Kontrolerzy na dworcach PKP
Najwyższa Izba Kontroli rozpoczęła w całym kraju kontrolę dworców kolejowych pod kątem ich przystosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych. Kontrolerzy sprawdzą dostępność poszczególnych pomieszczeń i system informacji dla pasażerów.
- Na podróż pociągiem do Warszawy zdecydowałam się raz. Jeśli przewoźnik nie zmieni swojego podejścia, będzie to moja ostatnia podróż pociągiem – mówi poruszająca się na wózku Agnieszka Alberska z Gliwic.
Brak wind i podjazdów przy schodach prowadzących na perony, niedostosowane łazienki, brak informacji dla osób z niepełnosprawnością narządów wzroku i słuchu – to mankamenty występujące na niemal wszystkich polskich dworcach.
- Polskie koleje to skansen. Jeśli chodzi o dbałość o wygodę pasażera to daleko im do obsługi w innych środkach transportu, takich np. jak linie lotnicze czy pociągi w Europie zachodniej. PKP ma jednak duże pole do popisu, bo może zabiegać o fundusze unijne. A te są duże – podkreśla dr hab. inż. Marek Sitarz, kierownik katedry transportu szynowego Politechniki Śląskiej.
Polskie Koleje Państwowe usprawiedliwiają się faktem, że większość obiektów powstała po 1945 roku. Wówczas o potrzebach osób niepełnosprawnych mało kto myślał. Obecnie tempo zmian spowalnia rozproszenie PKP na wiele spółek. Kto inny np. odpowiada za perony, a kto inny za halę dworca. Utrudnia to proces decyzyjny, a także karanie winnych niedociągnięć.
- Zmieniamy się stopniowo. Przeciętny koszt modernizacji dworca wynosi od 10 do 30 mln złotych – informuje Michał Wrzosek, rzecznik PKP. Na Śląsku takie zmiany wprowadzono już w Tarnowskich Górach i Tychach. Z 74 dużych dworców, obsługujących do 2 mln ludzi każdy, aż połowa to nowe lub przerobione obiekty. Taki sam lifting przeszło także około 400 z 1500 mniejszych dworców – dodaje rzecznik.
Zupełnie nowe dworce powstaną w Gdyni, Poznaniu, Katowicach, Warszawie Wschodniej i Zachodniej. To priorytetowe inwestycje związane z EURO 2012. Zmiany wymusza na PKP także unijny przepis nakazujący przystosowanie modernizowanych po 2010 roku obiektów kolejowych do potrzeb niepełnosprawnych pasażerów.
Prowadzona przez NIK kontrola dworców potrwa do końca lutego. W listopadzie ub. roku Izba negatywnie oceniła działania zarządców infrastruktury kolejowej oraz przewoźników pasażerskich w zakresie zapewnienia porządku i bezpieczeństwa. W wyniku tego postawiła wniosek o likwidację SOK.
Oprac.: Redakcja
Komentarze
brak komentarzy
Dodaj komentarz