Elementarz dla niewidomych dzieci
Specjalnie z myślą o niewidomych dzieciach powstał elementarz do nauki podstawowych pojęć, z którymi mogą mieć one największe problemy. Elementarz przygotowały Alina Talukder z Ośrodka dla Dzieci Niewidomych z Owińsk i siostra Elżbieta Więckowska z Lasek.
Niełatwo wyjaśnić małemu dziecku, co znaczy słowo „nad”, a co „pod”. A jak to zrobić, jeśli dziecko jest niewidome? Nowo powstała publikacja ma pomóc w zrozumieniu owych zależności i nauczyć najmłodszych orientacji w przestrzeni.
Jak wygląda taka nauka? Przed ośmioletnią dziewczynką leży serwetka. Nauczycielka prosi o wskazanie dłuższego jej boku, następnie krótszego. Basia rozpoznaje kształt serwetki. Liczy rogi. Następnie poszukuje brzegów i rogów na rysunku wykonanym metodą druku wypukłego w elementarzu. Pojawiają się pojęcia górny róg - dla niewidomego dalszy, dolny - dla niewidomego bliższy. Na następnej stronie zadanie jest już trudniejsze, bo przybył nowy element - kubek. Dziecko musi ustawić kubek na serwetce w miejscu, gdzie jest on narysowany na planie.
Elementarz dla niewidomych to pierwszy taki podręcznik w Polsce. Prace nad jego przygotowaniem zakończyły się na początku grudnia 2005 r.
Elementarz jest i dla dzieci, i dla nauczycieli. Na jego kartach znajdą oni również konspekty zajęć.
Źródło: http://www.eduinfo.pl, 13 grudnia 2005
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
Co nowego
- Rzeczniczka Praw Dziecka: Orzeczenia czasowe w odniesieniu do dzieci nieuleczalnie chorych muszą być zaniechane
- 28 lutego - Światowy Dzień Chorób Rzadkich
- Dzień Chorób Rzadkich: czas na przesiew noworodków w kierunku ASMD i innych chorób lizosomalnych
- Renciści i wcześniejsi emeryci będą mogli więcej dorobić do świadczeń
- „Nie tak różni” – kampania społeczna promująca różnorodność
Dodaj komentarz