Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Iwona Hartwich: Protest osób z niepełnosprawnościami zostaje odwieszony

06.03.2023
Autor: oprac. MR
Iwona Hartwich stoi z mikrofonem

Podczas konferencji prasowej posłanka Iwona Hartwich, której towarzyszyła grupa  z osób z niepełnosprawnościami i ich opiekunów  poinformowała o  wznowieniu protestu osób z niepełnosprawnościami oraz ich rodziców i opiekunów, który został zawieszony wiosną 2018 roku.

W czasie konferencji prasowej polityczka i mama dorosłego mężczyzny z niepełnosprawnością przedstawiła obywatelski projekt ustawy o rencie socjalnej, który zrównuje to świadczenie z pensją minimalną. Pod zaprezentowanym przez posłankę Koalicji Obywatelskiej projektem podpisało się prawie 200 tys. osób. Sam projekt ma zostać przekazany do laski marszałkowskiej. Uczestnicy wznowionego protestu domagają się, by był on rozpatrywany na wtorkowym posiedzeniu Sejmu. Do tego czasu ma trwać okupacja sejmowych korytarzy taka, jak w latach 2014 i 2018.

 

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

  • Hartwich dba o swój interes.
    Wykluczony opiekun niepełnosprawnej osoby..
    13.03.2023, 00:47
    Kkolejna próbie wykluczenia, tym razem niepełnosprawnych na rentach chorobowych i emeryturach z orzeczeniem o niezdolności do samodzielnej egzystencji. W związku ze strajkującymi obecnie w Sejmie osobami niepełnosprawnymi od dziecka padło żądanie podniesienia renty SOCJALNEJ do kwoty 3450zl , oczywiście z pominięciem innych niepełnosprawnych, pomimo faktu pobierania równie niskich , a czasem nawet niższych świadczeń, biorąc pod uwagę , że nie wszyscy opiekunowie tych osób mają przyznane zasiłki opiekuńcze. Wszystkie media stają za nimi murem, dzieląc i wykluczając w tej chwili samych niepełnosprawnych. Żenujące.
    odpowiedz na komentarz
  • A co z asystentem?
    Beata Ostrowska
    10.03.2023, 03:27
    Od już dłuższego już czasu panuję zmowa milczenia na temat ustawy o asystentorze dla dorosłych osób z niepełnosprawnością i dzieci. Obecnie nikt nie loguje tej ustawy a projekty prowadzą organizacje pozarządowe i różne stowarzyszenia kropka projekty często rozpoczynają się nawet w kwietniu i trwają tylko do końca grudnia danego roku a przez okres zimowy osoby samotne z niepełnosprawnością niezdolne do samodzielnej egzystencji pozostają same sobie. Taka niepełnosprawność generuje koszty na przykład w przypadku osób niewidomych Dojazdów i Transportu z punktu a do punktu b w sprawach niecierpiących zwłoki czy konieczności załatwień różnych spraw a nawet zakupów. Stąd uważam że postulat podwyżki renty socjalnej Jest słuszny ale może nie w takim wymiarze jak jest postulowany tylko o określony procent minimalnego wynagrodzenia krajowego właśnie dlatego że niezdolność do samodzielnej egzystencji generuje koszty przy ponoszeniu których można przez okres zimowy szczególnie się zarżnąć. W projektach o asystentorze człowiek się nie liczy wszelkie stowarzyszenia i instytucje dbają tylko o własne interesy aż obcymi osobami do asystentury często trzeba walczyć ponieważ lubię wykorzystać na godzinach co polega na dopisywaniu sobie tych godzin z równoczesną odmową świadczenia usług. Dlatego uważam że powinna być ustawa że asystent osobisty należy się z mocy ustawy każdej osobie z niepełnosprawnością niezdolnej do samodzielnej egzystencji.
    odpowiedz na komentarz
  • Dobry żart :-)
    real
    09.03.2023, 19:49
    Kadencja w Sejmie się kończy to czas się uaktywnić :-). Żenada. Jak takich ludzi można wpuszczać do Sejmu jako reprezentantów narodu. Dno dna. To nie jest protest polityczny :-) to nie jest protest polityczny
    odpowiedz na komentarz
  • ZBLIŻAJĄ SIĘ WYBORY
    orzeszek
    09.03.2023, 15:34
    Uaktywnienie przedwyborcze. Pani Poseł nie ma pojęcia co się dzieje. Proponuję stanąć pod pierwszym lepszym marketem i zobaczyć ile osób z kartami ma "istotne problemy w poruszaniu się" a to są minimum stopnie "umiarkowane" z różnymi profitami
    odpowiedz na komentarz
  • do pracy
    Marta
    08.03.2023, 16:45
    Ależ syn pani H może iśc do pracy, przecież nikt mu nie broni. Ja nie zgadzam się, że mając rente z tytułu niezdolnosci do pracy, a nie socjalną, mam mieć gorzej...
    odpowiedz na komentarz
  • Protest niepełnosprawnych.
    Sławomir
    08.03.2023, 14:36
    Witam walka o podwyższenie Renaty socjalnej ale zapomnieli o najsłabszych mam dziecko otrzymuję os lat zasiłek pielęgnacyjny 215zl o tymczasowym się nić nie muwi .
    odpowiedz na komentarz
  • NIE zgadzam się
    tomasz
    08.03.2023, 14:02
    Moim zdaniem powinno się podnieść świadczenie nie tylko tym osobom niepełnosprawnym z tzw. rentą socjalną ale również innym osobom niepełnosprawnym ze znacznym stopniem niepełnosprawności i niezdolnym do samodzielnej egzystencji które mają renty ZUS, emerytury i inne również poniżej minimalnej krajowej w formie wyrównania. Ci w sejmie dzielą niepełnosprawnych
    odpowiedz na komentarz
  • To przykre,
    Jan znaczny,
    08.03.2023, 13:00
    Czy to nie przykre, że jeden całe życie często 40 czy 50 lat płaci składki i często ma tę najniższą gwarantowaną rentę czy emeryturę a drugi nie zapłaci złotówki składki i chce mieć rentę socjalną 2 razy wyższą. W jakim kraju my żyjemy? Lepiej skontrolować urzędników w jaki sposób traktują zwykłych obywateli i tych niepełnosprawnych w dochodzeniu praw do należnych świadczeń, Czy niepełnosprawny jest gorszym człowiekiem od tego niezdolnego do egzystencji z orzeczeniem z ZUS?
    odpowiedz na komentarz
  • mam pytanie ?
    keraj
    08.03.2023, 10:55
    czy jest ktoś , kto zrobił tak dużo dla środowiska ON i RON jak Iwona Hartwig ? ileż to hejtu wylano na tą kobietę !?, oszczerstw ..... gdyby nie jej starania, mobilizacja części środowiska, protest który zorganizowała nie byłoby 500+ dla ON !!! to niepodważalny fakt ! dla czego nikt nie ma pretensji do posła Cymańskiego który pobrał kasę za nieuczestniczenie w pracach komisji d/s ON ? dla czego w tym temacie zapanowała cisza ? dla czego nikt nie mówi za co pobiera wynagrodzenie i jakie są owoce pracy Pełnomocnika Rządu d/s Osób Niepełnosprawnych ? dla czego milczycie na temat PFRON ? - super siedziby , super wynagrodzenia , masa publicznej kasy do wydania i puste korytarze . Bo szanowne państwo nie będą się przemęczać i gro spraw przekazano do samorządów ?1 zamilczcie proszę jeśli nie macie ochoty popierać kolejnego protestu w sejmie ! albo to co możecie zrobić - udzielcie swojego wsparcia ! to byłoby najlepsze co możecie zrobić.
    odpowiedz na komentarz
  • Dlaczego ta strona nie ma odpowiedniego zabezpieczenia w sieci?
    czytelniczka
    08.03.2023, 10:06
    odpowiedz na komentarz
  • Dlaczego ta strona nie ma odpowiedniego zabezpieczenia w sieci?
    czytelniczka
    08.03.2023, 10:02
    Dlaczego ta strona nie jest w sieci zabezpieczona odpowiednio, nie ma kłódki? Dlaczego ta strona, tak samo jest osłabiona, jak niepełnosprawni, tzn. nie jest zabezpieczona, nie ma odpowiedniego certyfikatu bezpieczeństwa?
    odpowiedz na komentarz
  • Moje zdanie
    Rafał
    08.03.2023, 09:36
    Albo zamiast renty zwiększyć zasilek pielęgnacyjny do 1000 zł. Wtedy każda ON by go dostała a nie jak z 500+ wybrani przez zus.
    odpowiedz na komentarz
  • Hartwich hipokrytka
    Mistrz
    08.03.2023, 07:33
    Tak się nie robi zmian. Zasiłek (renta socjalna jest zasiłkiem, a nie rentą) ma być wyższy od renty ubezpieczeniowej wieloletniego pracownika ? Pracownik wypracował lata i kwoty i powinien otrzymywać rentę podobną do zarobków. Tym nie h się zajmie ta obłudna kobieta.
    odpowiedz na komentarz
  • O jej
    Adaś
    07.03.2023, 18:52
    Ludzie czy wy oszaleliście ten niepełnosprawny ma 1500 zł renty pińset dodatku i dodatek opiekuńczy ok 300 zł to daje sumę 2 tysiące 300 zł ..gdzie nowozatrudniony na umowę o pracę pracując 40 gdz tygodniowo 160 gdzin tygodniowo czasami w nocy ma 2300 zł netto na rękę ,
    odpowiedz na komentarz
  • A zasiłek stały?
    Stały
    07.03.2023, 11:45
    A zasiłek stały wynosi tylko 719 zł. Jak za to żyć?
    odpowiedz na komentarz
  • A co z resztą niepełnosprawnych?
    Marek Mirek
    07.03.2023, 09:39
    Szanowni Państwo! Nie poprę projektu Pani Hartwich w takim kształcie, gdyż on dyskryminuje niepełnosprawnych. Już dość projektów dzielących niepełnosprawnych. Przecież projekt PIS 500 plus dla niepełnosprawnych podzielił ludzi na gorszych i lepszych. Z ZUS i z powiatowego orzecznictwa. Pisałem w tej sprawie do RPO Bodnara, to mnie totalnie zbył. Nie interesował go problem niepełnosprawnych, bo akurat wtedy były inne strajki, ważniejsze ideologicznie. Nie wolno tak postępować i dzielić niepełnosprawnych ze względu "na czas powstania niepełnosprawności". Dlaczego 40 letni leżący niepełnosprawny ma dostać tylko 1000 zł renty, bo pracował, albo nie dostanie jej wcale, bo nie ma odpowiedniego okresu składkowego. Rozumiem, że wielu niepełnosprawnych nie może i nie da rady pracować, a tym samym wymagają całodobowej opieki najbliższych! Ale niczym nie różnią się od niepełnosprawnego, który stał się całkowicie zależny w wieku 20, 30, 40, 50 czy 60 lat, a którym opiekuje się, a żona, córka, syn, albo starzy już rodzice! Nie wolno nam tworzyć pozoru gorszych i lepszych niepełnosprawnych i wciskać to ramy prawno-finansowe. Tak, renty powinny być radykalnie wyższe. Dla wszystkich! Pod tym względem zmieniło się na lepsze, ale jest o wiele za mało. Pamiętam waloryzacje renty o 1-2 zł na rok. Pamiętam doskonale, wysokość rent socjalnych. Skoro potrafimy dać 1000 zł podwyżki żołnierzowi, policjantowi, kadrze kierowniczej ZUS, a na zbrojenia przeznaczyć 100 mld złotych w ciągu 2-3 lat to powinno Nas stać na pomoc niepełnosprawnym!!! To należy pilnować, a nie tylko rent socjalnych. Należy podnieść świadczenie za opiekę do ok. 4-5 tysięcy dla niepełnosprawnego, bez limitu dochodów w rodzinie! Bo przecież w domu opieki prywatnej lub państwowej koszt jest 2-3 razy większy! Nie tylko sama renta! Liczy się to, żeby była prawdziwa pomoc prawna, społeczna, medyczna. Nawet żeby opiekun niepełnosprawnego miał z czego zapłacić tydzień czy dwa tygodnie opieki nad niepełnosprawnym członkiem rodziny, gdy musi iść do szpitala, bez czekania i błagania kogoś z MOPS-u. Istotne jest żeby tworzono zachęty dla niepełnosprawnych, którzy chcą spróbować swoich sił na rynku pracy, bez obawy, że ich ZUS uzdrowi! Liczy się to, żeby niepełnosprawni także z rentami socjalnymi – mieli szansę na pracę zdalną – mówię tu o synu p. Hartwich! Moim szefem jest osoba leżąca, ruszająca tylko dłońmi. Współpracownik kolejny jest leżący, całkowicie sparaliżowany po wypadku – pracuje oczyma! Tak musi, bo renta zuso-wska jest za niska, ale przede wszystkim chce! Pytam się: czemu takie osoby mają być gorzej traktowani? Kochani. Wchodziłem na rynek pracy, gdy była ona luksusem. Zrezygnowałem z renty socjalnej, bo wtedy nie można było zarobić więcej niż 30%, żeby móc pracować. Od tego czasu moje zdrowie pogorszyło się radykalnie. Wielokrotne operacje, do tego doszły schorzenia onkologiczne. Ale pracuję dalej. Dla ZUS jestem praktycznie zdrowy, bo przecież chciało mi się skończyć studia przy totalnej niemalże głuchocie, pracować i zrobić prawo jazdy na samochodzie przystosowanym dla niepełnosprawnego ruchowo. Wiem, że nie potrzebuję takiego wsparcia jak wiele innych niepełnosprawnych. Przy czym boli mnie, kiedy dzieli się niepełnosprawnych przez takie projekty jak P. Hartwich. W czym jestem „gorszy” od syna europosłanki? W czym są gorsi niepełnosprawni, których się chce i pragną wejść na rynek pracy. W czym jest gorsza mama, żona, córka, mąż niepełnosprawnego dorosłego, która pracuje i przez to nie dostanie świadczenie na opiekę! W czym jest gorsza niedołężna emerytka, która ma 1300 zł emerytury po 30 latach pracy, a teraz na starość została całkowicie sama, bez opieki i pomocy. Nie wolno ich wrzucać do „gorszego” worka tylko dlatego, że są lub stali się niepełnosprawni w innym czasie lub tacy jak Ja, którzy zrezygnowali z renty socjalnej, żeby móc pójść do pracy 25 lat temu! I dlatego jestem przeciwny temu projektowi w tym kształcie, o który walczy posłanka. Rozumiem, że wielu z Was patrzy na to inaczej, bo „punkt widzenia zależy od punktu siedzenia”. Pomoc musi swoim zasięgiem objąć wszystkich niepełnosprawnych, a nie tylko wybraną grupę i to wcale nie najgorzej sytuowaną. Bo w Polsce jest ogromna grupa niepełnosprawnych leżących, chodzących którzy nie mają praktycznie nic. Popatrzmy na siebie niepełnosprawnych szerzej, bardzo Was o to proszę! Nie jest gorszy od Nas niepełnosprawny 20 letni mężczyzna, który pół roku pracy zachorował na stwardnienie rozsiane, a oprócz 700 zł zasiłku z gminy nie przysługuje mu nic innego! Renta mu się nie należy, bo za krótki staż. Nie dostanie tej 13 czy 14 emerytury, którą ma większość rencistów, w tym socjalni. Nie jest od Nas gorsza 20 letnia mama, która dowiaduje się, że ma raka i po chemio oraz radioterapii nie nadaje się do pracy. A nie ma nic!!! Nie jest od nas gorsza osoba 30 latka która miała tętniaka mózgu i po operacji jeździ na wózku! A opiekę nad nią sprawuje mąż z małym dzieckiem, który pragnie mamy! Nie mają ani renty, a wsparcie z budżetu na opiekę ich nie dotyczy, bo mąż pracuje i dochód jest za wysoki. Być może PIS podniesie ponownie socjalną o 400 – 500 zł żeby mieć święty spokój w roku wyborczym. Nie rozwiąże to ani sytuacji rencistów socjalnych, ani innych niepełnosprawnych, których problemy zostały przypudrowane rozwiązaniami nic nie wnoszącymi w ich życie. Niezależnie która opcja polityczna rządzi, to będzie dalej to samo, bo przecież są ważniejsze spektakle medialne pokazywane w TVP/ TVN jak: aborcja na życzenie (eutanazja), zanieczyszczenie Odry, strajki Greenpeace o wycinkę drzew czy elektrownie oraz tragiczną w swoich skutkach wojnie na Ukrainie. A tam gdzieś w oddali, daleko od Warszawy, żyje niepełnosprawny Janek, Kasia, Tomek, Ania, którzy borykają się ze swoimi problemami w wiosce na podkarpaciu, podlasiu czy wielkopolsce, bez szans na poprawę swojego losu, bo oni sami lub ich opiekunowie nie mają siły, środków finansowych na walkę o swoje prawa. A jeżeli już próbują coś zmienić w swoim życiu, to zbierają "baty" od orzeczników oraz przyjętych (antyżyciowych) rozwiązań prawnych, które wręcz zniechęcają niepełnosprawnych do podejmowania jakiejkolwiek aktywności zawodowej.
    odpowiedz na komentarz
  • Dlaczego przed wyborami.
    znaczny.
    07.03.2023, 09:27
    Dlaczego ta Pani zawsze pokazuje się przed wyborami? Co ta Pani zrobiła dla niepełnosprawnych? Nic, miało być 500 plus dla niepełnosprawnych w stopniu znacznym, dostały go osoby niezdolne do egzystencji z orzeczeniami z ZUS, nie mające orzeczeń o niepełnosprawności. Zasiłek pielęgnacyjny niezmienny od lat 215 zł a miał być zrównany z dodatkiem pielęgnacyjnym otrzymywanym z ZUS, nawet nie jest waloryzowany,
    odpowiedz na komentarz
  • Specjalny zasilek opiekunczy a świadczenie pielegnacyjne
    Małgorzata
    07.03.2023, 09:01
    Rząd zapomnial o opiekunach osób dorosłych którzy pobierają specjalny zasilek opiekunczy w kwocie 620zł,gdzie tutaj godność życia,wegetacja.Nikt nami się nie martwi i nie interesuje.
    odpowiedz na komentarz
  • Nie do końca się zgadzam
    AS
    07.03.2023, 08:22
    Moim zdaniem powinno się podnieść świadczenie nie tylko tym osobom niepełnosprawnym z tzw. rentą socjalną ale również innym osobom niepełnosprawnym ze znacznym stopniem niepełnosprawności i niezdolnym do samodzielnej egzystencji które mają renty ZUS, emerytury i inne również poniżej minimalnej krajowej w formie wyrównania. NIE WOLNO DZIELIĆ NIEPEŁNOSPRAWNYCH.
    odpowiedz na komentarz
  • Nierealny postulat
    yakaba
    07.03.2023, 05:38
    Postulat jest kompletnie nierealny. A to dlatego, że renta socjalna jako świadczenie niewypracowane byłaby wówczas ponad 2 razy większa od minimalnej emerytury na którą pracuje się całe życie. Może wywalczą jakąś podwyżkę tej renty, ale na pewno nie taką.
    odpowiedz na komentarz
  • Komentarz
    Marek
    06.03.2023, 18:08
    Tej Pani tak zależy na niepełnosprawych jak mnie na ubiegłorocznym śniegu. Synkowi coś dać i dla niej troszkę i będzie dobrze.
    odpowiedz na komentarz
  • Popieram protest
    Mkj
    06.03.2023, 17:52
    Popieram protest.
    odpowiedz na komentarz
  • A jeżeli…
    Bomba
    06.03.2023, 17:19
    A jeżeli ktoś wypracował sobie rente i np. uległ wypadkowi i jest w takim samym stanie jak tamte osoby, to dlaczego ma mieć dużo mniejsza rente niż renciści socjalni, którzy często ani dnia nie przepracowali?
    odpowiedz na komentarz
  • Jak jej nie wstyd
    Budrys
    06.03.2023, 17:15
    Karierowiczka...należy do partii złodziei, a udaje samarytankę. Jak oni wygrają wybory, to się wypnie na niepełnosprawnych.
    odpowiedz na komentarz
  • Oby się udało, ale...
    natti
    06.03.2023, 16:58
    Tylko ten projekt obywatelski? Szkoda, bo to o co walczone było w poprzednich latach nadal nie jest respektowane. Jest po prostu totalnie olewane. Konkretnie chodzi o opiekę wytchnieniową. Mam przyznaną już trzeci rok z rzędu ale zawsze muszę na nią czekać, bo MOPS czeka na pieniądze. W zeszłym roku zaczęła się w drugiej połowie stycznia, dziś jest 6 marca a ja nadal czekam :/
    odpowiedz na komentarz
  • Popieram protest
    Mkj
    06.03.2023, 16:30
    Popieram protest i podpisuję się dwoma rękami. Jestem na emeryturze i posiadam znaczny stopień niepełnosprawności. Zasilek pielęgnacyjny od 2019 nie jest podnoszony. Cena leków jest ponad 2 wyższa od tego czasu, nie wspomnę o rehabititacji , cenach żywność, mediów ,czynszu. Co raz częściej mam problem co zrobić kupić leki czy zrobić opłata. Nasze Rząd tylko piękne opowiada a niepełnosprawni dalej nic z tego nie mają. Co zrobił Pełnomocnik d/s Niepełnosprawnych?????
    odpowiedz na komentarz
Prawy panel

Wspierają nas