Wirtualne zabawy
Gry komputerowe zmieniają nasze przyzwyczajenia. Coraz częściej programiści myślą o niepełnosprawnych, np. o osobach niewidomych. Choć wybór tego typu gier jest jeszcze dość ograniczony, to sprawa powoli nabiera rumieńców.
fot. M. Zacharzewski/www.sxc.hu
Chyba większość użytkowników komputerów swój pierwszy kontakt z nimi miała za pośrednictwem gier. Pierwsza gra zaprogramowana na maszynę liczącą powstała na początku lat 50. Było to trywialne kółko i krzyżyk. Od tamtego czasu minęło już pół wieku, co w przypadku elektroniki, informatyki, nowoczesnych technologii i oczywiście gier jest okresem, który można porównać w dziejach człowieka do skoku ze średniowiecza w czasy współczesne.
Rewolucja w rozrywce
Trudno w to uwierzyć, ale o jakimś znaczącym rozpowszechnieniu gier na komputery, a przede wszystkim konsole, można mówić dopiero w odniesieniu do lat 70. ub. wieku. I to w dodatku mając na myśli tylko kraje Zachodu i kilka wybranych państw Dalekiego Wschodu.
Początkowo gry były prostymi zabaweczkami podłączanymi do telewizorów (choć wcześniejsze wersje podłączano do oscyloskopów!). Szalenie w Polsce popularna i dziś już kultowa firma Atari www.atari.com była w początkach lat 70. prekursorem, a potem prawdziwym potentatem na rynku. Specjalizowała się w automatach do gier - do historii przeszła jej pierwsza gra pt. „Pong" www.pong-story.com. Oszałamiający sukces, jaki odniosła gra, skłonił projektantów do wydania w 1975 roku wersji domowej podłączanej właśnie do telewizora. Prawdziwe szaleństwo, jakie na punkcie gier elektronicznych opanowało Amerykę, wyniosło firmę Atari na sam szczyt - była to najszybciej rozwijająca się firma w dziejach USA. Kapitał początkowy firmy wynosił zaledwie kilkaset dolarów, a w 1981 roku notowała obroty rzędu 2 mld dolarów!
W latach późniejszych Atari dynamicznie się rozwijała, przedstawiając nowe dające coraz więcej możliwości konsole do gier. W końcu wypuściła na rynek swoje słynne komputery atariki.krap.pl, dobrze znane w Polsce m.in. Atari 800XL, Atari 65XE www.atari8.info i wreszcie wspaniałe w tamtych czasach 16-bitowe Atari serii ST i TT.
Niektórzy z nieco starszych muzyków do dziś używają tych komputerów (m.in. Jean Michael Jarrc). Podobnie jak Apple Atari trafiało w rynek przede wszystkim swoimi innowacyjnymi pomysłami. Skupiono się także na rozrywce, co w naturalny sposób przyciągało dosłownie masy zainteresowanych. Oczywiście w latach 70. i 80. rodziło się ogromnie dużo firm wypuszczających gry komputerowe - Activision, Ocean, Nintendo, Microprose - to przykłady pierwsze z brzegu. Wiele z nich przechodziło z rąk do rąk, zmieniało nazwy. Co jednak najważniejsze, programiści i szefowie tych firm stworzyli podstawy społeczeństwa informacyjnego - komputery rozwijałyby się pewnie także bez gier, ale to rozrywka wprowadziła nowoczesne technologie do domu zwykłego Kowalskiego - www.cconline.com.pl.
Ekran w zastępstwie wyobraźni
Gry dość szybko zmieniły przyzwyczajenia i sposób spędzania wolnego czasu w społeczeństwach zamożnych. Od lat 90. mamy do czynienia z nowym pokoleniem wychowanym na grach - główną funkcję dostawcy rozrywki przejęły komputery. Gry stępiły nieco wyobraźnię nastolatków. Nie ma na nią czasu w chwili, gdy czarny charakter właśnie chce cię zabić.
Obecnie rośnie pokolenie, które wychowuje się na grach rozgrywanych w internecie www.dzieckowsieci.pl/rodzice/siec/gry.html. Dużą popularnością cieszą się gry strategiczne rozgrywane między wieloma graczami. Gier takich są setki - np.: Age of Empires Microsoftu www.microsoft.com/games/empires/. Właściwie każda już sprzedawana gra daje możliwość rozgrywki wieloosobowej przez internet. Zresztą żeby zagrać, nie trzeba wcale gry kupować. W sieci bez problemu znajdziemy mnóstwo serwisów z darmowymi grami: games.yahoo.com, gry.onet.pl, szachy.helion.pl.
Wyobraźnia w zastępstwie ekranu
Rozwinięciem, a jak niektórzy twierdzą - przeciwieństwem
„zwykłych" gier są gry dźwiękowe. Odwrotnie niż w grach
tradycyjnych trzeba się tu wykazywać dużą wyobraźnią. Im więcej
fajerwerków w umyśle, tym przyjemniej się gra.
Gry dźwiękowe dzielą się na kilka typów. Najprostsze, co wcale nie
oznacza, że kiepskie, są te czytane przez syntezatory - na ekranie
pojawiają się komunikaty, które przetwarza syntezator mowy.
Znacznie ciekawsze są jednak gry wchodzące w skład np. systemu
Klango www.klango.pl. Klango to
rodzaj środowiska, w którym gry te mogą działać. Obsługa jest
bardzo prosta. Najpierw należy zainstalować Klango, a później można
dodawać kolejne gry. Tym, co natychmiast przykuwa uwagę, jest
starannie dopracowany dźwięk. Muzyka i efekty dźwiękowe to
oczywista podstawa dobrej gry dźwiękowej. Co prawda Klango jest
przeznaczone głównie dla osób niewidomych, ale dużo zabawy mają
także użytkownicy w pełni sprawni. Być może dobrym przykładem
podobnego zjawiska są książki czytane przez lektorów na kasetach
czy CD.
Udział w grze bez grafiki rozwija nie tylko wyobraźnię, ale także
pomysłowość i zdolność koncentracji uwagi. W tej chwili w systemie
Klango dostępna jest gra „Pirrracka Pamięć" www.klangogames.com/pl/games/games.php.
Można ją ściągnąć ze strony Projektu Klango, płacąc via sieć w
systemie AllPay www.allpay.pl.
Klango zapowiada, że wkrótce uruchomi nowe funkcjonalności swojego
systemu, wykorzystujące m.in. internet www.klango.pl/future.php.
Już w tej chwili można na centralny serwer wysyłać wyniki swoich
gier.
Klango namawia do tworzenia własnych gier dźwiękowych w oparciu o
system Klango www.klango.pl/wiki/index.php?id=Programowanie+Klango.
Aby stać się autorem gry komputerowej, musimy mieć jakieś pojęcie o programowaniu www.klango.pl/spec/. Niezbędne będzie także zaznajomienie się z językiem Lua www.lua.org, www.linux-magazine.pl/issue/07/Programowanie_lua.pdf - podstawowym narzędziem przy projektowaniu w środowisku Klango. Problemem, który może zaabsorbować programistę dźwiękówek, jest stworzenie dźwięku. To podstawowy interfejs gry i musi być wykonany starannie. Kilka wskazówek znajdziemy na stronach www.klango.pl/wiki/index.php?id=D%BCwi%EAk. Grę własnego pomysłu można rozprowadzać na różne sposoby, także komercyjnie: klango.pl/dist/index.php.
GRY DŹWIĘKOWE
www.danzgames.com
www.bavisoft.com
www.playinginthedark.net
tdlgames.com
www.yrguk.com/gamesroom
l-works.net/main.php
www.adoraentertainment.com
RODZAJE GIER
Symulacje
Sportowe
Strategiczne
Edukacyjne
Poważne
Muzyczne
Party
Platformowe
Logiczne
Shoot’em up
Stealth
Survival horror
Tradycyjne
Przygodowe
Interaktywne filmy
Retro
Bijatyki
First Person Perspective
First Person Shooter
Third Person Perspective
MMOG-i i MMORPG-i
Wyścigi
Computer Role-Playing (cRPG)
Roguelike
jRPG
Tekst: Artur Kowalczyk
Źródło: Integracja 2/2006, str. 52-53
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
Co nowego
- Ostatni moment na wybór Sportowca Roku w #Guttmanny2024
- „Chciałbym, żeby pamięć o Piotrze Pawłowskim trwała i żeby był pamiętany jako bohater”. Prezydent wręczył nagrodę Wojciechowi Kowalczykowi
- Jak można zdobyć „Integrację”?
- Poza etykietkami... Odkrywanie wspólnej ludzkiej godności
- Toast na 30-lecie
Dodaj komentarz