Z okazji Walentynek – OŚWIADCZ SIĘ! Wypełnij oświadczenie woli!
Uczniowie z kampanii społecznej „Drugie życie” z okazji Walentynek chcą opowiedzieć o sercu, miłości i „problemach sercowych” w inny sposób – z perspektywy pacjentów czekających na przeszczep. OŚWIADCZ SIĘ! To hasło tegorocznej akcji, której celem jest popularyzacja oświadczeń woli – symbolicznych kartoników, które wyrażają naszą zgodę na przekazanie narządów po śmierci do transplantacji.
Wielkopolska młodzież ze szkół średnich namawia, by te Walentynki spędzić wyjątkowo!
- Przygotowaliśmy pełen miłości projekt walentynkowy - OŚWIADCZ SIĘ! Oświadczyć się może każdy! Zachęcamy wszystkich: z namysłem i miłością do drugiego człowieka podpisz oświadczenie woli! – mówią uczniowie z Zespół Szkół Centrum Kształcenia Ustawicznego im. Stefana Batorego (ZSCKiU) w Koninie.
Oświadczenie woli o oddaniu swoim narządów po śmierci do transplantacji może uratować czyjeś życie. Przykładem są historie Michała Adamskiego oraz Pawła Sierakowskiego, opowiadana przez jego żonę Karolinę.
„Problemy sercowe”
Miłość w życiu osób czekających na nowy organ nabiera dodatkowego wymiaru. Michał dowiedział się, że ma wadę serca w 2012. Został zakwalifikowany do transplantacji. W oczekiwaniu na serce, już w szpitalu, przeżył zapaść. Jak się okazało, nie tylko jego serce nie wytrzymywało – jego żona, kiedy zadzwoniono do niej ze szpitala, dostała zawału.
- Można humorystycznie powiedzieć, że oboje z żoną mieliśmy „problemy sercowe”. Bez wątpienia jednak to, że byliśmy w tym razem, dało nam obojgu dużo siły do walki o zdrowie. Ta walka była możliwa także dzięki temu, że znalazł się dawca. Osoba, która wcześniej podjęła decyzję o przekazaniu, w przypadku swojej śmierci, narządów do przeszczepienia. To jest wielki, bezinteresowny wyraz miłości wobec drugiego człowieka. Dzięki tej miłości żyję – mówi Michał Adamski, 1,5 roku po transplantacji serca.
„Ja się oświadczyłam, po raz drugi”
„Problemy sercowe” Pawła, narzeczonego Karoliny, nasiliły się, gdy byli ze sobą 2 lata. Paweł potrzebował transplantacji. Czuł się coraz gorzej.
- Powiedziałam do niego: bierzmy ślub. Oświadczyłam się wtedy pierwszy raz. Długo czekał na drugie życie. Kiedy w końcu serce się znalazło, żył z nim tylko 24 godziny – wspomina Karolina Sierakowska. – Śmierć Pawła nie może jednak pójść na marne. Opowiadam o naszej historii dla propagowania donacji i transplantacji. Każdy z nas może się oświadczyć - zostać świadomym dawcą organów. Wystarczy podpisać oświadczenie woli, podzielić się swoją decyzją z najbliższymi. Ja się oświadczyłam, po raz drugi. – mówi.
Oświadczenie woli
Jednym z głównych celów kampanii społecznej „Drugie życie” jest popularyzacja oświadczeń woli – symbolicznych kartoników, które wyrażają naszą zgodę na przekazanie narządów po śmierci do transplantacji.
- Walentynki to bardzo dobry moment, by dostrzec akcję młodzieży, przemyśleć własną decyzję i… oświadczyć się! – mówi dr Tomasz Prystacki, prezes Fresenius Medical Care Polska, organizator akcji „Drugie życie”.
- Ważne by ludzie rozmawiali ze sobą o możliwości przeszczepienia narządów po śmierci, te oświadczyny mogą zmienić los wielu osób – dodaje prof. Maciej Głyda, wojewódzki Konsultant w dziedzinie Transplantologii Klinicznej.
Film Oświadcz się! - Zespół Szkół Centrum Kształcenia Ustawicznego w Koninie.
Kampania społeczna Drugie życie już po raz 14-sty
OŚWIADCZ SIĘ! To hasło akcji, do której dołączyła młodzież w ramach kampanii Drugie życie. Oświadczyny (tradycyjnie) to symboliczne podjęcie jednej z najważniejszych decyzji w życiu. I jej ogłoszenie. Dziś młodzież przekonuje – oświadczyć się może każdy!
- Zachęcamy wszystkich: z namysłem i miłością (do drugiego człowieka) - Oświadcz się! Chcielibyśmy, aby w ten sposób każdy podjął decyzję czy chce przekazać w razie śmierci swoje organy do transplantacji, a jeśli tak, aby wyraził to przez podpisanie oświadczenia woli – mówi uczeń z Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Ustawicznego w Koninie.
Jednym z głównych celów kampanii jest promocja takich oświadczeń – symbolicznych kartoników, które wyrażają naszą zgodę na przekazanie narządów po śmierci do transplantacji. Walentynki to bardzo dobry moment, by dostrzec akcję młodzieży, przemyśleć własną decyzję i … oświadczyć się!
- Promowanie transplantacji, edukowanie na temat prawnych, etycznych i medycznych kwestii, które dotyczą tego tematu i wreszcie przełamywanie stereotypów oraz barier w rozmowie dotyczącej kwestii życia i śmierci, to praca, w której nie można się zatrzymać. Dlatego po raz 14. zaprosiliśmy uczniów szkół średnich do udziału w naszej akcji i po raz 14. młodzież odpowiedziała na nasz apel – mówi dr Tomasz Prystacki, prezes Fresenius Medical Care Polska, organizator kampanii.
Promocja transplantacji – dla kogo?
Sytuacja osób czekających na transplantację nadal jest trudna. W 2019 roku, przed wybuchem pandemii, w Polsce przeprowadzono 1546 przeszczepień od dawców. Kolejny rok był tragiczny – wykonano o 307 mniej takich zabiegów ratujących zdrowie i życie pacjentów. Pandemia COVID-19 także w tym obszarze zebrała śmiertelne żniwo.
W roku 2021 przeszczepiono 1338 narządów w tym rekordową liczbę serc – 200! (dane: Poltransplant). To pokazuje, że choć sytuacja się poprawia, nadal nie wróciła do tej sprzed okresu pandemicznego.
- Pandemia COVID-19 jest ogromnym wyzwaniem nie tylko dla osób czekających na przeszczepienie, czy przeszczepionych, ale też dla nas – lekarzy transplantologów i całego personelu medycznego. W transplantacji nie mogliśmy pozwolić sobie na „lockdown”. Niestety, pandemia wyhamowała naszą pracę, co widać w statystykach. My, lekarze robimy swoje. Ale młodzi ludzie, którzy zgłosili się do kolejnej edycji naszej akcji także mają przed sobą wielkie wyzwanie. Ich wkład w edukowanie społeczeństwa na temat transplantacji jest nieoceniony – mówi prof. Maciej Głyda, Konsultant Wojewódzki w Dziedzinie Transplantologii Klinicznej, który od pierwszej edycji kampanii kieruje zespołem lekarzy transplantologów, wspierających Drugie życie.
Kampania „Drugie życie” to społeczna inicjatywa, której celem jest prezentacja działań związanych z popularyzacją tematu Transplantacji. Jest ona skierowana do uczniów szkół ponadpodstawowych, którzy inicjując tematyczne działania stają się ambasadorami Kampanii w środowisku swojego życia.
Fresenius Medical Care konsekwentnie wspiera młodzież w tym, by miała odwagę wyrażać własne zdanie o transplantacji. Pierwsza edycja kampanii wystartowała w roku szkolnym 2008/2009 w Wielkopolsce. Od tamtej pory do akcji promującej rozmowę o oświadczeniach woli i świadomym dawstwie narządów przystąpiło 8 kolejnych województw (małopolskie, lubuskie, warmińsko-mazurskie, kujawsko-pomorskie, łódzkie, śląskie, dolnośląskie i podkarpackie). Około 400 tysięcy zaangażowanych w kampanię uczniów z ponad 900 szkół średnich rozdało 1 200 000 oświadczeń woli, a zwycięzcy wsparli czekami charytatywnymi kilkadziesiąt osób i instytucji. Od 2010 roku kampania Drugie życie w Wielkopolsce i Małopolsce jest częścią uruchomionego przez Polską Unię Medycyny Transplantacyjnej „Partnerstwa dla Transplantacji” – ogólnopolskiego programu rozwoju przeszczepiania narządów. W każdej edycji kampanii patronują najważniejsze instytucje państwowe, regionalne oraz organizacje i stowarzyszenia wspierające transplantacje.
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
Co nowego
- Dorabiasz do świadczenia z ZUS-u? Dowiedz się jak zrobić to bezpiecznie
- Immunoterapie wysokiej skuteczności od początku choroby – czy to już obowiązujący standard postępowania w SM?
- Nowa przestrzeń w DPS-ie „Kombatant”
- Instytut Głuchoniemych z umową na modernizację
- Mattel® dostosowuje swoje kultowe gry do potrzeb osób nierozróżniających kolorów!
Dodaj komentarz