Osoba niepełnosprawna w autobusie
Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie chcą podnieść jakość usług dla niepełnosprawnych pasażerów, w związku z tym można będzie kierować do MZA swoje uwagi i wnioski dotyczące zachowania się kierowców autobusów wobec osób niepełnosprawnych.
Kierowcy autobusów, widząc na przystanku oczekującą osobę niepełnosprawną, zobowiązani są do odpowiednich zachowań wynikających z ograniczeń potencjalnego pasażera.
Kierowca autobusu, mając do czynienia z osobą niepełnosprawną, powinien:
- zatrzymać autobus jak najbliżej krawężnika,
- wysunąć lub rozłożyć specjalna platformę umożliwiającą wjazd osobie na wózku do autobusu,
- opuścić autobus (wiele pojazdów może być hydraulicznie opuszczanych) - wykonać tzw. "przyklęk", zmniejsza się w ten sposób trudny do pokonania stopień,
- poinformować osobę niewidomą lub słabowidzącą o numerze linii,
- zwrócić uwagę na to, czy zatrzymując autobus na przystanku, na którym osoba niepełnosprawna zamierza wysiąść, na wysokości drzwi na chodniku nie wystąpią jakieś przeszkody utrudniające wysiadanie (np. śmietniki),
- za każdym razem, gdy podróżuje z osobą niepełnosprawną, powinien ją zapytać, na którym przystanku chce wysiąść i zwracać na nią szczególną uwagę podczas jazdy,
- kiedy istnieje taka potrzeba, wyjść z szoferki i pomóc danej osobie wejść do autobusu, a także wydostać się z niego, niezależnie czy dotyczy to pasażerów poruszających się na wózkach, osób niewidomych, poruszających się o kulach czy też mających ograniczoną sprawność ruchową (dotyczy to także osób starszych).
MZA specjalnie dla swoich kierowców przygotowało film instruktażowy, który uczy i pokazuje, jak postępować z niepełnosprawnym pasażerem, aby zapewnić mu komfort jazdy i zapewnić bezpieczeństwo.
Jeśli zatem zauważymy, iż dany kierowca nie okazał choćby minimalnej pomocy osobie niepełnosprawnej lub też zignorował jej obecność, nie umożliwiając tym samym minimum komfortu w trakcie podróży, możemy napisać o tym do kierownictwa MZA.
Aby jednoznacznie zidentyfikować kierowcę autobusu musimy posiadać:
1. numer linii (np. 195),
2. godzinę (np. 12.33),
3. miejsce (np. przystanek Uniwersytet w kier. Huta),
4. numer taborowy wozu (np. 2785 lub numer tzw. Brygady - mała tabliczka znajduje się w dole
szyby pod nr linii - np. 3)
W przypadku braku tej czwartej informacji możliwe jest wytypowanie konkretnego kierowcy lub wąskiego ich grona, w zależności od dokładności podanej godziny.
Adresy do korespondencji z MZA:
MZA Sp. z o.o.
ul. Senatorska 37
00-099 Warszawa
tel. centr. 0*22 826 82 11,
faks: 0*22 827 46 78
http://www.mza.waw.pl
Jacek Puściński, kierownik Działu Kontroli Wewnętrznej - tu można kierować formalne skargi na
pracę MZA
jacek.puscinski@mza.waw.pl
Janusz Ciepieńko, Szef ds. Realizacji Przewozów (tej osobie podlegają wszystkie oddziały
przewozów, a więc i kierowcy)
janusz.ciepienko@mza.waw.pl
Andrzej Pawłowski, Z-ca Kierownika Działu Nadzoru Ruchu (osoba bezpośrednio koordynująca pracę
nadzoru ruchu na mieście)
andrzej.pawlowski@mza.waw.pl
Marcin Żabicki, Ośrodek Szkolenia MZA
ul. Stalowa 77
03-429 Warszawa
hancib@wp.pl
(z dopiskiem dla Marcina Żabickiego)
MZA jednocześnie przypomina, iż jest zainteresowane wszelkimi uwagami na temat funkcjonowania autobusów, również niezwiązanymi ze skargami.
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
Co nowego
- Dorabiasz do świadczenia z ZUS-u? Dowiedz się jak zrobić to bezpiecznie
- Immunoterapie wysokiej skuteczności od początku choroby – czy to już obowiązujący standard postępowania w SM?
- Nowa przestrzeń w DPS-ie „Kombatant”
- Instytut Głuchoniemych z umową na modernizację
- Mattel® dostosowuje swoje kultowe gry do potrzeb osób nierozróżniających kolorów!
Dodaj komentarz