Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Współczesna bankowość – zmiany, innowacje, dostępność

12.09.2014
Autor: rozmawiał Mateusz Różański
Źródło: finansebezbarier.pl

Sektor bankowy to jedna z najszybciej rozwijających się branż. Nowe technologie, usługi i całe strategie zarządzania finansami dostosowywane są do stale zmieniających się potrzeb klientów. O to, jak zmieniła i zmienia się bankowość, zapytaliśmy dyrektora Zespołu Public Relations Związku Banków Polskich, dra Przemysława Barbricha.

 

Mateusz Różański: Jak Pana zdaniem sektor bankowy zmieniał się na przestrzeni ostatnich lat? Co najbardziej wpłynęło na te zmiany?

Przemysław Barbrich: Bankowość to dziedzina, w której wszelkie nowinki, np. technologiczne, po sprawdzeniu, czy są bezpieczne dla klienta, są bardzo szybko wdrażane. Jeszcze kilka lat temu taką nowością były konta internetowe. Dziś mamy ponad 20 milionów takich kont, w tym aż 13 milionów z nich to konta aktywne. Wynikają z tego liczne udogodnienia, np. dla osób z niepełnosprawnością ruchową, dla których załatwienie sprawy w banku często wiązało się z trudnościami wynikającymi m.in. z barier architektonicznych. W tej chwili, jeśli ktoś ma dobre konto internetowe, to większość potrzebnych na co dzień operacji możemy wykonać bez konieczności wychodzenia z domu.

Nie mówimy tu tylko o prostych działaniach, jak przelew jednorazowy. Za pośrednictwem Internetu można dziś inwestować na giełdzie, dokonywać skomplikowanych operacji na różnego typu rynkach, kupować waluty etc. Na przestrzeni ostatnich lat bankowość zmieniła się w sposób diametralny i zmiany te cały czas następują. Zupełnie niedawno na polskim rynku pojawiły się karty zbliżeniowe. Od tego czasu wydano już ponad 20 milionów takich kart. Przykładem może też być potężny rozwój bankowości mobilnej, czyli tej dostępnej za pomocą telefonu komórkowego. Postęp jest naprawdę ogromny.

Czy jest możliwe, że cały sektor bankowy przeniesie się do Internetu?

Nie sądzę, by tak się stało. Od lat przewiduje się przecież koniec tradycyjnej prasy papierowej czy radia i całkowite przeniesienie ich do Internetu. Od lat się to zapowiada i od lat to nie następuje. Tak samo dzieje się w wypadku sektora bankowego. Dzięki prowadzonym przez nas badaniom rynku wiemy, że nasi klienci lubią kontakt z pracownikami banków. Proste operacje – przelewy, opłaty, płacenie rachunków – ludzie, ze względu na oszczędność czasu, wolą wykonywać za pomocą Internetu. Ale jeśli chodzi o bardziej skomplikowane usługi, np. wzięcie kredytu hipotecznego, wtedy klienci wolą porozmawiać z pracownikiem banku i omówić z nim szczegóły zawieranej przez siebie umowy.

Przeczytaj cały wywiad

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

  • Banki nie całkiem dostępne
    Jontek
    15.09.2014, 09:25
    Niestety niektóre operacje wymagają osobistego podpisu, a banki nie chcą podesłać pracownika do domu osoby niepełnosprawnej (np. nie chodzącej). Internetowo takich spraw również nie da się załatwić.
    odpowiedz na komentarz
Prawy panel

Wspierają nas