Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

500 milionów na program samochodowy. Blisko 3500 osób ma z niego skorzystać w tym roku

04.10.2023
Autor: Mateusz Różański, fot. Mateusz Różański
mężczyzna na wózku wjeżdża na podest, dzięki któremu wjedzie do samochodu

- Chodziło nam o to, by zmienić też rynek. W Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych istnieje rynek dostosowanych w pełni samochodów, robionych w profesjonalnych zakładach adaptacyjnych i są wystandaryzowane. Chcę, żeby w Polsce też tak było i ludzie nie musieli kupować jakiegoś dostawczaka i dokręcać do niego pochylni czy windy – mówił podczas briefingu prasowego Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych Paweł Wdówik.

W tym roku ruszył zapowiadany  od 2021 roku program Mobilność osób z niepełnosprawnością, nazywany programem samochodowym.Ten program jest częścią szerszego programu  realizowanego przez rząd i PFRON pod hasłem „Samodzielność-Aktywność-Mobilność”.  Ponowne uruchomienie programu dofinansowania zakupu dostosowanego samochodu było od lat oczekiwane przez osoby z niepełnosprawnością. Nowy program samochodowy jest nakierowany na bardzo konkretną grupę.

Dla najbardziej wykluczonych

- Postawiliśmy sobie bardzo wysoko poprzeczkę. Stwierdziliśmy, że najbardziej wykluczeni są ci, którzy potrzebują samochodów, do których można wjechać na wózku, bo nie mogą samodzielnie przesiąść się na fotel pasażera czy kierowcy — podkreślał podczas briefingu Paweł Wdówik — Teraz, dzięki rozwojowi medycyny, jest coraz więcej osób ze sprzężoną niepełnosprawnością, a możliwość przemieszczania się jest czymś, co determinuje szanse życiowe tych osób. Program, który uruchomiliśmy, jest kluczowy – podkreślił Pełnomocnik.

Zdaniem Pawła Wdówika program samochodowy jest kluczowy w wyrównywaniu szans w zapewnianiu równych praw osób z niepełnosprawnością i ich rodzin.

- Wiemy, jak ważne jest to dla rodzin, które mają już duże, nastoletnie dzieci, których nie da się przenieść na rękach. Van, który ma windę i podjazd jest rozwiązaniem, które pozwala rodzinie funkcjonować na równych prawach.

Koniec epoki dostawczaka

Pełnomocnik zauważył  też, że dotychczasowym polskim standardem transportu osób z niepełnosprawnością są przerobione samochody dostawcze, które nie zapewniały odpowiednich warunków osobom poruszającym się na wózkach.

- Myśmy ten standard podnieśli na o wiele wyższy poziom. Stąd to wysokie dofinansowanie – zaznaczył Paweł Wdówik — Chodziło nam o to, by zmienić też rynek. W Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych istnieje rynek dostosowanych w pełni samochodów, robionych w profesjonalnych zakładach adaptacyjnych i są wystandaryzowane. Chcę, żeby w Polsce też tak było i ludzie nie musieli kupować jakiegoś dostawczaka i dokręcać do niego pochylni czy windy – dodał.

Zaskakująca popularność

Sam Pełnomocnik przyznał, że był zaskoczony ogromnym zainteresowaniem programem. To właśnie ono sprawiło, że podjęto decyzję, że będzie to program stały i każdego roku będą odbywać się dwie tury naboru wniosków.
- Każdy, kto nie dostał tego dofinansowania w tym roku, dostanie w przyszłym, o ile spełnia wszystkie kryteria – podkreślił Paweł Wdówik.

Pełnomocnik poinformował też, że za sprawą dobrej sytuacji finansowej PFRON zwiększono środki, przeznaczone na ten program, żeby jak najwięcej osób jeszcze w tym roku otrzymało dofinansowanie.

3000 beneficjentów

- W samej tylko drugiej turze, która trwała od 1 do 31 sierpnia, do PFRON wpłynęło 4800 wniosków o dofinansowanie zakupu auta. W pierwsze turze, która trwała od 1 marca do 30 kwietnia tego roku było ich około 5 tysięcy–poinformował prezes PFRON Krzysztof Michałkiewicz-Bardzo nam zależało, żeby osoby z najpoważniejszymi niepełnosprawnościami mogły z niego skorzystać. W pierwszej turze udało się przekazać dofinansowanie ponad tysiącu osób.

- Chodziło nam o to, by zmienić też rynek. W Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych istnieje rynek dostosowanych w pełni samochodów, robionych w profesjonalnych zakładach adaptacyjnych i są wystandaryzowane. Chcę, żeby w Polsce też tak było i ludzie nie musieli kupować jakiegoś dostawczaka i dokręcać do niego pochylni czy windy – mówił podczas briefingu prasowego Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych Paweł Wdówik.

W tym roku ruszył zapowiadany od 2021 roku program Mobilność osób z niepełnosprawnością, nazywany programem samochodowym, który był obiecywany przy okazji startu programu Dostępność plus . Program samochodowy jest częścią szerszego programu realizowanego przez rząd i PFRON pod hasłem „Samodzielność-Aktywność-Mobilność”. Ponowne uruchomienie programu dofinansowania zakupu dostosowanego samochodu było od lat oczekiwane przez osoby z niepełnosprawnością. Nowy program samochodowy jest nakierowany na bardzo konkretną grupę.

Dla najbardziej wykluczonych

- Postawiliśmy sobie bardzo wysoko poprzeczkę. Stwierdziliśmy, że najbardziej wykluczeni są ci, którzy potrzebują samochodów, do których można wjechać na wózku, bo nie mogą samodzielnie przesiąść się na fotel pasażera czy kierowcy — podkreślał podczas briefingu Paweł Wdówik — Teraz, dzięki rozwojowi medycyny, jest coraz więcej osób ze sprzężoną niepełnosprawnością, a możliwość przemieszczania się jest czymś, co determinuje szanse życiowe tych osób. Program, który uruchomiliśmy, jest kluczowy – podkreślił Pełnomocnik.

Zdaniem Pawła Wdówika program samochodowy jest kluczowy w wyrównywaniu szans w zapewnianiu równych praw osób z niepełnosprawnością i ich rodzin.

- Wiemy, jak ważne jest to dla rodzin, które mają już duże, nastoletnie dzieci, których nie da się przenieść na rękach. Van, który ma windę i podjazd jest rozwiązaniem, które pozwala rodzinie funkcjonować na równych prawach.

Koniec epoki dostawczaka

Pełnomocnik zauważył też, że dotychczasowym polskim standardem transportu osób z niepełnosprawnością są przerobione samochody dostawcze, które nie zapewniały odpowiednich warunków osobom poruszającym się na wózkach.

- Myśmy ten standard podnieśli na o wiele wyższy poziom. Stąd to wysokie dofinansowanie – zaznaczył Paweł Wdówik — Chodziło nam o to, by zmienić też rynek. W Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych istnieje rynek dostosowanych w pełni samochodów, robionych w profesjonalnych zakładach adaptacyjnych i są wystandaryzowane. Chcę, żeby w Polsce też tak było i ludzie nie musieli kupować jakiegoś dostawczaka i dokręcać do niego pochylni czy windy – dodał.

Zaskakująca popularność

Sam Pełnomocnik przyznał, że był zaskoczony ogromnym zainteresowaniem programem. To właśnie ono sprawiło, że podjęto decyzję, że będzie to program stały i każdego roku będą odbywać się dwie tury naboru wniosków.
- Każdy, kto nie dostał tego dofinansowania w tym roku, dostanie w przyszłym, o ile spełnia wszystkie kryteria – podkreślił Paweł Wdówik.

Pełnomocnik poinformował też, że za sprawą dobrej sytuacji finansowej PFRON zwiększono środki, przeznaczone na ten program, żeby jak najwięcej osób jeszcze w tym roku otrzymało dofinansowanie.

Blisko 3500 beneficjentów

- W samej tylko drugiej turze do PFRON wpłynęło 4800 wniosków o dofinansowanie zakupu auta, które są obecnie są rozpatrywane. W pierwsze turze, która trwała od 1 marca do 30 kwietnia tego roku było ich około 5 tysięcy–poinformował prezes PFRON Krzysztof Michałkiewicz-Bardzo nam zależało, żeby osoby z najpoważniejszymi niepełnosprawnościami mogły z niego skorzystać. W pierwszej turze udało się przekazać dofinansowanie ponad tysiącu osób.

Jednak, jak zauważył prezes PFRON, ze względu na ogromną popularność programu nawet trzy tysiące osób, pomimo pozytywnej oceny wniosku nie otrzymało dofinansowania.

- Dlatego w drugie turze zdecydowaliśmy się zwiększyć dofinansowanie ze 150 milionów – tyle przeznaczyliśmy na każdą z dwóch dotychczasowych tur do 350 milionów – podkreślił Prezes PFRON. Oznacza to w sumie podniesienie budżetu programu w tym roku o 200 milionów złotych do kwoty pół miliarda: 150 milionów w pierwszej i 350 milionów w drugiej turze.

- Faktycznie jest szansa, by w tym roku blisko 3,5 tysiące osób mogło cieszyć się z posiadania własnego dostosowanego samochodu – wskazał prezes Michałkiewicz. Zapowiedział on już dwie kolejne tury naboru wniosków, które odbędą się w przyszłym roku.

Jaka przyszłość programu samochodowego?

- Rada nadzorcza PFRON przeprocesowała plan finansowy ze wskazaniem środków na wszystkie swoje programy. Pierwotne założenia, które przyjęliśmy, były takie, że w każdym naborze wniosków jest 150 milionów złotych. Sytuacja Finansowa pozwoliła na podniesienie tej kwoty w drugiej turze o 200 milionów. Na razie możemy powiedzieć, że na przyszły rok zaplanowaliśmy 300 milionów, a to jak dokładnie będzie dalej, zobaczymy, bo zależy to od szczegółowych decyzji, które zostaną podjęte, gdy Sejm zatwierdzi budżet — wyjaśniał Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych — W tej chwili nie bierzemy pod uwagę rozszerzenia grupy docelowej. Wciąż jest bardzo dużo osób najbardziej wykluczonych transportowo. Natomiast nie wykluczam, że takie decyzje będą podjęte w przyszłości – odpowiedział na pytania o plany ewentualnej modyfikacji programu samochodowego.

Zasady finansowania

Dofinansowanie dotyczy części kosztów zakupu dostosowanego samochodu osobowego. tj. pojazdu, w którym dokonano technicznych dostosowań pod kątem indywidualnych potrzeb kierowcy lub pasażera z niepełnosprawnością wymagającą poruszania się na wózku inwalidzkim. Dostosowania powinny być wykonane w sposób, który umożliwia zajęcie miejsca kierowcy lub pasażera bez konieczności przesiadania się z wózka. Przy takim rozwiązaniu zarówno kierowca, jak i pasażer korzystają z dostosowanego samochodu podróżując na wózku inwalidzkim. Dofinansowanie może być przeznaczone na zakup nowego dostosowanego samochodu osobowego lub używanego dostosowanego samochodu osobowego po spełnieniu warunków.

Wysokość dofinansowania samochodu będzie uzależniona od ceny zakupu dostosowanego samochodu osobowego. Progi cenowe zakupu dostosowanego samochodu osobowego będą dofinansowywane (poniższe wartości dofinansowania mogą się kumulować) w następującej wysokości:

1) dla samochodów dostosowanych do ich prowadzenia przez osobę niepełnosprawną:

a) do kwoty 150.000,00 zł - 80% ceny samochodu,

b) nadwyżka ponad kwotę 150.000,00 zł do kwoty 250.000,00 zł - 50% nadwyżki,

c) nadwyżka ponad kwotę 250.000,00 zł do kwoty 300.000,00 zł - 30% nadwyżki,

d) nadwyżka ponad kwotę 300.000,00 zł - 0%;

2) dla samochodów dostosowanych do podróży osoby z niepełnosprawnością jako pasażera:

a) do kwoty 130.000,00 zł - 85% ceny samochodu,

b) nadwyżka ponad kwotę 130.000,00 zł do kwoty 200.000,00 zł - 50% nadwyżki,

c) nadwyżka ponad kwotę 200.000,00 zł do kwoty 230.000,00 zł - 30% nadwyżki,

d) nadwyżka ponad kwotę 230.000,00 zł - 0%.


 

Komentarz

  • Moje zdanie
    Eh
    05.10.2023, 13:56

Dodaj odpowiedź na komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin
Prawy panel

Wspierają nas