Finanse bez barier - czy to realne?
- Nie może być sytuacji, w której przez wykluczenie finansowe osoby niepełnosprawne nie mogą normalnie funkcjonować – mówił Piotr Pawłowski, prezes Integracji, podczas konferencji prasowej „Finanse bez barier – czy to realne?”, która odbyła się 2 października 2013 r. w Warszawie. Podczas spotkania z dziennikarzami zaprezentowano wspólny projekt Fundacji Integracja i Fundacji Narodowego Banku Polskiego – „Finanse bez barier”.
Celem projektu jest upowszechnianie wśród osób z niepełnosprawnością wiedzy ekonomicznej i przeciwdziałanie zjawisku wykluczenia finansowego. Prezes Pawłowski zwrócił uwagę na potrzebę likwidacji utrudnień, na które napotykają osoby z niepełnosprawnością przy korzystaniu z usług finansowych, a także na kwestię właściwej edukacji ekonomicznej tych osób.
O roli informacji w zwalczaniu zjawiska wykluczenia finansowego,
której przekazywaniu ma służyć projekt „Finanse bez barier”, mówił
prezes Fundacji NBP Zbigniew Matuszewski.
– Naszym celem jest edukacja ekonomiczna – mówił prezes
Matuszewski. – Długo szukaliśmy partnera, z którym moglibyśmy
wspólnie zająć się sprawą wykluczenia finansowego. Takim partnerem
okazała się właśnie Integracja, z którą wspólnie podjęliśmy się
misji edukacji finansowej osób z niepełnosprawnościami.
Czynnik ludzki
Jednym z ważniejszych punktów konferencji było przedstawienie przez Macieja Siejewicza wyników badań przeprowadzonych przez pracownię GfK Polonia na temat zjawiska wykluczenia finansowego osób z niepełnosprawnością. Badanie miało na celu wykrycie i opisanie problemów, które osoby te napotykają przy korzystaniu z usług finansowych.
– Niedogodności, które zostały przedstawione przez osoby biorące udział w badaniu, można podzielić na dwie kategorie – tłumaczył uczestnikom konferencji Siejewicz. – Pierwszą z nich stanowią te natury technicznej i infrastrukturalnej. Wśród nich respondenci wymieniali m.in. przeszkody architektoniczne, zbyt wysokie kontuary, brak miejsc siedzących i niedostosowanie bankomatów np. do potrzeb osób niewidomych.
Konferencja prasowa "Finanse bez barier - czy to realne?". Od
prawej: Piotr Pawłowski, prezes Stowarzyszenia Przyjaciół
Integracji, Zbigniew Matuszewski, prezes Fundacji NBP, Maciej
Siejewicz, GfK Polonia, Przemysław Barbrich, Związek Banków
Polskich, Magdalena Bąk, koordynatorka programu "Finanse bez
barier", fot. Tomasz Przybyszewski
Druga kategoria to problemy związane z obsługą w bankach, niedostatecznie przeszkoloną w kontaktach z osobami niepełnosprawnymi.
– Wynikają one z braku właściwych umiejętności, wiedzy, a czasem zwykłej empatii. Choć w kwestiach technicznych zauważalna jest poprawa, to wciąż jeszcze pozostają bariery związane z czynnikiem ludzkim – tłumaczył Siejewicz.
Smutnym wnioskiem z badań przeprowadzonych przez GfK Polonia jest to, że osobom z niepełnosprawnością oferuje się w miejscu pracy najczęściej najniższe wynagrodzenie, więc rzadko kiedy sięgają po bardziej zaawansowane usługi finansowe, m.in. fundusze i lokaty. Niskie bądź nieregularne dochody skutkują tym, że osoby niepełnosprawnością, nie mając zdolności kredytowej, skazane są na korzystanie z firm pożyczkowych, które oferują tzw. chwilówki. Podsumowując badania, Maciej Siejewicz stwierdził, że osoby niepełnosprawne nie czują się radykalnie wykluczone finansowo, ale odczuwają brak koniecznych dla nich udogodnień. Widzą poprawę infrastruktury, która zaszła na przestrzeni ostatnich lat, ale wskazują też na liczne obszary do poprawy, np. kwestię podejścia do nich pracowników banków.
Konkurs z budżetem domowym w tle
Odpowiedzią ze strony bankowców na przedstawione w badaniu problemy są „Dobre praktyki obsługi osób z niepełnosprawnością przez banki”, opracowane przez Związek Banków Polskich. Według danych ZBP wśród osób z niepełnosprawnościami istnieje liczna grupa, która aktywnie korzysta z usług i produktów bankowych lub też jest żywo nimi zainteresowana, lecz napotyka w tym obszarze na znaczne utrudnienia natury proceduralnej i technicznej. Sposobem na zaradzenie tym utrudnieniom są właśnie „Dobre praktyki”, będące owocem współpracy ZBP z Fundacją Integracja.
- „Dobre praktyki” trafiły do wszystkich banków członków ZBP. Mamy już pierwsze sygnały, że zaczęły one spływać do konkretnych oddziałów – mówił na konferencji Przemysław Barbrich, dyrektor zespołu PR Związku Banków Polskich.
Sam projekt „Finanse bez barier”, jego cele i działanie, przybliżyła Magdalena Bąk, koordynatorka projektu. Zaprezentowała serwis internetowy www.finansebezbarier.pl, gdzie znaleźć można artykuły o świecie finansów, zarządzaniu budżetem domowym, korzystaniu z usług finansowych, świadczeń socjalnych itp., a także szkolenia e-learningowe i filmy edukacyjne. Jeden z nich, poświęcony zakładaniu konta bankowego, został zaprezentowany uczestnikom konferencji. Oprócz artykułów i materiałów edukacyjnych, na stronie „Finansów bez barier” znaleźć można grę o tematyce edukacyjnej i wirtualnego doradcę finansowego.
Podczas konferencji ogłoszono również konkurs „Mój sposób na oszczędzanie”, który potrwa do czwartego listopada. Mogą w nim wziąć udział osoby niepełnosprawne, które w ciekawy sposób przedstawiają swój sposób na zarządzanie domowym budżetem. Zakończy się on 4 listopada, a zwycięzcy otrzymają po 1000 zł.
Komentarze
-
bariery - reguły ...i dyskryminacja
07.10.2013, 00:37O cym tu w ogóle mowa. Ostatnio towarzyszyłam mojej niepełnosprawnej dorosłej córce, która chciała "tylko" wymienić na nowszą kartę kredytową w punkcie w TESCO. Ponieważ zwracała się o to już kilkakrotnie i stale słyszała.."są jakieś komplikacje" proszę przyjść dowiedzieć się za miesiąc, tym razem poszłam więc z córką razem. Przyciśnięta do muru pani przedstawicielka MERITUM BANK-u wydukała w końcu proszę pani to ja już powiem. Córka nigdy nie dostanie nowej tej lepszej (chodzi o punkty przy zakupach) karty. Po prostu banki mają taką cichą umowę żadnych kredytów ani kart dla rencistów socjalnych.... Gdyby córka nie miała tych trzech liter SOC. przed numerem renty to byłaby obsłużona a tak nie pomoże nawet większy dochód uprawniający do jakiegokolwiek kredytu. Socjalni renciści nie załatwią nic w żadnym banku - przykro mi . Tyle pani w punkcie kredytowym. A ja pytam o czym my dyskutujemy, co jeszcze chcą nam wmówić rządzący, kiedy wreszcie skończy się tą wręcz rasistowska, zakłamana polityka wobec niepełnosprawnych??? Zanim na górze zaczną debatować jak obsłużyć niewidomego w banku, niech najpierw ustalą czy niewidomy ma w ogóle po co do banku iść! - bo "socjalnym" , często chorym od dzieciństwa nic się nie należy. A jeśli jest lub ma być inaczej to należy zacząć zmiany od głowy a nie od ogona. Szkoda czasu na czcze dyskusje i debatowania, które do niczego nie prowadzą i nic niepełnosprawnym nie dają. zodpowiedz na komentarz -
czy to nie jest poc na.wadę
06.10.2013, 16:43Zamydlanie oczy ludziom przyjedziesz dofinansowanie do zatrudnianiu osób nie jest zawsze fufunduszy brakodpowiedz na komentarz -
Finanse bez barier
04.10.2013, 08:36Cieszy fakt, że przeprowadzono takie badania i zauważono problem. Chciałbym odnieść się jednak do faktu zatrudniania osób niepełnosprawnych za najniższe wynagrodzenie. Nie mam zamiaru uogólniać problemu, mam nadzieję, że istnieje wiele firm ze statusem Zakładu Pracy Chronionej w których osoby niepełnosprawne są traktowane w sposób należyty, ale niestety jest wiele firm, które ZPChr mają tylko w nazwie, a pracownik z orzeczeniem jest tylko dostawcą refundacji z PFRON-u. Jest też problem nierównego traktowania osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności prowadzącej własną działalność gospodarczą, gdzie refundacja z PFRON obejmuje niewielką część obowiązkowych składek na ZUS a wysokością refundacji przyznawanej pracodawcom zatrudniającym takie osoby. Może warto się nad tym zastanowić.odpowiedz na komentarz -
rekomendacje Związku Banków Polskich
03.10.2013, 23:02Co z tego, że powstał zbiór dobrych praktyk, skoro nie obliguują one banków do stosowania ich. Niektóre banki całkowicie to lekceważą, np. Inteligo, które po wrześniowych zmianach portalu stąło się niedostępne dla niewidomych klientów.odpowiedz na komentarz
Polecamy
Co nowego
- Dorabiasz do świadczenia z ZUS-u? Dowiedz się jak zrobić to bezpiecznie
- Immunoterapie wysokiej skuteczności od początku choroby – czy to już obowiązujący standard postępowania w SM?
- Nowa przestrzeń w DPS-ie „Kombatant”
- Instytut Głuchoniemych z umową na modernizację
- Mattel® dostosowuje swoje kultowe gry do potrzeb osób nierozróżniających kolorów!
Dodaj komentarz