Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Uczniowie z niepełnosprawnościami wykluczeni w pandemii z systemu edukacji. Interwencja RPO

09.02.2021
Autor: Beata Dązbłaż, fot. pexels.com
Źródło: rpo.gov.pl
dziewczynka siedzi przy biurku przed zeszytem w komputerze nauczycielka

Rzecznik Praw Obywatelskich (RPO) zwraca uwagę w piśmie do Ministerstwa Edukacji i Nauki na szczególnie trudną sytuację w pandemii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów z niepełnosprawnościami.

Chodzi szczególnie o uczniów na co dzień korzystających z pomocy logopedów, nauczycieli wspomagających i fizjoterapeutów. RPO zwraca uwagę na to, że kształcenie w trybie zdalnym uniemożliwia lub bardzo ogranicza korzystanie ze wsparcia nauczycieli-specjalistów.

Brak zajęć rewalidacyjnych

Dużym problemem jest także brak zajęć rewalidacyjnych, w tym usprawniających. Najczęściej to placówki posiadają odpowiedni do tego sprzęt i pomoce dydaktyczne, dlatego zdalna rewalidacja jest bardzo utrudniona, a często niemożliwa.

Z listów wpływających do RPO wynika, że rozwiązania w czasie pandemii nie zabezpieczyły w wystarczającym stopniu realizacji potrzeb uczniów z niepełnosprawnościami. Rzecznik mówi  wręcz o wykluczeniu z systemu edukacji części z nich.

„Obecnie znaczna część zajęć jest prowadzona w formie on-line, jednak z uwagi na ograniczenia w dostępie do internetu zajęcia są ograniczone do transmisji dźwięku, co znacznie utrudnia interakcję z nauczycielem i skupienie na prezentowanych treściach. Istnieje również szereg niepełnosprawności, które uniemożliwiają naukę w formie zdalnej, za pomocą urządzeń elektronicznych. Nie wszyscy uczniowie porozumiewają się też w sposób foniczny, co dodatkowo utrudnia porozumiewanie się na odległość” – czytamy na stronie RPO.

Pomoc psychologiczna

Rzecznik podkreśla także wagę starań resortu edukacji jak np. dostosowanie strony www.epodreczniki.pl m.in. z materiałami dla uczniów ze szczególnymi potrzebami.

RPO zwraca także uwagę na to, że uczniowie zostali odcięci od pomocy psychologiczno-pedagogicznej, tak bardzo potrzebnej w okresie izolacji wynikającej z pandemii.

Rzecznik pyta, czy MEiN analizowało te sytuacje, oraz jakie rozwiązania zostały wprowadzone, aby im przeciwdziałać. Pyta także o aktualną sytuację związaną z realizacją zaleceń z orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego i o potrzebie nauczania indywidualnego.

Pełna treść pisma RPO na stronie internetowej. 

 

Komentarz

  • Pandemia,a uczniowie niepelnosprawni
    Jolanta
    09.02.2021, 12:47
    My rodzice dzieci niepełnosprawnych,ktore przed pandemia pobieraly naukę w domach,goszczac nauczycieli,ponosilismy ogromne koszty na ogrzanie i utrzymanie naszych mieszkań dla potrzeb edukacyjnych.Nikt nam nie zwraca ponoszonych kosztow(prąd ,woda).Dzieci niepełnosprawne nie otrzymują dodatkowych pieniędzy na goszczenie nauczycieli w domu.Uwazam ,ze czas pandemi jest dla nas korzystny bo nie musimy przyjmować nauczycieli w naszych domach i wydawać pieniądze na ogrzewanie i prąd.Dzieci niepełnosprawne nie dostają pieniędzy na edukację w domu a zdrowe uczą się za darmo w szkole.

Dodaj odpowiedź na komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin
Prawy panel

Wspierają nas