Gdynia, Kartuzy, Tczew: inwestycje nie w pełni dostępne
Pomimo inwestycji w infrastrukturę miejską nie zapewniono w pełni dostępu do niej osobom z trudnościami w poruszaniu się. NIK zbadał pod tym względem trzy miasta: Gdynię, Kartuzy i Tczew.
Chodzi o inwestycje podejmowane od 1 stycznia 2014 do 30 września 2020 r. NIK dokładnie badał czy modernizacja obiektów infrastruktury miejskiej i ich otoczenie zapewniła osobom z niepełnosprawnością oraz o ograniczonej zdolności poruszania się dostęp do tych obiektów. Zwracano także uwagę, czy na etapie przygotowania inwestycji uwzględniano potrzeby tych osób.
Kontrola NIK wykazała, że większość podejmowanych inwestycji – 58 proc. – miała na celu poprawę dostępności dla osób z utrudnionym poruszaniem się. Miasto Gdynia jako jedyne opracowało „Standardy dostępności dla Miasta Gdyni”, jednak na etapie realizacji odstąpiono od wytycznych w sposób nieuzasadniony.
Nie bez błędów
W każdym z trzech wybranych miast zbadano po jednej inwestycji i żadna nie była wolna od pewnych niedogodności takich jak: bariery uniemożliwiające wysiadanie z samochodu bezpośrednio na chodnik na parkingu w Kartuzach; wystający krawężnik i nie zrealizowany ciąg boczny łącznika w Tczewie, brak znaczącej poprawy dostępności przy rozbudowie skrzyżowania w Gdyni.
NIK zaznacza, że Gdynia konsultowała projekty inwestycji z ekspertem ds. dostępności miasta Gdyni, a Tczew i Kartuzy konsultowały projekty z grupami reprezentującymi osoby z utrudnionym poruszaniem się. Wszystkie trzy miasta uchwaliły wieloletnie programy, które dotyczyły osób niepełnosprawnych i powołały koordynatorów ds. dostępności zgodnie z ustawą o dostępności.
Zbadane przez NIK inwestycje przygotowano zgodnie z projektami, jednak wszystkie miały utrudnienia dla osób z ograniczoną mobilnością.
„Na parkingu w Kartuzach występowały bariery (donice i betonowe słupki) uniemożliwiające wysiadanie z samochodu bezpośrednio na chodnik, a na łączniku w Tczewie – wystający krawężnik i nie zrealizowany ciąg boczny. Wynikało to głównie z niedokładnej realizacji zadania (Tczew) oraz braku okresowych przeglądów użytkowanych inwestycji (Kartuzy). Rozbudowa skrzyżowania w Gdyni nie zniwelowała niedogodności dla osób z utrudnionym poruszaniem (m.in. nie uwzględniono: kontrastowego oznakowania skrajnych stopni schodów terenowych, separatorów ruchu na kładce pieszo-rowerowej nad ul. Podjazd, zastosowania materiałów nawierzchniowych stopni schodów terenowych zapewniających ich równość oraz wyposażenia balustrad schodów terenowych w pochwyty na dwóch wysokościach), gdyż bez uzasadnienia odstąpiono od zastosowania przywołanych wyżej Standardów dostępności i to pomimo faktycznej możliwości ich zastosowania” – podaje NIK.
Bez „koperty”
Przy budowie parkingu na ul. Tetmajera w Tczewie nastąpiła rozbieżność w liczbie miejsc parkingowych.
„Dokumentacja przetargowa przewidywała wykonanie ośmiu miejsc, a dokumentacja projektowa – ośmiu, w tym jednego dla osób niepełnosprawnych. Wykonano dziewięć miejsc postojowych bez miejsca dla osób niepełnosprawnych” – raportuje NIK.
Szczegółowe informacje o wynikach kontroli w raporcie NIK.
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
- PFRON wesprze organizacje pomagające powodzianom
- Już jest! Nowy numer „Integracji” w całości poświęcony komfortkom (PDF podstawowy i PDF dostępny)
- Instytut Wzornictwa Przemysłowego już po raz 31. organizuje Konkurs Dobry Wzór!
- Świadczenie wspierające. Zespoły najczęściej przyznają między 95 a 100 punktów
Co nowego
- Wniosek o świadczenie interwencyjne przez internet, w placówce ZUS lub punkcie mobilnym
- (Nie)widoczność Potrzeb – ale nie możecie, czy nie chcecie zobaczyć?
- „Nie gadaj, tylko się zbadaj!” – PZU zachęca do profilaktyki onkologicznej
- PFRON wesprze organizacje pomagające powodzianom
- Polska myśl technologiczna zmienia świat
Dodaj komentarz