„Libido romantico”. Teatr 21 o miłości, seksie, niepełnosprawności i Adamie Mickiewiczu
W spektaklu „Libido romantico" nagradzany zespół Teatru 21, inspirując się poezją Adama Mickiewicza, opowiada o miłości, seksualności, niepełnosprawności i społecznemu wykluczeniu. Listopadowe pokazy "Libido romantico” w reż. Justyny Wielgus odbędą się 8-9 listopada 2022 roku w Komunie Warszawa.
„Libido romantico"
„Libido romantico" to tegoroczna premiera Teatru 21 – nagrodzonego Paszportem POLITYKI zespołu teatralnego, którego aktorami są głównie osoby z zespołem Downa i autyzmem. Produkcja inspirowana jest „Balladami i romansami" Adama Mickiewicza, których premierze 200 lat temu towarzyszył skandal obyczajowy i niepokój społeczny. Mickiewicza oskarżono o niemoralność i perwersyjność. Przemówił językiem grupy o najniższym statusie społecznym, oddając jej prawo do ucieleśnienia jej fantazji i pragnień. Przepełnione erotyzmem, zmysłowością, miłosnym szaleństwem teksty spełniały rolę emancypacyjną, stając się manifestem nowej wrażliwości, znosząc hierarchie klasowe i postulując demokrację uczuć. „Balladami i romansami" Mickiewicz wprowadził nowe, niedopuszczane społecznie obrazy, które uderzyły z całą mocą w mieszczańską pruderyjność. Czy jego teksty dziś mogą wywołać podobny niepokój? W „Libido romantico” aktorzy i aktorki, twórcy i twórczynie rzucają wyzwanie współczesnemu społeczeństwu.
Prawo do głosu
„Osoby z niepełnosprawnością, a szczególnie niepełnosprawnością intelektualną są zaklęte w figurze dziecka, któremu nie daje się prawa nawet pomarzyć o dorosłości. W tym spektaklu pragniemy oddać aktorom i aktorkom Teatru 21 prawo do opowiedzenia o własnych uczuciach, emocjach, pragnieniach z pozycji bohaterów i bohaterek romantycznych anno domini 2022.” – mówi Justyna Lipko-Konieczna, dramaturżka „Libido romantico”.
- Zależy nam, by Ballady i romanse Adama Mickiewicza w interpretacji aktorów i aktorek Teatru 21, stały się papierkiem lakmusowym nastrojów społecznych skoncentrowanych wokół sfery uczuć i niepełnosprawności, w tym przede wszystkim niepełnosprawności intelektualnej. Czy powiemy dziś jako społeczeństwo za romantykami, że wszyscy mamy prawo do praktykowania demokracji uczuć, czy ktoś z tej sfery jest jednak wyłączony i dlaczego?” – dodaje Justyna Wielgus, reżyserka spektaklu.
Termin spektaklu
Pokazy spektaklu "Libido romantico" zaplanowane są na 8 i 9 listopada 2022 roku, o godz. 19:00. 9 listopada organizatorzy zapewniają tłumaczenie na polski język migowy. Przedstawienie wystawiane jest gościnnie na scenie Komuny Warszawa (ul. Emilii Plater 31, Warszawa). Widzowie sami decydują o tym ile zapłacą za bilet na to wydarzenie (minimalna cena to 20 zł). Bilety można kupić na stronie eWejsciowki.pl oraz stacjonarnie w Komunie Warszawa, na godzinę przed rozpoczęciem spektaklu (płatność gotówką lub kartą płatniczą). Wpływy z biletów przeznaczone zostaną na statutową działalność Teatru 21 oraz na remont jego pierwszej siedziby i otwarcie Centrum Sztuki Włączającej. Wydarzenie rekomendowane jest dla widzów od 16. roku życia.
Obsada:
Maja Kowalczyk, Daniel Krajewski, Barbara Lityńska, Aleksander Orliński, Piotr Sakowski, Aleksandra Skotarek, Magdalena Świątkowska, Remigiusz Kijak (gościnnie)
Realizatorzy:
Wisła Nicieja – kostiumy i scenografia
Zoi Mikhailova – muzyka
Wojtek Kaniewski – wideo
Monika Sidor – światło
Jakub Buchner – dźwięk
Justyna Lipko-Konieczna – dramaturgia, scenariusz
Justyna Wielgus – reżyseria
W scenariuszu użyto tekstów ballad Adama Mickiewicza: „Pierwiosnek”, „Romantyczność”, „Świtezianka", „To lubię”, „Do taty", „Rękawiczka”, „Rybka". Scenariusz powstał na podstawie improwizacji aktorów i aktorek Teatru 21: Mai Kowalczyk, Daniela Krajewskiego, Barbary Lityńskiej, Aleksandra Orlińskiego, Aleksandry Skotarek, Magdaleny Świątkowskiej oraz występującego gościnnie Remigiusza Kijaka.
Trailer do spektaklu.
Dodaj odpowiedź na komentarz
Polecamy
Co nowego
- Ostatni moment na wybór Sportowca Roku w #Guttmanny2024
- „Chciałbym, żeby pamięć o Piotrze Pawłowskim trwała i żeby był pamiętany jako bohater”. Prezydent wręczył nagrodę Wojciechowi Kowalczykowi
- Jak można zdobyć „Integrację”?
- Poza etykietkami... Odkrywanie wspólnej ludzkiej godności
- Toast na 30-lecie
Komentarz