Warszawa: Dyskusja dot. roli mediów w aktywizacji osób niepełnosprawnych
Urząd Miasta Stołecznego Warszawy zaprasza do udziału w dyskusji dotyczącej roli nowoczesnych mediów w aktywizacji zawodowej i społecznej osób z niepełnosprawnością. Debata, która zostanie poświęcona aktualnej sytuacji, a także wyzwaniom oraz możliwościom w tym zakresie, odbędzie się 27 marca (środa) o godzinie 13.00 w sali teatralnej Bielańskiego Centrum Edukacji Kulturalnej przy ul. Szegedyńskiej 9a.
Celem panelu jest wypracowanie wniosków, rekomendacji, dzielenie się dobrymi praktykami oraz zwiększenie świadomości roli nowoczesnych mediów w życiu osób niepełnosprawnych.
Spotkanie będzie na bieżąco tłumaczone na język migowy oraz transmitowane w internecie.
Osoby zainteresowane udziałem proszone są o wysyłanie zgłoszeń na adres: panel@um.warszawa.pl w terminie do 26 marca.
Plan spotkania
Godz. 13.00-13.30
- przedstawienie założeń i celów projektu „Przeciwdziałanie
wykluczeniu cyfrowemu osób niepełnosprawnych w Warszawie” oraz
danych statystycznych dotyczących naboru uczestników projektu -
Tomasz Pactwa, dyrektor Biura Pomocy i Projektów Społecznych Urzędu
m.st. Warszawy
Projekt skierowany jest do osób niepełnosprawnych, ze znacznym lub
umiarkowanym stopniem niepełnosprawności lub orzeczeniem
równoważnym, wykluczonych cyfrowo i zamieszkałych na terenie m.st.
Warszawy. W ramach projektu zidentyfikowanej grupie 2000 odbiorców
zostanie bezpłatnie użyczony sprzęt komputerowy wraz z dostępem do
internetu.
Udostępniona zostanie również Platforma Usług Elektronicznych (PUE). Działania są nakierowane na zapobieganie wykluczeniu cyfrowemu osób niepełnosprawnych, także poprzez szkolenia uczestników projektu z zakresu obsługi komputera i korzystania z internetu. Niemierzalnym jakościowym efektem projektu będzie to, że osoby niepełnosprawne nauczą się nowych umiejętności, przełamią barierę niewiedzy oraz komunikowania się z innymi, poprzez e-learning zdobędą nowe kwalifikacje, rozpoczną pracę. W wyniku przeprowadzonej rekrutacji, przyjęto ponad 2700 formularzy zgłoszeniowych, z których po przeprowadzeniu weryfikacji formalno-merytorycznej wyłoniono 2000 uczestników projektu.
- informacja o szkoleniach stacjonarnych oraz e-learningowych realizowanych w ramach projektu „Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu osób niepełnosprawnych w Warszawie" - Artur Jurski, wiceprezes zarządu Betacom SA (wykonawca projektu), Jerzy Durślewicz, prezes zarządu Tomorrow Sp. z o.o.
Celem opracowanego programu szkoleń stacjonarnych oraz szkoleń e-learningowych jest przygotowanie uczestników do korzystania z udostępnionych komputerów oraz zainstalowanego na nich oprogramowania. Szkolenia stacjonarne będą miały formułę warsztatową, szkolenia e-learning będą umożliwiały ćwiczenie umiejętności w dowolnym czasie i miejscu odpowiednim dla użytkownika. Szkolenia e-learningowe to tylko jedna z dostępnych funkcjonalności Platformy Usług Elektronicznych. Uczestnicy projektu otrzymają również wiele narzędzi komunikacyjnych i wymiany opinii: fora dyskusyjne, wiki, blogi, mechanizmy społecznościowe. Wszystkie działania wsparte są całodobową pomocą techniczną (helpdesk).
Godz. 13.30-14.30
- prezentacje ekspertów:
"Technologie informacyjne i komunikacyjne (ICT) w aktywizacji zawodowej osób z niepełnoprawnością" - Bartosz Mioduszewski, przewodniczący Zarządu Fundacji Pomocy Matematykom i Informatykom Niesprawnym Ruchowo, która zajmuje się aktywizacją zawodową i społeczną osób z niepełnoprawnością, ekspert w dziedzinie wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych w integracji społecznej, edukacji i kulturze; Grzegorz Wilczek, specjalista ds. komunikacji w Fundacji Pomocy Matematykom i Informatykom Niesprawnym Ruchowo, koordynuje Program e-Centra mający na celu jak najlepsze wykorzystanie potencjału 8000 punktów publicznego dostępu do internetu w całej Polsce jako narzędzia integracji społecznej, walki z e-wykluczeniem oraz aktywizacji zawodowej
Technologie komunikacyjne i informatyczne (ICT) mają kluczowe znaczenie w aktywizacji osób niepełnosprawnych. Umożliwiają społeczną aktywność w internecie, co często jest pierwszym krokiem do aktywizacji społecznej w świecie realnym. Technologie komputerowe spowodowały także rewolucję w dostępie do szeroko rozumianych tekstów kultury. Dzięki digitalizacji tekstów coraz więcej bibliotek udostępnia zasoby podręczników, książek oraz czasopism w formie cyfrowej. Z kolei wdrażanie idei e-administracji, e-urzędów i wszelkiego rodzaju e-usług daje osobom z niepełnosprawnościami możliwość samodzielnego uczestnictwa w życiu publicznym.
W ciągu ostatnich 20 lat znacząco uległ zmianie charakter pracy. Mniejsze znaczenie ma obecnie ciężki przemysł, a coraz więcej stanowisk pracy wymaga różnego rodzaju kompetencji ICT. Ponadto popularność zyskuje telepraca, czyli praca zdalna. Oba te zjawiska prowadzą do szerszego otwarcia rynku pracy na osoby niepełnosprawne. Zmiany wymaga jeszcze nastawienie pracodawców, którzy wciąż niechętnie zatrudniają niepełnosprawnych pracowników w swoich przedsiębiorstwach.
"Pomoce techniczne i środki dydaktyczne, które mogą wykorzystywać nauczyciele w edukacji osób niepełnosprawnych intelektualnie" - Lidia Klaro-Celej, profesor oświaty, doradca metodyczny m.st. Warszawy w zakresie kształcenia specjalnego, specjalistka komunikacji alternatywnej i augmentatywnej dla uczniów niekomunikujących się werbalnie, współautorka książek: "Podstawy programowej kształcenia ogólnego dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym, znacznym w szkołach podstawowych i gimnazjach" oraz "Podstawy programowej kształcenia ogólnego dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym, znacznym w Specjalnych Szkołach Przysposabiających do Pracy", autorka licznych publikacji metodycznych
Osoby z niepełnosprawnością intelektualną to największa grupa wśród ludzi z niepełnosprawnościami. Niepełnosprawność intelektualna to stan, nie choroba, z której można kogoś wyleczyć. Osoby z lekką i umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną mają wielką szansę, by być osobami w miarę niezależnymi, aktywnymi zawodowo, bardzo przydatnymi społecznie. Kontakt tych osób ze światem powinien być realny, bezpośredni, ale możemy wzmacniać go także poprzez media oraz odpowiednie pomoce dydaktyczne. W Polsce nie ma książek i podręczników dla dorosłych w tzw. tekście łatwym do czytania, z realistycznymi ilustracjami. Brakuje edukacyjnych programów komputerowych dostosowanych dla tej grupy osób i do ich wieku metrykalnego. Nauczyciele w szkołach specjalnych sami przygotowują podręczniki, karty pracy, ilustracje, inne pomoce dydaktyczne. Osoby niepełnosprawne intelektualnie to często ludzie, którzy nie komunikują się werbalnie albo których mowa jest niezrozumiała dla otoczenia. Wtedy konieczne jest wprowadzenie komunikacji pozawerbalnej (System Piktogramów, System Makaton, System Bissa lub PCS). Wymaga to wyposażenia takiej osoby w odpowiednie komunikatory, urządzenia peryferyjne do komputera (odpowiednie myszy, klawiatura, nakładki na klawiaturę) oraz specjalistyczne programy komputerowe.
"Dostępność serwisów internetowych" - Jakub Dębski, od 11 lat zajmuje się tematyką osób niepełnosprawnych, współpracował z organizacjami pozarządowymi oraz biznesem, doradzał w obszarach dotyczących niepełnosprawności (zatrudnianie, zarządzanie niepełnosprawnością w miejscu pracy, dobór technologii asystujących dla osób niepełnosprawnych, szeroko rozumiana dostępność), od 7 lat związany ze Stowarzyszeniem Przyjaciół Integracji
Internet rozwija się w nieprawdopodobnym tempie. Według najnowszych danych codziennie przybywa około miliona nowych serwisów internetowych. Coraz więcej osób nie wyobraża sobie załatwienia sprawy w urzędzie, zrobienia zakupów, sprawdzenia rozkładu jazdy pociągów czy poszukiwania pracy inaczej niż za pośrednictwem internetu. Co zatem zrobić, aby każdy mógł skorzystać z tych zasobów i możliwości, jakie daje Internet? Odpowiedzią na to pytanie jest uniwersalna dostępność serwisów internetowych. Pojęcie to oznacza możliwość i swobodę dotarcia do danego zasobu, narzędzia czy usługi oraz skorzystania z niego, bez względu na sprawność, sprzęt czy oprogramowanie, którym dysponuje użytkownik. Osoby niepełnosprawne są najliczniejszą grupą użytkowników, dla których dostępność jest kluczowa i wręcz niezbędna. Bez niej nawet najlepszy sprzęt komputerowy, specjalistyczne oprzyrządowanie i oprogramowanie oraz bezpłatny dostęp do internetu, nie wystarczą, aby osoby te mogło swobodnie korzystać z jego zasobów.
"Digitalizacja tekstów kultury - szansa na pełen dostęp do kultury czy tworzenie kolejnych barier" - Robert Więckowski, literaturoznawca, doktorant ISD na Wydziale Kulturoznawstwa SWPS, badacz kultury żydowskiej i literatury współczesnej, dziennikarz, redaktor kulturabezbarier.org, współtwórca „Zasad tworzenia audiodeskrypcji”, wybrany do Zespołu Sterującego przy Społecznej Radzie Kultury m.st. Warszawy
Państwowy Instytut Sztuki Filmowej, Biblioteka Narodowa, Archiwa Państwowe – to tylko przykłady instytucji umieszczających swoje zbiory w przestrzeni wirtualnej. Teksty kultury są masowo na całym świecie skanowane i zamieszczane w internecie w postaci cyfrowych plików. Sytuacja ta jest w obecnych czasach oczywistością, nikt nie podważa zasadności takich działań, nikt nie kwestionuje ich sensu. Niestety, w całym tym procesie oczywistością nie stały się oczekiwania osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami, nikt lub prawie nikt nie bierze pod uwagę możliwości poznawczych, kompetencji odbiorczych tej grupy uczestników życia kulturalnego. Czym zatem dla osób z niepełnosprawnością staje się digitalizacja tekstów kultury? Czy internet i zamieszczona w nim „wirtualna kultura” to dla niepełnosprawnych szansa na aktywność, czy też kolejny obszar wykluczenia? Jakie są praktyki skanowania tekstów kultury, a jakie oczekiwania osób z niepełnosprawnością? Co zrobić, by dostępne w sieci filmy, książki i obrazy przynosiły niepełnosprawnym użytkownikom internetu radość, a nie frustrację?
Godz. 14.30-14.45
- poczęstunek
Godz. 14.45-15.30
- otwarta dyskusja z udziałem mieszkańców, ekspertów i urzędników na temat możliwości, jakie daje komputer oraz dostęp do sieci osobom niepełnosprawnym
Organizatorzy wspólnie z uczestnikami spróbują odpowiedzieć na pytania: jaka jest rola nowoczesnych mediów w aktywizacji zawodowej i społecznej osób z niepełnosprawnością, w jaki sposób osoby z niepełnosprawnością mogą uczestniczyć w kulturze, jJak dostosować strony internetowe do potrzeb osób z niepełnosprawnością, z jakich pomocy technicznych mogą korzystać nauczyciele w edukacji osób z niepełnosprawnością, jaki specjalistyczny sprzęt ułatwia korzystanie z komputera, jakie działania są potrzebne, aby zwiększyć rolę mediów w życiu osób z niepełnosprawnością i jakie są możliwości nowoczesnych mediów.
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
Co nowego
- Zaproszenie na finisaż wystawy i spotkanie autorskie
- Ostatni moment na wybór Sportowca Roku w Plebiscycie #Guttmanny2024! Głosowanie tylko do środy!
- III Wawerski Dzień Osób z Niepełnosprawnościami
- Dorabiasz do świadczenia z ZUS-u? Dowiedz się jak zrobić to bezpiecznie
- Immunoterapie wysokiej skuteczności od początku choroby – czy to już obowiązujący standard postępowania w SM?
Dodaj komentarz