Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Jak powinno wyglądać dobre CV? Gdzie się zgłosić, by je poprawić?

23.05.2022
Autor: dr Anna Obuchowicz-Siwiec, fot. pixabay.com
grafika przedstawiająca kobietę, przed którą znajdują się trzy CV

W pogoni za lepszą pracą i szerokimi możliwościami, jakie oferują nam firmy, instytucje czy organizacje społeczne, musimy zadbać o stworzenie jak najlepszego Curriculum Vitae. O tym, co powinno zawierać dobre CV, szczególnie pod kątem osoby z niepełnosprawnością, znajdziecie w poniższym tekście.

Już dawno mamy za sobą czasy, kiedy na biurku pracownika działu HR piętrzyły się tysiące podobnych do siebie życiorysów. Dziś, by otrzymać „pracę marzeń” trzeba wyjść poza pewien utarty kanon i wyróżnić się w pozytywny sposób.

Zawodowy sukces zapewni nam umiejętność zaprezentowania swoich atutów w taki sposób, by spośród setek osób rekruter wybrał właśnie Ciebie. Tylko, jak to zrobić?

Dobrze napisane CV

Dobrze przygotowany życiorys nie powinien przekraczać 2 stron formatu A4 – tak, by nie zniechęcić do siebie przyszłego pracodawcy. Innym kluczowym elementem, pozostaje poprawność językowa, eliminacja literówek czy błędów ortograficznych, gdyż to skutecznie dyskwalifikuje z grona potencjalnych kandydatów.

Tworząc swoje CV powinniśmy pamiętać o pewnych kluczowych zasadach:

  1. Dane osobowe i kontaktowe wraz ze zdjęciem – (zdjęcie nie stanowi wymogu koniecznego) w nagłówku umieszczamy imię i nazwisko, telefon, adres e-mail oraz nazwę stanowiska,
  2. Podsumowanie zawodowe ( krótki opis kandydata),
  3. Doświadczenie zawodowe (tutaj zawieramy wszystkie informacje, dotyczące miejsc, w których wcześniej pracowaliśmy),
  4. Umiejętności (wszystkie te cechy związane z pracą, jakie mogą interesować potencjalnego pracodawcę),
  5. Wykształcenie (wpisujemy szkoły, jakie do tej pory skończyliśmy, włącznie ze studiami i studiami podyplomowymi),
  6. Zainteresowania (hobby),
  7. Klauzula CV zgoda na przetwarzanie danych osobowych.

- Warto dodać, żeby w CV umieszczać też informacje o odbytych kursach i szkoleniach. Warto też napisać, czy posiadamy np. prawo jazdy, książeczkę sanepidowską. Umiejętności dobrze dzielić na twarde i miękkie – uzupełnia Madalena Sarnecka z Centrum Integracja w Warszawie.

Czy informować o niepełnosprawności?

Wiele osób z niepełnosprawnością zastanawia się nad tym, czy w CV należy wpisywać informację o posiadanej niepełnosprawności.

- Co do dodawania informacji o orzeczeniu o niepełnosprawności w CV - zdania są podzielone. To zależy od samego kandydata i od oferty na jaką aplikuje (czy jest typowo skierowana do osób z orzeczeniem). Jednej recepty nie ma. Często osoby, których niepełnosprawność w znaczących sposób wpływa na funkcjonowanie, chcą uprzedzić i poinformować pracodawcę już na tym etapie o swojej niepełnosprawności – dodaje Magdalena Sarnecka.

Gdzie udać się po poradę względem CV?

Z pomocą przychodzą firmy, które za opłatą specjalizują się w profesjonalnym przygotowaniu CV, pomocnym w zdobyciu wymarzonego stanowiska. Problem znika, gdy mamy i chcemy przeznaczyć pieniądze na tego typu usługi.

Jeśli jednak nie stać nas na tego rodzaju wydatek, pozostaje nam skorzystanie z gotowych szablonów, których w internecie można znaleźć sporo lub skorzystania ze wsparcia agencji i/lub miejsc doradztwa pracy dla osób z niepełnosprawnością.

Przykładem tego typu miejsc mogą być trzy Centra Integracja, które działają w Warszawie, Gdyni i Zielonej Górze. Pomagają one osobom z niepełnosprawnościami nie tylko z wymienionych miast, ale również całych województw: mazowieckiego, pomorskiego i dolnośląskiego. Kontakty:

Centrum Integracja w Warszawie

Centrum Integracja w Gdyni

Centrum Integracja w Zielonej Górze

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

Prawy panel

Wspierają nas