Elementarz dla niewidomych dzieci
Specjalnie z myślą o niewidomych dzieciach powstał elementarz do nauki podstawowych pojęć, z którymi mogą mieć one największe problemy. Elementarz przygotowały Alina Talukder z Ośrodka dla Dzieci Niewidomych z Owińsk i siostra Elżbieta Więckowska z Lasek.
Niełatwo wyjaśnić małemu dziecku, co znaczy słowo „nad”, a co „pod”. A jak to zrobić, jeśli dziecko jest niewidome? Nowo powstała publikacja ma pomóc w zrozumieniu owych zależności i nauczyć najmłodszych orientacji w przestrzeni.
Jak wygląda taka nauka? Przed ośmioletnią dziewczynką leży serwetka. Nauczycielka prosi o wskazanie dłuższego jej boku, następnie krótszego. Basia rozpoznaje kształt serwetki. Liczy rogi. Następnie poszukuje brzegów i rogów na rysunku wykonanym metodą druku wypukłego w elementarzu. Pojawiają się pojęcia górny róg - dla niewidomego dalszy, dolny - dla niewidomego bliższy. Na następnej stronie zadanie jest już trudniejsze, bo przybył nowy element - kubek. Dziecko musi ustawić kubek na serwetce w miejscu, gdzie jest on narysowany na planie.
Elementarz dla niewidomych to pierwszy taki podręcznik w Polsce. Prace nad jego przygotowaniem zakończyły się na początku grudnia 2005 r.
Elementarz jest i dla dzieci, i dla nauczycieli. Na jego kartach znajdą oni również konspekty zajęć.
Źródło: http://www.eduinfo.pl, 13 grudnia 2005
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
Co nowego
- Integracja to zawsze byli ludzie
- Nowa perspektywa i szansa na życie dla pacjentów ze stwardnieniem zanikowym bocznym (ALS)
- Nie możemy dłużej czekać! Marszałek Szymon Hołownia apeluje o rozpoczęcie prac nad ustawą o asystencji osobistej
- Wiśnik CUP. To już 10 LAT!
- RPD chce walczyć z przypadkami przemocy wobec dzieci neuroróżnorodnych. Powstanie specjalny zespół ekspertów.
Dodaj komentarz