Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Premiera spektaklu „Dzikorosła”

18.01.2023
Autor: inf.prasowa
premiera_dzikorosla_spektakl

29 stycznia o godz. 18:30 w Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka w Krakowie premierę będzie miał spektakl „Dzikorosła”. Będzie to pierwsze wydarzenie w Nowym Roku, a widzowie będą mieli także okazję uczestniczyć w rozmowie z Katarzyną Żeglicką. Wstęp na wydarzenie jest wolny, ale obowiązują zapisy.

 „Dzikorosła”

Spektakl jest herstorią Dzikorosłej z Homo Non-Binarius. Przedstawicielka tego gatunku żyje wśród homo sapiens, czym zaburza ustalony przez nich ład i porządek. Bywa niepożądana i niedopasowana do normalnego otoczenia. Ponoć miała być roślinką. Cechuje ją wytrzymałość i umiejętność dostosowania się do niesprzyjających warunków. Uznana przez przedstawicieli homo sapiens za zdolną do samodzielnej egzystencji. Nawożona jest rano, wieczór, we dnie i w nocy. Jej ciało ulegnie rozkładowi szybciej niż opakowania po substancjach, które przyjęła.

Spektakl „Dzikorosła” kończy projekt artystyczno-badawczy z pogranicza tańca i performensu, realizowany przez artystkę w ramach Stypendium Twórczego Miasta Krakowa w 2022 roku. Żeglicka wzięła na warsztat swoje doświadczenia osoby przewlekle chorej oraz cielesną obecność i osobistą relację z (eko)systemem; szukała odpowiedzi na następujące pytania:

  • Co wiemy o chorych ciałach?
  • Co łączy antropocentryzm, normo-centryzm i ableizm?
  • Jak nienormatywna tożsamość rezonuje z (eko)systemem oraz jak ten (eko)system wpływa na nią?
  • Jakie zmiany zachodzą w leczonym, nienormatywnym i przewlekle chorym ciele i jak to wpływa na (eko)system?

W projekcie „Dzikorosła” ogromne znaczenie miały dla artystki rozmowy z aktywistycznymi i artywistycznymi osobami z niepełnosprawnością, crip i queer oraz książki:

  • „Bydlęce brzemię” Sanaury Taylor,
  • „Obumarła. Ból, słabość, śmiertelność, medycyna, sztuka, czas, sny, dane, wyczerpanie, rak i opieka” Anne Boyer,
  • „Patyki i Badyle” Urszuli Zajączkowskiej.

Wstęp na wydarzenie jest wolny, ale obowiązują zapisy rezerwacje@cricoteka.pl

Informacje o dostępności

  • Rozmowa po spektaklu będzie tłumaczona na Polski Język Migowy.
  • Tłumaczenie na język ukraiński będzie można pobrać na miejscu przed premierą.
  • Brak audiodeskrypcji.
  • Dźwięk oraz oświetlenie użyte w spektaklu mogą sprawować dyskomfort.
  • Proponuje się zabranie słuchawek wyciszających.
  • Spektakl dla osób od 15 roku życia 

Informacje o dostępności Cricoteki 

Dojazd do budynku


Koncept, choreografia i wykonanie: Katarzyna Żeglicka

Scenografia: Katarzyna Żeglicka

Udźwiękowienie: Joanna Piwowar-Antosiewicz

Kostiumy i charakteryzacja: Agnieszka Ostrowska

Tłumaczenie na Polski Język Migowy: Jakub Studziński

Obsługa techniczna: Mariusz Gąsior, Maciej Jagoda

Konsultacje choreograficzne: Zofia Noworól-Ostrowska, Alicja Czyczel

Konsultacje dramaturgiczne: Justyna Lipko-Konieczna

Identyfikacja graficzna spektaklu: Zuzanna Marczak

Wsparcie w dokumentowaniu procesu twórczego: Emil Zaremba

Wsparcie organizacyjne i asystenckie: Barbara Pasterak, Emil Zaremba

Dokumentacja fotograficzna: Grzegorz Krzysztofik

Dokumentacja video próby generalnej: Wojciech Kaniewski

Prowadzący rozmowę po spektaklu: Kamil Kuitkowski

Wsparcie w trakcie realizacji projektu: Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka, Paweł Drzewiecki, Teatr Mały w Tychac


Katarzyna Żeglicka (ona/jej) - Genderqueer i crip pedagożka teatru i animatorka kultury, performerka, tancerka i choreografka; aktywistka feministyczna i queerowa; certyfikowana trenerka samoobrony i asertywności dla kobiet i dziewcząt – WenDo.

Ukończyła roczny Kurs Choreografii Scenicznej pod kierunkiem Iwony Olszowskiej. Swoje umiejętności i doświadczenie zawodowe w zakresie tańca i inkluzywności zdobywała w Polsce, Ukrainie, Szwecji, Holandii, Włoszech, Norwegii i Wielkiej Brytanii. Uczestniczka rezydencji Winter Artist Exchange Ponderosa (Niemcy, 2020). Stypendystka krakowskiego programu „Kultura odporna” (2020). Podczas programu Rezydenci w Rezydencji (CK Zamek, Poznań, 2022), wspólnie z Antkiem Kurjatą, przygotowała spektakl pt. „Gra w kontra-s-TY”. Na realizację swojego nowego projektu pn. „Dzikorosła” otrzymała Stypendium Twórcze Miasta Krakowa (premiera: styczeń 2023).

Laureatka w konkursie Europe Beyond Access za etiudę „Rezonans kontrastu” (2021), którą pokazała m.in. w Katmandu (Nepal, 2019). Autorka performansu „Już lecę”. Wystąpiła w spektaklach: "Poruszenie" (chor. Zofia Noworól), "PokaZ" 21 (reż. Justyna Wielgus) i "Rafał Urbacki: Solo" (Anu Czerwiński, Kacper Lipiński, Magdalena Przybysz, Igor Stokfiszewski, Weronika Szczawińska, Jaśmina Wójcik, Jakub Wróblewski) oraz wideoperformansie Poza Kwarantanną (Tatiana Cholewa, Filip Pawlak, Patrycja Nosowicz).

Od ponad 20 lat pracuje z osobami doświadczającymi dyskryminacji i przemocy w różnym wieku i stopniem sprawności. Regularnie prowadzi warsztaty i laboratoria z zakresu pracy z ciałem, empowermentu i inkluzywności, a także przeciwdziałania dyskryminacji i przemocy. Współpracuje instytucjami kultury, uczelniami wyższymi oraz organizacjami pozarządowymi.

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas