Czy instytucje kultury mogą z Funduszu Dostępności sfinansować przewodniki dla osób głuchych lub niewidomych?

Ze środków w ramach Funduszu Dostępności, prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK), korzystać mogą także instytucje kultury. Czy mogą więc np. przeznaczyć pieniądze z pożyczki na udostępnienie wystaw poprzez instalację dodatkowego sprzętu elektronicznego, umożliwiającego zwiedzanie osobom z niepełnosprawnością wzroku lub słuchu – np. wideoprzewodniki z tłumaczeniem na język migowy lub z audiodeskrypcją?
Coraz więcej placówek kultury – zwłaszcza muzeów – inwestuje w sprzęt elektroniczny, umożliwiający zwiedzanie osobom z niepełnosprawnością wzroku lub słuchu. Dzięki wideoprzewodnikom w jezyku migowym z muzealnych wystaw mogą korzystać osoby głuche. Audiodeskrypcja daje z kolei szansę zapoznania się ze zbiorami muzealnymi osobom niewidomym.
Jednak inwestycja tego typu wymaga czasem sporych nakładów finansowych. Czy mogą one pochodzić z pożyczki z Funduszu Dostępności, realizowanego przez Bank Gospodarstwa Krajowego? Takie pytanie skierowaliśmy do ekspertów BGK. Odpowiedź brzmi: „Sprzęt elektroniczny do zwiedzania wystaw nie jest kosztem kwalifikowalnym. Taki zakup nie jest powiązany z likwidacją barier architektonicznych [w dotarciu] do/ w budynku”.
Poradnik dotyczący korzystania z Fundusz Dostępności jest dostępny na naszym portalu.
Jeśli masz pytania dotyczące Funduszu Dostępności, napisz je w komentarzu pod artykułem lub pisz na adres: redakcja@niepelnosprawni.pl. Zadamy je ekspertom z Banku Gospodarstwa Krajowego.
Artykuł powstał we współpracy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
Co nowego
- Protest przeciwko absurdom polskiego orzecznictwa
- Korzystne zmiany w systemie orzekania o niepełnosprawności coraz bliżej
- Światowy Dzień Walki z Depresją: Jak dorosły może pomóc dziecku w kryzysie?
- Edukacja bez barier - Badaniu dotyczące wyzwań edukacyjnych stojących przed młodymi osobami z niepełnosprawnością wzrokową
- Klątwa Titonosa
Dodaj komentarz