Asysta w podróży
Okres świąteczny i ferii zimowych to czas, w którym część z nas wyrusza w bliższe lub dalsze podróże. Jeżeli z powodu niepełnosprawności lub przejściowych ograniczeń w poruszaniu się potrzebujesz wsparcia, sprawdź, czy możesz skorzystać z pomocy asysty. Należy ją zamówić co najmniej 48 godzin przed podróżą. Zarezerwowanie asysty później nie wyklucza otrzymania pomocy, ale też nie daje gwarancji.
Asysta najdłużej i moim zdaniem najlepiej działa na lotniskach. Możemy ją zarezerwować w trakcie zakupu biletu, ewentualnie później – na stronie internetowej lub przez infolinię przewoźnika albo w porcie lotniczym. Jeżeli zaznaczyłeś potrzebę asysty, nie czekaj do ostatniej chwili z odprawą online. Może się okazać, że nie dokończysz jej bez telefonicznego kontaktu z infolinią przewoźnika, która nie jest dostępna przez całą dobę. odprawa na lotnisku to wysokie dodatkowe koszty.
Asystę kolejową zamówisz przez formularz kontaktowy lub telefonicznie u przewoźnika. Jeżeli potrzebujesz jej tylko w obrębie dworca, możesz zadzwonić do Centrum wsparcia Klienta PKP, tel. 22 474 13 13. Jeżeli w interesującej nas miejscowości nie ma asysty, zachęcam do skontaktowania się z polskimi Liniami Kolejowymi w celu ustalenia, kto jest administratorem danego dworca, następnie poproszenie go o wprowadzenie takiej usługi. Szukajmy sojuszników, którzy nas wesprą: organizacji pozarządowej, powiatowej rady ds. osób niepełnosprawnych, koordynatora dostępności w urzędzie miasta. Uruchomienie tej usługi zwykle trochę trwa, ale jest możliwe. doprowadziłam do wdrożenia jej w rybniku, a moja koleżanka – w Pszczynie.
Mam nadzieję, że kiedyś będziemy mogli korzystać z pomocy asysty także na dworcach autobusowych. podobno niektórzy otrzymali wsparcie na dworcu w Krakowie. Ja nie miałam tyle szczęścia. Staram się omijać szerokim łukiem dworzec autobusowy na Sądowej w Katowicach. Nie ma tam nie tylko asysty, ale nawet informacji oraz zapowiedzi przyjeżdżających i odjeżdżających autobusów. Mimo że osoby niewidome sygnalizowały problemy już w 2020 r., podczas spotkania przed oficjalnym odbiorem i oddaniem dworca do użytku, nadal niczego nie poprawiono.
Bez wątpienia asysta w podróży to duże wsparcie. Zalecam jednak nie zdawać się na nią w stu procentach, lecz zachować czujność, zdrowy rozsądek i nie wyłączać myślenia. Na lotnisko lub dworzec warto przyjechać wcześniej, gdyż zdarzają się przykre niespodzianki, np.: ochroniarz jest zajęty udzielaniem pomocy innej osobie; czeka na nas na niewłaściwym peronie, a na przesiadkę mamy tylko kilka minut; trafiliśmy na czas, gdy jedna ekipa kończy zmianę, a kolejna jeszcze nie zaczęła swojej; nasze zgłoszenie nie zostało przekazane na interesującą nas stację; asysta, która miała czekać w Gdańsku, czeka w Gdyni… itp., itd. pamiętajmy również, że to my decydujemy o swojej podróży. Jeżeli jest mało czasu do odjazdu pociągu i bilet chcemy kupić u konduktora, nie ulegajmy naciskom asysty, aby zrobić to w kasie, bo możemy nie zdążyć na pociąg. Taka przygoda przytrafiła się osobie niewidomej, którą asystent zapewniał, że wszystko ma pod kontrolą i pociąg zaczeka.
Niedawno w Intercity po raz pierwszy dostałam odmowę udzielenia wsparcia, mimo że poprosiłam o nie z kilkudniowym wyprzedzeniem. dowiedziałam się, że Intercity nie pomaga osobom, które mają bilet bez gwarancji miejsca siedzącego, ponieważ wskazanie wagonu i miejsca jest obowiązkowe. wyjątek robią tylko dla pasażerów na wózkach. Napisałam do Intercity. Czekam na rozpatrzenie mojego wniosku o usunięcie tego zapisu z regulaminu.
Artykuł pochodzi z numeru 6/2022 magazynu „Integracja”.
Sprawdź, jakie tematy poruszaliśmy w poprzednich numerach.
Zobacz, jak możesz otrzymać magazyn Integracja.
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
Co nowego
- Ostatni moment na wybór Sportowca Roku w #Guttmanny2024
- „Chciałbym, żeby pamięć o Piotrze Pawłowskim trwała i żeby był pamiętany jako bohater”. Prezydent wręczył nagrodę Wojciechowi Kowalczykowi
- Jak można zdobyć „Integrację”?
- Poza etykietkami... Odkrywanie wspólnej ludzkiej godności
- Toast na 30-lecie
Dodaj komentarz