Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Wieczni studenci na rynku pracy

20.05.2014
Autor: Mateusz Różański
Źródło: inf. prasowa

- Studiowanie staje się sposobem na życie i zdobywanie kolejnych świadczeń – mówił Ireneusz Białek, który określił ten stan jako „wyspy szczęśliwe” między polskim systemem edukacji i rynkiem pracy, podczas konferencji wieńczącej pierwszą edycję projektu „Wsparcie absolwentów we wchodzeniu na rynek pracy”. Spotkanie odbyło się 19 maja 2014 r. w Warszawie.

- Trzeba pokazać, że osoba niepełnosprawna więcej zyska, idąc do pracy, niż siedząc całe życie w domu – podkreślił Robert Pudło, dyrektor Wydziału Realizacji Programów PFRON.

Uczestnikami projektu, realizowanego przez PFRON wraz z Fundacją Aktywnej Rehabilitacji i Fundacją Fuga Mundi, były osoby z niepełnosprawnościami, będące absolwentami szkół ponadgimnazjalnych, policealnych oraz uczelni wyższych. Program miał na celu umożliwienie im właściwego startu na rynku pracy. Służyć miały temu różnego rodzaju narzędzia aktywizacji zawodowej, m.in. opracowanie indywidualnych planów działania (IPD), poradnictwo prawne i doradztwo zawodowe, a także staże i praktyki zawodowe w instytucjach i przedsiębiorstwach. Dużym sukcesem jest wysoki poziom zatrudnienia wśród osób, które zakwalifikowano na staż – połowa z nich została zatrudniona w miejscu, gdzie byli stażystami.

Organizatorzy niejednokrotnie zmagali się z bardzo trudnymi sytuacjami życiowymi uczestników projektu. Podczas konferencji przywołano dla przykładu historię mieszkańca DPS, będącego, jak to określono, zdominowanym przez siostry zakonne. Człowiek ten do czasu udziału w projekcie żył w przekonaniu, że nie wolno mu podjąć pracy zawodowej. Dzięki spotkaniom ze specjalistami nabrał pewności siebie i zaczął aktywnie walczyć o swoje prawa, podjął praktyki zawodowe, skończył kurs komputerowy i planuje zdobyć pracę na pełen etat.

Wyspy wiecznych studentów

Sytuacje studentów i absolwentów z niepełnosprawnościami zaprezentował w drugiej części konferencji Ireneusz Białek, kierownik działu ds. osób niepełnosprawnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jego zdaniem błędem obecnego systemu jest to, że wszystkie osoby z niepełnosprawnościami trafiają niejako do jednego worka. Zauważył też dość niepokojące zjawisko, jakim jest sztuczne przedłużanie przez nie okresu studiów.

- Studiowanie staje się sposobem na życie i zdobywanie kolejnych świadczeń – tłumaczył Ireneusz Białek, który określił ten stan jako „wyspy szczęśliwe” między polskim systemem edukacji i rynkiem pracy.

Jego zdaniem, dobrze świadczy to o stanie polskich uczelni (w tym wypadku Uniwersytetu Jagiellońskiego), ale jest procesem niesprzyjającym społecznej integracji osób z niepełnosprawnościami.

Dyplom równoważny

Zdaniem Ireneusza Białka należy działać na rzecz aktywności osób z niepełnosprawnościami na otwartym rynku pracy poprzez właściwą edukację i aktywizację zawodową.

- Należy zjednoczyć siły na rzecz aliansu, aby niepełnosprawność zaczęła kojarzyć się ze zdobywaniem wiedzy, ale nie takiej w postaci bycia wiecznym studentem, tylko takim, które spowoduje, że dyplom osoby niepełnosprawnej będzie równoważny z tym osoby bez niepełnosprawności – mówił.

Aktualnie rusza nabór do II edycji projektu, której partnerem jest również Integracja.

Więcej informacji o II edycji projektu na stronie PFRON
 

Komentarz

  • paranoja
    dave
    21.05.2014, 10:05
    i tak trzeba miec sprzezona niepelnosprawnosc pff, a co z tymi co maja niepelnosprawnosc wylacznie z jednym symbolem? widac tutaj podzialy absolwentow na dwie grupy jedna ktora nie ma szans na odbycie stazu z jedna grupa inwalidzka a druga to ma szkolenia zawodowe i staze z co najmniej dwiema grupami niepelnosprawnosci....

Dodaj odpowiedź na komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin
Prawy panel

Wspierają nas