Łódź: magistrat uruchamia usługę mobilnego urzędnika
Od lutego do seniorów, osób z niepełnosprawnością i problemami z poruszaniem się, które nie są w stanie samodzielnie dotrzeć do Urzędu Miasta Łodzi, przyjedzie mobilny urzędnik, który pomoże wypełnić dokumenty, a potem sam zawiezie je do urzędu.
Od lutego łódzki magistrat uruchamia nową usługę – mobilnego urzędnika. W rzeczywistości będą to dwie osoby – pracownik biura łódzkiego rzecznika osób niepełnosprawnych oraz Wydziału Zarządzania Kontaktami z Mieszkańcami. Będą one dojeżdżać do osób starszych, z niepełnosprawnością i problemami z poruszaniem się, aby pomóc im w załatwieniu urzędowych spraw. To rozwiązanie przetestowano w Łodzi od grudnia 2020 r. do czerwca 2021 r., odwiedzając w domach ok. 60 mieszkańców. Pilotaż pokazał, że taka pomoc jest łodzianom bardzo potrzebna.
Do kogo skierowana jest pomoc?
- Naszą pomoc kierujemy szczególnie do osób, które mają znaczny stopień niepełnosprawności, choroby neurologiczne, ograniczoną możliwość swobodnego poruszania się, która uniemożliwia samodzielną wizytę w urzędzie miasta. Wystarczy zadzwonić na numer (42) 638-45-40, do oddziału do spraw osób niepełnosprawnych i umówić się na wizytę. Na telefony czekamy od 1 lutego. Planujemy, by mobilny urzędnik ruszył we wtorek 15 lutego – zaznaczyła łódzka rzeczniczka osób niepełnosprawnych Katarzyna Tręda-Pisera.
Jak będą wyglądały wizyty?
Kolejne wizyty będą umawiane na kolejne czwartki i wtorki. Jak zapewniła rzeczniczka, jeśli zgłosi się osoba, która będzie potrzebowała wcześniejszej pomocy, urzędnicy dostosują się do jej potrzeb. Wizyta dwóch urzędników – zamiast jednego – podyktowana jest względami bezpieczeństwa i transparentności, ma też uzasadnienie związane z zadaniami, w których specjalizują się pracownicy różnych jednostek magistratu.
- Większość spraw, z którymi zwracają się osoby mające problem z poruszaniem się, związana jest z naszą specyfiką działania, dlatego zawsze będzie odwiedzać je pracownik biura łódzkiego rzecznika osób niepełnosprawnych. Pomożemy np. przy wydaniu Łódzkiej Karty Bez Barier, która uprawnia do szeregu ulg i zniżek dla osób z niepełnosprawnościami, przy przyjęciu wniosku o abonament parkingowy, przy skorzystaniu z projektów kierowanych do osób z niepełnosprawnościami. Ale nie ograniczamy się do tego zakresu działań. Pomożemy chociażby w skompletowaniu i złożeniu wniosku mieszkaniowego czy zgłosimy do innej instytucji każdy problem, z którym się do nas zwróci mieszkaniec – dodała Tręda-Pisera.
Z kolei pracownik Wydziału Zarządzania Kontaktami z Mieszkańcami będzie mógł służyć pomocą przy zakładaniu i potwierdzaniu profilu zaufanego, co usprawnia sprawy urzędowe i pozwala załatwiać je bez wychodzenia z domu.
- Posiadając profil zaufany, bez wychodzenia z domu złożymy na przykład wniosek o dowód, czy uzyskamy odpisy urzędowych dokumentów: aktów urodzenia, małżeństwa czy zgonu. Przypomnę, że to my odpowiadamy również za prowadzenie centrum kontaktu z mieszkańcami, a więc pomagamy czy pośredniczymy w róznego typu pomocy dla mieszkańców. W taki sam sposób będziemy mogli pomóc osobom, z którymi spotkamy się w ich domach – wyjaśniła dyrektorka Wydziału Zarządzania Kontaktami z Mieszkańcami Urzędu Miasta Łodzi Małgorzata Markowska. (PAP)
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
Co nowego
- Ostatni moment na wybór Sportowca Roku w #Guttmanny2024
- „Chciałbym, żeby pamięć o Piotrze Pawłowskim trwała i żeby był pamiętany jako bohater”. Prezydent wręczył nagrodę Wojciechowi Kowalczykowi
- Jak można zdobyć „Integrację”?
- Poza etykietkami... Odkrywanie wspólnej ludzkiej godności
- Toast na 30-lecie
Dodaj komentarz