Janka Graban: Matko, pozwól żyć
Kiedy myślę, że nic mnie już nie zadziwi, to wtedy zawsze coś mnie zaskakuje. Tak też stało się na początku 20-lecia Integracji. Pierwszy list w tym roku, którzy mnie poraził brakiem podstawowej wiedzy o życiu, a o życiu w rodzinie w szczególności, przyszedł z województwa zachodniopomorskiego. Pani, którą nazwijmy Ola, urodziła się z rozszczepem kręgosłupa, a oprócz tego ma padaczkę. Dzieciństwo spędziła w szpitalu. Leki do końca życia. W tzw. międzyczasie doszła choroba urologiczna, wymagająca cewnikowania i używania pampersów. Można powiedzieć: przeciętna niedola osoby z niepełnosprawnością, a przy okazji udręczenie dla całej rodziny.
Rentę zabiera mama
„Moje leki, cewniki, rękawice, odpowiedni żel do tego wszystkiego i cztery paczki pampersów na miesiąc wiążą się ze znacznymi kosztami” – wyznała bardzo rozsądnie Pani Ola. Ale zaraz potem podkreśliła, że pisze do Integracji, ponieważ jest w trudnej sytuacji rodzinnej jako osoba z niepełnosprawnością: „Dostaję rentę rodziną, ale zabiera mi ją mama, z tego co się orientuję, jest to kwota mniej więcej 50 zł, ale dostaję 25 zł i to nie zawsze – wyjaśnia. – W związku z tym zwracam się o pomoc, ale nie wiem, o jaką pomoc prosić: finansową czy materialną. Będę wdzięczna za każdą.”
Zastanawia mnie, skąd ten automatyczny ciąg do postawy żebraczej? Niech mi ktoś da – rodzina, szkoła, pracodawca, organizacja pozarządowa... reszta świata! Aby złapać trop, kieruję się do własnych doświadczeń, które wspominam bardzo boleśnie. Wszystko było cacy, póki nie uciekłam z zakładu opiekuńczego, gdzie wszystko miałam podane pod nos i niczego mi do bytowania nie brakowało. Oczywiście nie miałam pojęcia, skąd się te rzeczy biorą, nawet nie wpadło mi do głowy takie pytanie. Było mi jak u Pana Boga za piecem. Poczułam to natychmiast, kiedy wróciłam do domu - do biedy i totalnego zagubienia. Miałam 17 lat i nie znałam wartości pieniędzy.
Przedłużeniem opieki nade mną była szkoła, gdzie nauczycielka przynosiła mi kanapki, zamiast zainteresować się dochodami mojej rodziny i pokazać mi, jak szukać skutecznej pomocy. Szybko bowiem ta dobra pani wyjechała do innego miasta, a ja zostałam bez kanapek! Dzisiaj uważam, że to było najlepsze, co mnie spotkało!
Dorastanie boli
Gdy jako osoba z niepełnosprawnością otrzymałam od miasta swoje M1, byłam jeszcze bardziej bezradna. Nie radziłam sobie z wypełnianiem formularzy, które były potrzebne do zakotwiczenia mnie w miejscu zamieszkania, jako mieszkańca i obywatela miasta. Miałam już trochę pojęcie o codziennym życiu, bo podpatrywałam, gdzie się dało, ale nadal był nade mną parasol ochronny. Pierwsze rachunki czynszowe wywołały u mnie panikę i lęk, że ja sobie sama nie dam rady. Koleżanka z pracy (akurat przechodziłam na rentę) pożyczyła mi pieniądze na te rachunki i powiedziała, co mam robić, aby one nie były tak ogromne.
Słuchałam tej pierwszej rzetelnej lekcji, jakbym dopiero przyleciała na Ziemię z innej planety. Dostałam wtedy pierwszą lekcję i zaczęłam kojarzyć, że mam wpływ na zużycie gazu, prądu i jakość swojego życia... Byłam wtedy dobrze po trzydziestce. W pierwszym odruchu próbowałam oczywiście uwiesić się na Koleżance. Musiałam jednak zwrócić pożyczone mi pieniądze na pierwsze, bezmyślnie spowodowane rachunki, jak tylko otrzymałam rentę. Byłam zresztą oburzona, jak Koleżanka mogła żądać ode mnie tych pieniędzy!
Niedawno znalazłam w sieci refleksję autorstwa Natalii Hempolińskiej-Nowik, która pokazuje złożony proces dorastania do samodzielności. Chcę ją dedykować naszym rodzicom i opiekunom:
„Człowiek staje się samodzielny, gdy: umie rządzić pieniędzmi, umie się myć, ubierać, umie kupować, myśleć, podejmować decyzje i wiele innych czynności. Samodzielność pojawia się z roku na rok, kiedy człowiek dorasta. Osoba dorosła musi być samodzielna. Samodzielność jest powiązana ze spokojem. Dlaczego? Bo gdy człowiek jest samodzielny, opiekunowie są spokojni, bo wiedzą, że ich dziecko sobie poradzi.”
Czyja to wina?
Wracając do Pani Oli, pomyślałam sobie, że nie pora jeszcze umierać, jeżeli takie listy nadal otrzymujemy. Nie mogłam uwierzyć, że nadal tacy ludzie się znajdują, ludzie porażający życiową naiwnością oraz totalną beztroską. Ale czyja to wina?
Kochani Rodzice, Opiekunowie, Nauczyciele, Instruktorzy Zawodu i wszyscy inni, których spotykamy na swej drodze. Nie róbcie z nas życiowych kalek. Wystarczy jedno kalectwo, którego nie wybierał nikt. Pozwólcie nam żyć i uczcie nas tego życia.
Rodzice często ujawniają lęk – co to będzie, gdy umrę? Może ktoś pamięta program w TVP Halszki Wasilewskiej pt. „Wódko, pozwól żyć”, w którym podejmowane były ludzkie aspekty choroby alkoholowej. Ja go pamiętam jak przez mgłę, ale tytuł pozostał w mojej głowie. Opiekują się nami przede wysokim kobiety i są to nasze matki, które tak nas kochają, że zapominają o tym, że nie są wieczne. Jeżeli się budzą, to bardzo późno, kiedy już nic nie można zrobić. Najpierw nas kompletnie od siebie uzależniają, a potem wpadają w panikę.
Właśnie dlatego, nawet jeśli to jest tylko jak grochem o ścianę, krzyczę głośno do Rodziców i Opiekunów, a zwłaszcza Matek – pozwólcie nam żyć, usamodzielniajcie nas, póki jeszcze jest pora. Dajcie nam szansę na wzięcie odpowiedzialności za swoje życie. Nawet jeśli przeżyjemy je nieporadnie, niedoskonale. Ale za to samodzielnie.
Janka Graban jest redaktorką działu Listy w magazynie
„Integracja”. Napisz do autorki:
janka.graban@integracja.org
Komentarze
-
Janka Graban: Matko, pozwól żyć
16.05.2014, 19:46To jest taka przykrywka wobec otoczenia i środowiska w którym żyje osoba niepełnosprawna. Rodzicom jest to raczej już na rękę bo mają pomoc domową opiekę nad młodszym rodzeństwem,robieniem zakupów no i dochód finansowy.Nie daj Boże aby się usamodzielniło ? założyło własną rodzinę? wówczas jest strasznie nieporadną kaleką,krzywdę ktoś jej zrobi.A sami uważają za swoją własność. Przykro na to patrzeć ale nic w tej sprawie się nie zmienia czas niczego nie ułatwia i nie uczy że tak nie musi być.Bo nikt tego nie kontroluje co dzieje się z osobą która kończy edukacje w ośrodkach Radość życia do 25 lat.odpowiedz na komentarz -
gosia
16.05.2014, 10:31Świetny artykuł pozdrawiam.Ja mam to szczęście ze pracuje i mieszkam sama nie mogę zrobić wszystkiego sama ale sie uczę ciągleodpowiedz na komentarz -
Kto nas,matki niepełnosprawnych dzieci uczy jak być Matkami,jak wychowywać i uczyć samodzielności nasze niepełnosprawne dzieci?NIKT. Oceniających,krytykujących jest za to zbyt wielu. Pomoc polega m.in.na podżeganiu dzieci p/rodzicom...to czarcia robota jeżeli dziecko jest zdane na pomoc...generalizowanie to jedna z wielu pomyłek każdej ze stron... Pomoc adekwatną do problemu powinny otrzymywać Matki/Rodzice już na początku drogi ,gdy rodzi się niepełnosprawne dziecko. Moja historia pokazuje,że lekarze nie tylko nie postawili prawidłowej diagnozy,nie tylko zbagatelizowali ewidentne nieprawidłowości w rozwoju dziecka,ale też utrudniali dostęp do leczenia,do wiedzy,do poprawy stanu dziecka. Nikt u dziecka z porażeniem mózgowym nie postawił diagnozy,nikt nam nie polecił rehabilitacji,wręcz lekceważono nasz niepokój związany z wyraźną niepełnosprawnością,bagatelizowano.Nikt się nie interesował rozwojem naszego dziecka,nami Rodzicami.Za to po latach zarzucano nam zaniedbanie.Ratowała nas dokumentacja medyczna-rażąca niekompetencja lekarzy była aż nadto widoczna. Radziliśmy sobie najlepiej jak potrafiliśmy,ale i tak po wielu latach doszliśmy do miejsca gdzie wyszły nasze niekompetencje.Gdzie Miłość nie wystarczała .Potrzebni byli ludzie z zewnątrz,którzy pomogliby nam jako Rodzicom przygotować córkę do samodzielności,o dorosłego życia,ale takich Ludzi nie było.Taka pomoc obejmowała niepełnosprawnych umysłowo.... Rozumiem sens wypowiedzi p.Graban,ale życie jest bardziej skomplikowane,a nędza,alienacja, rodzin niepełnosprawnych niszczy,odbiera nadzieję,siły...odpowiedz na komentarz
-
Dylematy rozwoju i wychowania
15.05.2014, 21:43Zdobywanie samodzielności adekwatnej do stopnia rozwoju, wyznaczonego m.in. zmiennymi wieku, kultury cywilizacyjnej, postawy socjalizacyjnej to jedno z ważniejszych zadań rozwojowych i wychowawczych. Przypomina mi się ten ustawiczny konflikt czy opozycja raczej pomiędzy dążeniem do poznawania, do samodzielności, do rozwoju a dążeniem do bezpieczeństwa, do wygody, do korzystania z pomocy innych. Ta dość powszechna opozycja dążeń ludzkich zaznaczona wyraźnie przez A.Maslowa jest często nadużywana na rzecz hamowania ludzkiej samodzielności i dążenia do rozwoju. Cugle w rękach matek czy opiekunów w ogóle, w stosunku do dzieci z niepełnosprawnością są trzymane szczególnie mocno. Tak, żeby uchronić od błędów, od pomyłek, od własnych doświadczeń. A przecież to też są ludzkie problemy. I tylko musimy zważać na ich skalę.odpowiedz na komentarz -
Jakie to piękne
15.05.2014, 18:54Wielu rodziców oburza się na mnie jeśli mówię żeby puścili niepełnosprawną lecz pełnoletnią osobę samą na turnus, albo kiedy mówię, że wózek czy kule to nie powód żeby rodzic nie pracował bo moja mama pracowała. Dziś pracuję również ja. Mieszkam jeszcze z rodzicami ale rachunki i leczenie to już moja głowa. Pomaganie w rzeczach, których nie jesteśmy w stanie zrobić a wyręczanie we wszystkim to różnica. Dzięki za ten list. Też nie umiem wszystkiego, ciągle się uczęodpowiedz na komentarz
Polecamy
Co nowego
- Ostatni moment na wybór Sportowca Roku w #Guttmanny2024
- „Chciałbym, żeby pamięć o Piotrze Pawłowskim trwała i żeby był pamiętany jako bohater”. Prezydent wręczył nagrodę Wojciechowi Kowalczykowi
- Jak można zdobyć „Integrację”?
- Poza etykietkami... Odkrywanie wspólnej ludzkiej godności
- Toast na 30-lecie
Dodaj komentarz