Minister Edukacji: My rozwijamy szkoły specjalne
- Inwestujemy w szkoły specjalne po to, żeby przekonywać rodziców do zaprowadzania swoich dzieci do tych szkół – mówił w wywiadzie dla portalu pch24.pl Minister Edukacji i Nauki, Przemysław Czarnek. Zdaniem ministra nacisk na edukację włączającą i odchodzenie od szkół specjalnych wynika z przesłanek ideologicznych.
- Ze środków unijnych nie można rozbudowywać szkół specjalnych, można budować tylko szkoły integracyjne. Już to pokazuje pewien kierunek myślenia – wszyscy do jednego miejsca. Jest to absurd sam w sobie, bo nigdy nie będzie tak, żeby w szkołach ogólnodostępnych było tylu specjalistów z różnych dziedzin, którzy mogliby realnie pomóc dzieciom mającym potrzebę kształcenia specjalnego. Są zatem pewne ideologiczne pobudki – podkreślił w rozmowie z Pawłem Chmielewskim Przemysław Czarnek.
70 procent w szkołach ogólnodostępnych
Minister podkreślił, że to właśnie w szkołach specjalnych są specjaliści z różnych dziedzin, którzy będą w stanie dalej pomagać uczniom ze specjalnymi potrzebami tak, jak to robią dzisiaj.
Jednocześnie minister podkreślił, że w obecnie 70 procent dzieci z orzeczeniem o specjalnych potrzebach uczy się w szkołach ogólnodostępnych.
- Jedyna rzecz, którą mogę robić, to jest wspierać tych nauczycieli, którzy mają takie dzieci; rodziców mogę z kolei przekonywać do tego, żeby te dzieci – zwłaszcza z bardziej zaawansowanymi potrzebami, czyli z dalej idącymi schorzeniami – kierować do szkół specjalnych – powiedział Przemysław Czarnek.
Nie będzie naboru na Centra Wspierania Edukacji Włączającej
Minister zapowiedział też, że nie będzie dalszego naboru na Specjalistyczne Centra Wspierania Edukacji Włączającej, których w tej chwili w Polsce jest nieco ponad 20. Według zapowiedzi miało być ich 300.
- Takie były założenia projektu, na który miały zostać przeznaczone środki finansowe. Po tym wstępnym pilotażu będziemy analizować skutki. W tym momencie żadnego naboru na kolejne Centra nie ma – stwierdził Przemysław Czarnek.
Szkoły specjalne będą się rozwijać
Szef resortu oświaty wskazał, że rządowe projekty są absolutnie nastawione na rozwój szkolnictwa specjalnego.
- Polska pedagogika specjalna, stojąca na bardzo wysokim poziomie, kształci doskonałych nauczycieli, którzy odpowiadają na specjalne potrzeby wielu dzieci. Widzimy to w każdej szkole specjalnej, do której jeździmy. Takich szkół jest mnóstwo i my je będziemy rozwijać, właśnie po to, żeby pokazać rodzicom dzieci z potrzebami kształcenia specjalnego: rodzice, podejmujcie decyzję o skierowaniu dzieci do szkół specjalnych, bo my w te szkoły inwestujemy – powiedział minister Czarnek.
O perspektywach dla edukacji włączającej rozmawialiśmy w lutym tego z wiceminister edukacji Marzeną Machałek.
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
Co nowego
- Ostatni moment na wybór Sportowca Roku w #Guttmanny2024
- „Chciałbym, żeby pamięć o Piotrze Pawłowskim trwała i żeby był pamiętany jako bohater”. Prezydent wręczył nagrodę Wojciechowi Kowalczykowi
- Jak można zdobyć „Integrację”?
- Poza etykietkami... Odkrywanie wspólnej ludzkiej godności
- Toast na 30-lecie
Dodaj komentarz