ZTM stawia na kolejne udogodnienie dla osób z niepełnosprawnościami
W Punktach Obsługi Pasażera Zarządu Transportu Metropolitalnego zainstalowano tzw. pętle indukcyjne. Ułatwiają one obsługę słabosłyszących, a ich uruchomienie jest kolejnym dowodem na to, że organizator transportu bardzo poważnie podchodzi do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Pętle indukcyjne w Punktach Obsługi ZTM
Punkty Obsługi Pasażera ZTM są już wyposażone w tzw. pętle indukcyjne. Są one środkiem wspomagania słuchu, co oznacza, że służą ludziom właśnie z tego typu niepełnosprawnością. Rozwiązanie w istotny sposób podnosi jakość obsługi pasażera korzystającego z aparatu słuchowego lub implantu ślimakowego.
- Pętle przekazują informacje odpowiednio wzmocnione i bez zniekształceń akustycznych „prosto do ucha” osoby słabosłyszącej – mówi Tomasz Smoła z firmy Pro-Rock AV System, która dostarczyła rozwiązanie ZTM. – Rozbudowa infrastruktury przyjaznej dla osób ze szczególnymi potrzebami to niezbędny krok w przyszłość. Wszechobecny hałas niejako skazuje społeczeństwo na problem zrozumiałego słyszenia, który przybiera miano choroby cywilizacyjnej. ZTM, wdrażając systemy wspomagania słuchu, dowodzi, że z wielką powagą traktuje osoby z taką niepełnosprawnością – dodaje Tomasz Smoła.
Jak to działa?
Jedną z największych zalet pętli indukcyjnej jest jej bezobsługowość. Wystarczy, że osoba słabosłysząca podejdzie w POP do okienka oznaczonego specjalnym, niebiesko-białym symbolem ucha i przełączy aparat słuchowy na tryb „T”. Następnie, poprzez wzbudzenie cewki aparatu słuchowego lub implantu, następuje wzmocnienie dźwięku z jednoczesnym wyeliminowaniem pogłosów oraz hałasu dobiegającego z otoczenia
Szereg działań na rzecz osób z niepełnosprawnościami. Każde na rzecz inkluzywności
- Podejmujemy liczne działania ukierunkowane na zwiększenie poziomu inkluzywności komunikacji miejskiej. W ten sposób stałe podnosimy dostępność transportu publicznego dla wszystkich grup pasażerów, również tych z niepełnosprawnościami – mówi Małgorzata Gutowska, dyrektor ZTM. – Pod koniec ubiegłego roku przygotowaliśmy podsumowanie pt. „Ułatwienia, które usłyszysz, zobaczysz, dotkniesz“. Jest ono dostępne na naszej stronie internetowej. W publikacji wymieniliśmy niektóre z wdrożonych przez nas rozwiązań. Wszystko po to, aby wśród osób z niepełnosprawnościami zwiększyć świadomość o przeznczonych dla nich udogodnieniach i tym samym zachęcić je do korzystania z naszych usług – dodaje Małgorzata Gutowska.
Wśród rozwiązań wdrażanych przez ZTM z myślą o osobach z niepełnosprawnościami na szczególną uwagę zasługują m.in. nowe standardy pojazdów. Są one uwzględniane w kolejno podpisywanych umowach przewozowych i zobowiązują przewoźników do stosowania różnych udogodnień. Wśród nich są m.in. kontrastowe wyświetlacze, ustandaryzowane zapowiedzi głosowe, podświetlane krawędzie stopni, czy też rampy najazdowe i funkcja przyklęku pojazdów.
Przykładami innych rozwiązań mogą być instalowane w pobliżu przystanków elektroniczne tablice Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej wraz z możliwością dostępu do informacji głosowej czy też – sztandarowy projekt ZTM – umieszczane na tabliczkach rozkładowych nalepki z nazwą przystanku zapisaną w alfabecie Braille’a i kodem QR odsyłającym do strony internetowej z rozkładem jazdy.
Wdrożenie powyższych rozwiązań przez ZTM, a także jego otwartość na potrzeby osób z niepełnosprawnościami i na dialog z przedstawicielami tych środowisk zostało w lutym tego roku dostrzeżone i docenione przez Fundację im. Stefana Batorego. Organizator transportu, wraz z fundacją Transgresja, został laureatem konkursu w kategorii Super Samorząd.
Dodaj odpowiedź na komentarz
Polecamy
Co nowego
- Ostatni moment na wybór Sportowca Roku w #Guttmanny2024
- „Chciałbym, żeby pamięć o Piotrze Pawłowskim trwała i żeby był pamiętany jako bohater”. Prezydent wręczył nagrodę Wojciechowi Kowalczykowi
- Jak można zdobyć „Integrację”?
- Poza etykietkami... Odkrywanie wspólnej ludzkiej godności
- Toast na 30-lecie
Komentarz