Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

O wolontariacie w czasach hiperkapitalizmu

26.11.2013
Źródło: inf. prasowa

Minęły już czasy, w których wolontariat pracowniczy kojarzony był głównie z czynem społecznym. Dziś mamy do czynienia z nowym zjawiskiem – wolontariatem jako drogą do realizacji własnych celów, podniesienia motywacji i zaangażowania pracowników. Co na temat wolontariatu pracowniczego sądzą prezesi największych firm w Polsce zaangażowani w Koalicję „Prezesi-wolontariusze 2011”, a co pracownicy? Dowiemy się tego już 5 grudnia podczas konferencji "Wolontariat drogą do odpowiedzialnego przywództwa".

Inicjatorzy konferencji stawiają sobie za cel pokazanie wartości wolontariatu pracowniczego, jego wpływu na rozwój zawodowy i osobisty wolontariuszy oraz na kształtowanie postawy odpowiedzialnego przywództwa. W jednym miejscu i w jednym czasie spotkają się prezesi firm należących do Koalicji „Prezesi-wolontariusze 2011” oraz przedstawiciele organizacji pozarządowych, nauk społecznych, coachowie, psychologowie biznesu oraz gość specjalny: minister pracy i polityki społecznej Władysław Kosiniak-Kamysz.

Konferencja ma również na celu przedstawienie wolontariatu jako drogi do budowania kapitału społecznego i ludzkiego oraz zaproszenie do wspólnej dyskusji na te tematy środowiska, których potencjał dotychczas nie był doceniony.

„Bajka akustyczna” i kalejdoskop wolontariatów

Na początku konferencji pracownicy firmy Capgemini zaprezentują spektakl pt. „Bajka akustyczna”, będący jedną z form angażowania się tego przedsiębiorstwa w akcje dobroczynne. We wrześniu 2013 roku pracownicy Capgemini zagrali spektakl „Czerwony Kapturek” w Teatrze Kamienica w ramach działań dobroczynnych „Koalicji Prezesi-wolontariusze 2011”.

– Od lat angażuję się w projekty społeczne i mam z tego wiele satysfakcji, a łamanie stereotypu „prezesa sztywniaka” bardzo mi odpowiada. Nasz tradycyjny spektakl charytatywny pokazuje, jak niesztampowy i pełen frajdy może być wolontariat pracowniczy – mówi Marek Grodziński, dyrektor centrum Capgemini BPO w Polsce.

Wolontariat zawsze wiąże się z tzw. „human story”, dlatego organizatorzy konferencji postanowili tuż po spektaklu firmy Capgemini pokazać siedem osobistych historii pracowników angażujących się w wolontariat w swoich firmach. Wolontariusze zaprezentują swoje doświadczenia, przedstawią najciekawsze pomysły, opowiedzą o trudnościach, emocjach i – co równie ważne – o korzyściach, jakie przyniosła im aktywność wolontariacka. Wszystko to w postaci dynamicznych, krótkich i inspirujących prezentacji. Opowieści te będą najlepszym świadectwem tego, jak wolontariat pomaga im wnosić pozytywne zmiany w życie innych ludzi i skutecznie rozwiązywać lokalne problemy społeczne.

Warsztaty: Wolontariat pracowniczy w praktyce

Osoby z działów HR, CSR, przedstawiciele NGO, osoby tworzące wolontariat pracowniczy w swoich firmach lub te, które planują stworzyć program wolontariatu pracowniczego w swoim przedsiębiorstwie, w drugiej części konferencji będą mogły wziąć udział w jednym z czterech warsztatów.

„ABC wdrożenia wolontariatu w firmie” to propozycja dla osób z działów HR, HRBP oraz stanowisk przy zarządzie firmy. Marek Jurkiewicz (Start People) i Wojciech Zezula (Coach i doradca) razem z uczestnikami zastanowią się m.in. jak stworzyć strukturę HR-ową w firmie, aby wolontariat nie był przymusem, lecz przestrzenią rozwijania potrzeb indywidualnych i zawodowych.

W czasie drugiego warsztatu – „Dobry wolontariat pracowniczy – narzędzia, metody, trendy” z udziałem Krzysztofa Kaczmara (prezes Fundacji Bankowej im. L. Kronenberga), Zbigniewa Kierasa (trener biznesu) oraz osób tworzących wolontariat pracowniczy w firmach (szczególnie z działów CSR) – uczestnicy spróbują odpowiedzieć na pytania, jak stworzyć wolontariat pracowniczy dopasowany do potrzeb organizacji, jak monitorować jego efekty i go ewaluować, jak badać korzyści, o co pytać i co zrobić z wynikami badań.

Z kolei Karolina Długosz (Capgemini Polska) oraz Ewa Krupa (dyrektor Fundacji Orange), prowadząc warsztat „Jak stworzyć ofertę wolontariatu dla firm”, pokażą przedstawicielom NGO i tym, którzy planują zaangażować pracowników swoich firm w wolontariat, jak projektować program wolontariatu „szyty na miarę”. Zaprezentują też przykłady dobrej współpracy angażującej wolontariuszy firm w działania organizacji pozarządowych.

Ostatni warsztat to „Jak komunikować o wolontariacie światu i ludziom”. Jak mówi jeden z jego prowadzących, Paweł Łukasiak (prezes zarządu Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce), będzie to okazja, aby „tropić stereotypy, pustosłowie i jednocześnie poszukiwać nowego podejścia w komunikowaniu o wolontariacie”. – Będziemy się zastanawiać, czy i jak uwolnić się od gorsetu języka powinności, obowiązku i poświęcenia krępującego komunikację o wolontariacie. Podyskutujemy o tym, jak komunikować językiem korzyści, rozwoju osobistego, nabywania nowych kompetencji, sukcesu, rozmawiając o wolontariacie; jak budować autorytet i szacunek dla wolontariusza; jak uczynić temat wolontariatu atrakcyjnym dla różnych środowisk i grup wiekowych w Polsce. Warsztat ten będzie współprowadzony z psychologiem biznesu drem Leszkiem Melibrudą.

Okrągły Stół: „Odpowiedzialne Przywództwo – lider o wolontariacie”

Ważnym punktem konferencji będzie pierwszy w Polsce Okrągły Stół „Odpowiedzialne przywództwo – lider o wolontariacie”, w którym wezmą udział minister Władysław Kosiniak-Kamysz, Jadwiga Czartoryska, prezes Fundacji Orange, i Mirella Panek-Owsiańska - dyrektor generalna Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Spośród prezesów będących w Koalicji „Prezesi-wolontariusze 2011” przy Okrągłym Stole zasiądą Marek Jurkiewicz, Andrzej Klesyk (prezes zxarządu PZU) i Krzysztof Kaczmar (Fundacja Kronenberga). Wśród panelistów będą również coachowie i psychologowie biznesu, m.in. Zbigniew Kieras, dr Leszek Melibruda, Wojciech Zezula i zaproszeni goście.

Podczas dyskusji rozmówcy zmierzą z tematem wolontariatu i jego roli w kształtowaniu wrażliwości społecznej, jako ważnej cechy dojrzałego, odpowiedzialnego przywódcy, oraz odniosą się do wyzwania, jakim jest kształtowanie wrażliwości społecznej liderów. Okrągły Stół poprowadzi reporter rynkowy i prezenter w TVN CNBC Jan Niedziałek.

Organizatorem konferencji jest Koalicja „Prezesi-wolontariusze 2011”. Wsparcie organizacyjne zapewniają Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce oraz Inwestycje Społeczne

Więcej informacji na stronie: www.konferencja.dobrybiznes.info .

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas