz
Źródło: inf. własna, na pierwszym zdjęciu: plakat kampanii 20-lecia Integracji "Więcej nas łączy, niż dzieli", fot. Tomasz Ozdoba, na zdjęciu: Grażyna Wolszczak i Tomasz Wasielewski
Kobieta w szpilkach i mężczyzna na wózku mają kłopoty w poruszaniu się na kostce brukowej

Schody, wyboje, ale i wspólna zabawa, i kibicowanie. „Więcej nas łączy, niż dzieli...” – to hasło ruszającej 17 grudnia 2014 r. kampanii społecznej Integracji. Jej celem jest zwrócenie uwagi na sytuacje z życia codziennego, które w równym stopniu dotyczą osób z niepełnosprawnością, jak i pełnosprawnych, dorosłych i dzieci, kobiet i mężczyzn.

- Coraz więcej nas łączy, a mniej dzieli. Na przestrzeni 20 lat funkcjonowania Integracji udało się zainicjować dostosowanie gmachu Sejmu RP i wielu obiektów publicznych, urzędów, centrów handlowych, z których wszyscy korzystamy – przekonuje prezes Integracji, Piotr Pawłowski.

Dziewczynka i chłopczyk bawią się tabletem. Chłopczyk dotyka ekranu stopą, ponieważ nie ma rączek. Hasło: Więcej nas łączy, niż dzieli... gdy tak bardzo chcemy dotknąć...
Plakat kampanii 20-lecia Integracji "Więcej nas łączy, niż dzieli...", fot. Tomasz Ozdoba, na zdjęciu: Kornelia Raczkiewicz i Staś Salach z mamą

- Osoby z niepełnosprawnością często buntują się, kiedy mówi się o dwóch światach: osób niepełnosprawnych i sprawnych – i mają rację, bo żyjemy przecież w tej samej rzeczywistości – kontynuuje Piotr Pawłowski. – Dlatego rozwiązania uwzględniające potrzeby i oczekiwania osób z niepełnosprawnością, faktycznie będą także działaniami na rzecz wszystkich innych obywateli. Poprzez kampanię „Więcej nas łączy, niż dzieli...” chcemy pokazać, że niepełnosprawność nie może wykluczać, a wiele codziennych barier doskwiera wszystkim. Tym bardziej cieszy fakt, że osoby biorące udział w tej kampanii, widząc jej rzeczywisty sens, zaangażowały się w nią na zasadach pro publico bono.

Wspólne problemy i radości

Kostka brukowa jest jak tor przeszkód, zarówno dla osób z niepełnosprawnością mających problemy z poruszaniem się, jak i miłośniczek szpilek. Niejednokrotnie doświadczyła tego Grażyna Wolszczak, która wzięła udział w sesji zdjęciowej.

- Żwir, kostka brukowa, nierówne chodniki to pułapki, na które ciągle się natykam – wyjaśnia aktorka.

Scenka z Grażyną Wolszczak znalazła się na jednym z pięciu plakatów kampanii „Więcej nas łączy, niż dzieli...”. Pozostałe fotografie promujące kampanię pokazują inne sytuacje i doświadczenia z życia codziennego osób z niepełnosprawnością, a w ich zilustrowaniu wzięli udział: aktorka Agnieszka Więdłocha, niewidomy pieśniarz szantowy i gitarzysta Roman Roczeń, aktor niskiego wzrostu Iwo Pawłowski, aktor teatralny i dubbingowy Modest Ruciński, poruszający się na wózkach Agata Battek i Tomasz Wasielewski, a także Staś Salach z mamą Urszulą, Justyna Janaszewska i Kornelia Raczkiewicz.

Niewidomy mężczyzna i pełnosprawna kobieta razem kibicują z szalikami z napisem
Plakat kampanii 20-lecia Integracji "Więcej nas łączy, niż dzieli...", fot. Tomasz Ozdoba, na zdjęciu: Agnieszka Więdłocha i Roman Roczeń

- Hasło „Więcej nas łączy, niż dzieli...” niesie w sobie niesłychanie ważną prawdę: świat pełnosprawnych i świat ludzi z niepełnosprawnościami to w wielkim stopniu ta sama rzeczywistość. W moim poczuciu bardzo trudno jest wyznaczyć sztywną granicę. Czy ja sam jestem aż tak „pełnosprawny”, jeśli się mnie porówna z wybitnym naukowcem poruszającym się na wózku? Przecież nie mam tak wybitnego umysłu, za to mam nadwagę, która strasznie utrudnia mi życie. Ujmuję słowo „pełnosprawność” w cudzysłów. Chciałbym, żeby nasza kampania pokazała, iż ludzie bardzo się różnią fizycznie i psychicznie, ale jednocześnie mają wiele ze sobą wspólnego – zarówno jeśli chodzi o codzienne problemy, jak i radości. Mało tego, te problemy, bariery, dotyczą wszystkich. Może nie jeździsz na wózku, ale masz małe dziecko w wózku. I nagle pojawiają się schody... – tłumaczy Jan Domaniewski, współtwórca kampanii.

Półki sklepowe, dwaj mężczyźni sięgają po produkty. Wysoki ma kłopot ze schylaniem się, niski zaś - z dosięgnięciem górnej półki. Hasło: Więcej nas łączy, niż dzieli... gdy trudno dosięgnąć...
Plakat kampanii 20-lecia Integracji "Więcej nas łączy, niż dzieli...", fot. Tomasz Ozdoba, na zdjęciu od prawej: Iwo Pawłowski i Modest Ruciński

Dotrzeć z przekazem

Partnerami medialnymi kampanii są Ringier Axel Springer Polska (RASP) i Grupa Onet.pl.

- Od dawna z podziwem obserwowaliśmy kampanie Fundacji Integracja, które skutecznie zmieniają świadomość społeczną na temat osób niepełnosprawnych w Polsce. Dlatego bez wahania Ringier Axel Springer Polska i Grupa Onet.pl postanowiły objąć patronat medialny nad kampanią „Więcej nas łączy, niż dzieli...”. Jesteśmy przekonani, że to ważna inicjatywa, która zbuduje nową świadomość na temat funkcjonowania osób niepełnosprawnych w naszym społeczeństwie. Obie firmy – Ringier Axel Springer Polska i Grupa Onet.pl są liderami na rynku mediów w Polsce – nasze tytuły prasowe, serwisy internetowe mają ogromny zasięg. Dzięki temu kampania Fundacji dotrze do bardzo szerokiej grupy odbiorców. Poszczególne jej odsłony ukażą się m.in. na stronach Onetu, w Fakcie, Newsweeku, Forbesie, Przeglądzie Sportowym oraz w ich serwisach internetowych obu spółek. W akcji promocyjnej wykorzystamy również nasze profile w mediach społecznościowych, które posiadają kilkaset tysięcy fanów. Dodatkowo będziemy promować kampanię wewnątrz naszego holdingu, do którego oprócz RASP i Grupy Onet.pl należą spółki medialne w kilku krajach Europy, m.in. na Słowacji, Węgrzech, w Serbii, Szwajcarii i Niemczech – mówi Anna Marucha, rzecznik prasowy Ringier Axel Springer Polska.

Dwie kobiety - jedna z wózkiem dziecięcym, druga na wózku. Obie mają problemy na schodach. Hasło: Więcej nas łączy, niż dzieli... gdy zaczynają się schody...
Plakat kampanii 20-lecia Integracji "Więcej nas łączy, niż dzieli...", fot. Tomasz Ozdoba, na zdjęciu od lewej: Agata Battek i Justyna Jednaszewska z synkiem Brunonem

Pierwsza odsłona kampanii „Więcej nas łączy, niż dzieli...” rusza 17 grudnia br. w mediach RASP i Grupy Onet.pl. Kreacje kampanii pojawią się również w mediach Integracji, przede wszystkim w portalu Niepelnosprawni.pl, gdzie powstała specjalna zakładka poświęcona akcji (niepelnosprawni.pl/wiecejnaslaczy), a także na stronie www.integracja.org oraz w numerach 6/2014 i 1/2015 magazynu „Integracja”. Całość dopełniona zostanie działaniami PR i w social media.

Kampania „Więcej nas łączy, niż dzieli...” podsumowuje 20-lecie Integracji – organizacji działającej na rzecz środowiska osób z niepełnosprawnością. Na przestrzeni minionych lat Integracja rozwinęła się z wydawcy czarno-białego biuletynu w organizację, która stworzyła największą platformę informacyjną o niepełnosprawności, w skład której wchodzą magazyn „Integracja”, portal www.niepelnosprawni.pl oraz program TV „Misja Integracja”. Ponadto stworzyła sieć Centrów Integracja promujących aktywność zawodową wśród osób z niepełnosprawnościami. Dzięki swojemu unikatowemu doświadczeniu i ogromnej wiedzy Integracja stała się ekspertem w obszarze likwidacji wszelkich barier, w tym w szczególności architektonicznych, dotyczących serwisów internetowych i komunikacyjnych.

- Nasza misja się jednak nie kończy. Zbudowanie świata bez barier wymaga konsekwentnego procesu związanego z dbałością o dostępność dla wszystkich. Niezależnie od tego, jak wiele zrealizowaliśmy, wydając m.in. publikację o projektowaniu uniwersalnym, przyznając certyfikaty dostępności 400 obiektom budowlanym w Polsce, przeprowadzając liczne kampanie społeczne oraz wprowadzając osoby z niepełnosprawnością na rynek pracy, ciągle mamy przestrzeń do działania. Integrację czeka kolejnych 20 lat pełnych następnych wyzwań – podsumowuje Piotr Pawłowski, prezes Integracji.


Kampania przygotowana została przez Integrację wspólnie z Ringier Axel Springer Polska. Autorem koncepcji kampanii jest Jan Domaniewski. Sesję zdjęciową do projektu wykonali Tomasz Ozdoba i Damian Burzykowski. Opracowanie graficzne przygotowali Łukasz Kiljański i Przemysław Decewicz.


Partnerami kampanii społecznej

Komentarz

  • dostępność stron
    Realistka
    19.12.2014, 10:02
    Polemizowałabym z opinią, że Integracja jest ekspertem w dziedzinie dostępności stron internetowych. Po wejściu w niektóre podstrony niezbędna jest najnowsza przeglądarka. Nagłówkiem nie jest początek tekstu, lecz koniec ramki. Od wielu lat ignorowane są też postulaty osób niewidomych dotyczące niedostępności internetowego głosowania na „Człowieka bez barier”.

Dodaj odpowiedź na komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin
Prawy panel

Wspierają nas