Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Wybrano członków Rady ds. komunikacji wspomagającej i alternatywnej oraz tekstu łatwego do czytania i zrozumienia

16.09.2022
Autor: oprac. MR
Źródło: www.gov.pl, niepelnosprawni.gov.pl
Nauczanie w domu. Ręce nauczycieki i ucznia dotykają tabliczki, na której są różne obrazki

Pełnomocnik Rządu do spraw Osób Niepełnosprawnych wybrał członków Rady do spraw komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC) i tekstu łatwego do czytania i zrozumienia (ETR).

Rada ds. komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC) oraz tekstu łatwego do czytania i zrozumienia (ETR) to ciało o charakterze eksperckim, zrzeszające osoby posiadające wysoką wiedzę i doświadczenie w zakresie AAC lub ETR, które są związane ze środowiskiem osób korzystających z ww. narzędzi wsparcia. Członkami Rady będą również przedstawiciele administracji rządowej, gwarantujący skuteczne wdrażanie systemu wsparcia osób o złożonych potrzebach w komunikowaniu się (ZPKom). warto przyjrzeć się tematyce, którą będzie zajmować się nowopowołana Rada.

Prawo do komunikacji

Komunikacja alternatywna i wspomagająca (AAC) to grupa metod, które umożliwiają osobom mającym problemy z komunikacją werbalną porozumiewać się z otoczeniem. Polega na używaniu w komunikacji znaków opierających się na gestach, obrazach, symbolach, przedmiotach. AAC pomaga osobom z zaburzeniami mowy wyrażać swoje myśli, uczucia oraz podejmować samodzielne decyzje. - Fundamentem AAC jest założenie, że każdy człowiek powinien móc się komunikować. Mówić o swoich potrzebach, uczuciach, przemyśleniach; protestować, gdy czegoś nie chce; zadawać pytania o to, co go ciekawi i opowiadać o tym, co dla niego ważne. Decydować o sobie - tłumaczyła na łamach naszego portalu Maja Kłoda, psycholożka, terapeutka wczesnej interwencji oraz komunikacji alternatywnej

Łatwy do czytania i zrozumienia

Z kolei tekst ETR to tekst łatwy do czytania i zrozumienia. Czytają go osoby z niepełnosprawnością intelektualną, ale jest też przydatny m.in. dla osób głuchych i cudzoziemców, dla których język polski jest językiem obcym. Dzięki niemu rozumieją różne informacje.

Efektem działania ETR jest fakt, że coraz więcej osób z niepełnosprawnością intelektualną odważa się czytać, a to z kolei ma pozytywne skutki. Wpływa na rozwój tych osób, wzmacnia ich samoocenę, zazwyczaj dość niską. Otwiera przed nimi pewne nowe obszary, w tekście łatwym powstają też przecież materiały edukacyjne, rozrywkowe. Od lat publikuje je Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną (PSONI) m.in. w ramach serii Biblioteka Self-adwokata oraz w kwartalniku „Społeczeństwo dla Wszystkich.

Cele Rady ds. AAC i ETR

  1. Formułowanie wniosków, opinii oraz sporządzanie dokumentów dotyczących tworzenia i funkcjonowania systemu wsparcia osób o złożonych potrzebach w komunikowaniu, w tym powołania Polskiego Instytutu AAC i ETR.
  2. Upowszechnianie i promowanie wiedzy o komunikacji alternatywnej i wspomagającej oraz tekście łatwym do czytania i zrozumienia poprzez wspieranie inicjatyw promujących rozwiązania na rzecz osób o złożonych potrzebach w komunikowaniu się.
  3. Formułowanie wniosków, opinii oraz doradztwo dotyczące jakości usług AAC oraz dostępności usług publicznych dla użytkowników AAC oraz wymagających ETR.

Zadania Rady ds. AAC i ETR

  1. Sformułowanie rekomendacji w zakresie przygotowania wytycznych dotyczących kształcenia specjalistów AAC i ETR.
  2. Współpraca ze Specjalistą ds. Rady AAC i ETR oraz monitorowanie standardów pracy powołanych w ramach projektu Lokalnych Zespołów AAC i Regionalnych Ośrodków AAC oraz aktywny udział w ewaluacji ich funkcjonowania.
  3. Udział w opracowaniu modyfikacji instrumentu pt. „System wsparcia osób o złożonych potrzebach w komunikowaniu się wymagających wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC)” (dalej także: Instrument) wraz z projektem przepisów na podstawie wyników pilotażu ww. Instrumentu.
  4. Wspieranie przeprowadzenia konsultacji środowiskowych zmodyfikowanego Instrumentu.
  5. Wsparcie merytoryczne w zakresie tworzenia ostatecznej wersji instrumentu “System wsparcia osób o złożonych potrzebach w komunikowaniu się wymagających wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC)” oraz wdrażających go przepisów.
  6. Współpraca z Ministerstwem Edukacji i Nauki w ramach projektów badawczych.
  7. Wypracowanie wytycznych do przeprowadzania badań dotyczących specjalistów AAC i zespołów AAC (zasoby i potrzeby kadrowe).

W skład rady wchodzą:

- Użytkownik wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC):

Pan Tomasz Grabowski

- Użytkownik tekstu łatwego do czytania i zrozumienia (ETR):

Pan Bartłomiej Dulski

- Przedstawiciele środowiska akademickiego:

  1. dr hab., prof. AWFiS Marcin Białas

  2. dr Agnieszka Kossowska

- Specjaliści ds. wspomagających i alternatywnych metod komunikacji:

  1. dr Magdalena Grycman

  2. Pani Alina Smyczek

  3. Pani Monika Jerzyk

  4. Pani Agnieszka Pilch

- Specjaliści ds. tekstu łatwego do czytania i zrozumienia:

  1. Pani Barbara Ewa Abramowska

  2. Pani Aleksandra Sztajerwald

Ponadto w skład ww. Rady, jako Lider i Partnerzy projektu, weszli także:

- Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych

Minister Paweł Wdówik

- Przedstawiciel Biura Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych

Pani Katarzyna Duszczyk

- Przedstawiciel Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych

Pani Beata Góral

- Przedstawiciel Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną

Pani Katarzyna Świeczkowska

- Przedstawiciel Fundacji im. Królowej Polski św. Jadwigi

Pan Tomasz Mika


 

 

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas