Wybrano członków Rady ds. komunikacji wspomagającej i alternatywnej oraz tekstu łatwego do czytania i zrozumienia
Pełnomocnik Rządu do spraw Osób Niepełnosprawnych wybrał członków Rady do spraw komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC) i tekstu łatwego do czytania i zrozumienia (ETR).
Rada ds. komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC) oraz tekstu łatwego do czytania i zrozumienia (ETR) to ciało o charakterze eksperckim, zrzeszające osoby posiadające wysoką wiedzę i doświadczenie w zakresie AAC lub ETR, które są związane ze środowiskiem osób korzystających z ww. narzędzi wsparcia. Członkami Rady będą również przedstawiciele administracji rządowej, gwarantujący skuteczne wdrażanie systemu wsparcia osób o złożonych potrzebach w komunikowaniu się (ZPKom). warto przyjrzeć się tematyce, którą będzie zajmować się nowopowołana Rada.
Prawo do komunikacji
Komunikacja alternatywna i wspomagająca (AAC) to grupa metod, które umożliwiają osobom mającym problemy z komunikacją werbalną porozumiewać się z otoczeniem. Polega na używaniu w komunikacji znaków opierających się na gestach, obrazach, symbolach, przedmiotach. AAC pomaga osobom z zaburzeniami mowy wyrażać swoje myśli, uczucia oraz podejmować samodzielne decyzje. - Fundamentem AAC jest założenie, że każdy człowiek powinien móc się komunikować. Mówić o swoich potrzebach, uczuciach, przemyśleniach; protestować, gdy czegoś nie chce; zadawać pytania o to, co go ciekawi i opowiadać o tym, co dla niego ważne. Decydować o sobie - tłumaczyła na łamach naszego portalu Maja Kłoda, psycholożka, terapeutka wczesnej interwencji oraz komunikacji alternatywnej
Łatwy do czytania i zrozumienia
Z kolei tekst ETR to tekst łatwy do czytania i zrozumienia. Czytają go osoby z niepełnosprawnością intelektualną, ale jest też przydatny m.in. dla osób głuchych i cudzoziemców, dla których język polski jest językiem obcym. Dzięki niemu rozumieją różne informacje.
Efektem działania ETR jest fakt, że coraz więcej osób z niepełnosprawnością intelektualną odważa się czytać, a to z kolei ma pozytywne skutki. Wpływa na rozwój tych osób, wzmacnia ich samoocenę, zazwyczaj dość niską. Otwiera przed nimi pewne nowe obszary, w tekście łatwym powstają też przecież materiały edukacyjne, rozrywkowe. Od lat publikuje je Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną (PSONI) m.in. w ramach serii Biblioteka Self-adwokata oraz w kwartalniku „Społeczeństwo dla Wszystkich.
Cele Rady ds. AAC i ETR
- Formułowanie wniosków, opinii oraz sporządzanie dokumentów dotyczących tworzenia i funkcjonowania systemu wsparcia osób o złożonych potrzebach w komunikowaniu, w tym powołania Polskiego Instytutu AAC i ETR.
- Upowszechnianie i promowanie wiedzy o komunikacji alternatywnej i wspomagającej oraz tekście łatwym do czytania i zrozumienia poprzez wspieranie inicjatyw promujących rozwiązania na rzecz osób o złożonych potrzebach w komunikowaniu się.
- Formułowanie wniosków, opinii oraz doradztwo dotyczące jakości usług AAC oraz dostępności usług publicznych dla użytkowników AAC oraz wymagających ETR.
Zadania Rady ds. AAC i ETR
- Sformułowanie rekomendacji w zakresie przygotowania wytycznych dotyczących kształcenia specjalistów AAC i ETR.
- Współpraca ze Specjalistą ds. Rady AAC i ETR oraz monitorowanie standardów pracy powołanych w ramach projektu Lokalnych Zespołów AAC i Regionalnych Ośrodków AAC oraz aktywny udział w ewaluacji ich funkcjonowania.
- Udział w opracowaniu modyfikacji instrumentu pt. „System wsparcia osób o złożonych potrzebach w komunikowaniu się wymagających wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC)” (dalej także: Instrument) wraz z projektem przepisów na podstawie wyników pilotażu ww. Instrumentu.
- Wspieranie przeprowadzenia konsultacji środowiskowych zmodyfikowanego Instrumentu.
- Wsparcie merytoryczne w zakresie tworzenia ostatecznej wersji instrumentu “System wsparcia osób o złożonych potrzebach w komunikowaniu się wymagających wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC)” oraz wdrażających go przepisów.
- Współpraca z Ministerstwem Edukacji i Nauki w ramach projektów badawczych.
- Wypracowanie wytycznych do przeprowadzania badań dotyczących specjalistów AAC i zespołów AAC (zasoby i potrzeby kadrowe).
W skład rady wchodzą:
- Użytkownik wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC):
Pan Tomasz Grabowski
- Użytkownik tekstu łatwego do czytania i zrozumienia (ETR):
Pan Bartłomiej Dulski
- Przedstawiciele środowiska akademickiego:
-
dr hab., prof. AWFiS Marcin Białas
-
dr Agnieszka Kossowska
- Specjaliści ds. wspomagających i alternatywnych metod komunikacji:
-
dr Magdalena Grycman
-
Pani Alina Smyczek
-
Pani Monika Jerzyk
-
Pani Agnieszka Pilch
- Specjaliści ds. tekstu łatwego do czytania i zrozumienia:
-
Pani Barbara Ewa Abramowska
-
Pani Aleksandra Sztajerwald
Ponadto w skład ww. Rady, jako Lider i Partnerzy projektu, weszli także:
- Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych
Minister Paweł Wdówik
- Przedstawiciel Biura Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych
Pani Katarzyna Duszczyk
- Przedstawiciel Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
Pani Beata Góral
- Przedstawiciel Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną
Pani Katarzyna Świeczkowska
- Przedstawiciel Fundacji im. Królowej Polski św. Jadwigi
Pan Tomasz Mika
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
Co nowego
- Dorabiasz do świadczenia z ZUS-u? Dowiedz się jak zrobić to bezpiecznie
- Immunoterapie wysokiej skuteczności od początku choroby – czy to już obowiązujący standard postępowania w SM?
- Nowa przestrzeń w DPS-ie „Kombatant”
- Instytut Głuchoniemych z umową na modernizację
- Mattel® dostosowuje swoje kultowe gry do potrzeb osób nierozróżniających kolorów!
Dodaj komentarz