Wrocław: Integracyjna wizyta studyjna uczniów i nauczycieli z Belgii, Hiszpanii i Austrii
19 lutego w Zespole Szkół Integracyjnych przy ulicy Nowodworskiej we Wrocławiu zainaugurowano projekt „Expert Academy”. Do wrocławskiej placówki, która w grudniu 2012 otrzymała prestiżowy Certyfikat „Wrocław bez barier”, przylecieli nauczyciele i uczniowie szkół integracyjnych z Austrii, Hiszpanii i Belgii.
Goście do czwartku będą poznawać sposoby prowadzenia edukacji włączającej uczniów niepełnosprawnych, a także wymienią się wspólnymi doświadczeniami. W trakcie wizyty zostały już zaprezentowane działania szkoły, uczniowie z zagranicy zapoznali się z twórczością ich polskich rówieśników, a w kolejnych dniach będą zwiedzać Wrocław.
- Dzisiaj uczniowie potrzebują nieustannego włączania; dzięki temu mogą lepiej i aktywniej brać udział w codziennym życiu – mówiła Marzanna Nowacka-Duda, dyrektor Zespołu Szkół Integracyjnych. – Dzięki aktywnym nauczycielom organizujemy już czwarty projekt międzynarodowy – dodawała. W placówce uczą się m.in. osoby głuche, niedosłyszące i niepełnosprawne ruchowo.
Prezentacja podczas wizyty studyjnej
– Wiem z własnego doświadczenia, jak duże znaczenie ma integracja w procesie integracji. Ta studyjna wizyta i udział w projekcie to także dowód na otwartość, ale i na to, że podejmowane we Wrocławiu działania idą w dobrym kierunku – opowiadał Bartłomiej Skrzyński, rzecznik miasta Wrocławia ds. Osób Niepełnosprawnych, który porusza się na wózku i korzystał z oferty tzw. „ogólnodostępnych placówek”, a w najbliższy weekend rozpocznie zajęcia ze studentami w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego.
– Dzieciaki, chodząc do przedszkola, a potem do szkoły razem z w-skersami, nie dziwią się, gdy widzą różne niepełnosprawności. To doświadczenie korzystne dla obu stron – dzielił się.
We Wrocławiu funkcjonuje ponad 140 placówek integracyjnych (w tym przedszkoli), do których uczęszcza ponad pół tysiąca uczniów. – Ponadto jako miasto wspieramy placówki prowadzone przez organizacje pozarządowe – podsumowywał Skrzyński.
Przyszłość edukacji
Projekt „Experts Academy” wchodzi w ramy programu „Comenius”, do 2014 roku realizowanego przez Zespół Szkół Integracyjnych.
– Wartość tego projektu jest nieoceniona. Wszyscy jesteśmy zgodni, że przyszłość ma edukacja włączająca. Poza tym uczestnicy zobaczą Wrocław, muzea, a pedagodzy z Belgii, Hiszpanii i Austrii prosili pana rzecznika o przekazanie prezentacji, z którą wystąpił. Chcieliby zaadaptować wrocławskie rozwiązania – cieszyła się Agnieszka Huniewicz, koordynatorka projektu.
W trakcie wizyty odbyły się już wspólne warsztaty polskich uczniów z zagranicznymi rówieśnikami. Wrocławski Zespół Szkół Integracyjnych zaprezentował również proces integracji poprzez sztukę. – W naszej placówce uczniowie pełno- i niepełnosprawni uczestniczą we wspólnych sztukach teatralnych, tworzą muzykę, podróżują. Najbliższy przegląd twórczości „Integra” pod hasłem „Tolerancja” już 25 marca od godziny 10.00 we wrocławskim Teatrze Lalek – zaprosiła na koniec dyrektor ZSI.
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
Co nowego
- Ustawa o asystencji w wykazie prac legislacyjnych rządu! Pełnomocnik zdradza szczegóły
- „Matki pingwinów”. Dostaliśmy dużo, ale serialami nie rozwiąże się systemowych problemów
- Warszawa wspiera osoby w kryzysie psychicznym
- Znamy wyniki rekrutacji do programu pilotażowego MEN
- Aktywnie szukaj pracy z Centrum Integracja Warszawa
Dodaj komentarz