Nie będzie już Platformy Usług Elektronicznych ZUS
Już w sierpniu Platforma Usług Elektronicznych (PUE) ZUS zmieni się w eZUS. Użytkownicy zalogują się do systemu na nowym ekranie. To pierwszy krok w kierunku unowocześnienia całego systemu.
Obecnie w całej Polsce z Platformy Usług Elektronicznych korzysta blisko 13 mln użytkowników. To pierwszy polski e-urząd, a ZUS udostępnił go klientom ponad dekadę temu, dokładnie w 2012 r. Na Opolszczyźnie w placówkach ZUS profil na PUE potwierdziło dotąd już ponad 106 tys. mieszkańców województwa.
Nowy system
- Autorski produkt ZUS od lat był rozbudowywany, dzięki czemu osoby pracujące, rodzice, przedsiębiorcy czy emeryci i renciści mogli załatwić w naszej instytucji coraz więcej spraw online, bez wychodzenia z domu. Jednak wygląd ekranów i logika działania platformy nie zmieniły się od początku. Teraz to się zmieni – zaznaczył Sebastian Szczurek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa opolskiego.
Docelowo system będzie miał prostą nawigację, intuicyjny interfejs i funkcje dostosowane do wymagań różnych grup klientów, w tym osób ze szczególnymi potrzebami. Na początku sierpnia planowane jest wdrożenie pierwszych zmian, w tym w sposobie logowania do systemu.
Logowanie
Użytkownik, który będzie chciał zalogować się na PUE ZUS, zobaczy nowy ekran logowania. Przy logowaniu loginem i hasłem pojawią się nowe elementy, dzięki którym portal ma być bezpieczniejszy. Między innymi hasło będzie musiało składać się z co najmniej 12 znaków i dlatego po zalogowaniu system poprosi o zmianę hasła.
Użytkownik, który poda login i hasło, będzie musiał potwierdzić logowanie kodem weryfikacyjnym. Kod otrzyma SMS-em lub e-mailem. Sposób przekazania kodu zależy od tego, jaki kanał odzyskiwania dostępu użytkownik wybrał w ustawieniach portalu (zakładka [Dane profilu] sekcja [Dane kontaktowe, kanał odzyskiwania dostępu do Twojego konta PUE]).
W kolejnym kroku użytkownik będzie mógł wybrać konto, z którego chce korzystać, zanim przejdzie do załatwiania spraw w ZUS. Może to być konto indywidualne (na którym dostępne są role ogólna, świadczeniobiorcy i ubezpieczonego) lub konto płatnika (przedsiębiorcy) albo konto, do którego użytkownik ma dostęp jako pełnomocnik.
Jeśli klient wybierze konto indywidualne, przejdzie do widoku PUE i będzie mógł wybrać rolę ubezpieczonego (jeśli ją ma) lub świadczeniobiorcy albo rolę ogólną.
Kolejne zmiany
Inne ważne zmiany, które zostaną wprowadzone na tym etapie, to np.: tłumaczenie elementów eZUS na języki ukraiński i angielski.
ZUS przekazał, że jeszcze w tym roku planowane są zmiany w rejestracji konta na eZUS i w procesach powiązanych z logowaniem, np. przy przypomnieniu loginu. Trwają też prace nad ulepszeniami profilu płatnika składek.
Polecamy
- PFRON wesprze organizacje pomagające powodzianom
- Już jest! Nowy numer „Integracji” w całości poświęcony komfortkom (PDF podstawowy i PDF dostępny)
- Instytut Wzornictwa Przemysłowego już po raz 31. organizuje Konkurs Dobry Wzór!
- Świadczenie wspierające. Zespoły najczęściej przyznają między 95 a 100 punktów
Co nowego
- Wniosek o świadczenie interwencyjne przez internet, w placówce ZUS lub punkcie mobilnym
- (Nie)widoczność Potrzeb – ale nie możecie, czy nie chcecie zobaczyć?
- „Nie gadaj, tylko się zbadaj!” – PZU zachęca do profilaktyki onkologicznej
- PFRON wesprze organizacje pomagające powodzianom
- Polska myśl technologiczna zmienia świat