Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

KE: nowinki techniczne powinny być dostępne dla wszystkich

16.09.2005

15.9.Bruksela (PAP) - Osoby niepełnosprawne i starsze powinny mieć taki sam jak inni dostęp do informacji i możliwości, jakie daje internet czy telefonia komórkowa - uważa Komisja Europejska i wzywa członków UE do wspólnej akcji znoszącej bariery w dostępie do tych nowości technicznych

Ma to ułatwić przyjęty w czwartek przez KE projekt "eAccessibility" (elektroniczna dostępność). Komisja chce, by przez kolejne dwa lata kraje członkowskie poprzez różnego rodzaju inicjatywy umożliwiały wszystkim swoim obywatelom dostęp do technologii komunikacyjnej. Chodzi tu także o producentów i promowanie wśród nich wprowadzania ułatwień np. w telefonach komórkowych czy na stronach internetowych

KE nie wyklucza też w przyszłości regulacji prawnych w tej sprawie

"Nowe technologie, usługi, systemy powinny być wykorzystywane do podnoszenia jakości życia także osób starszych. Umożliwiać im niezależne życie i pomóc w przekazywaniu swoich doświadczeń i umiejętności" - powiedziała komisarz ds. społeczeństwa informacyjnego i mediów Viviane Reding. Dodała, że rynki usług i produktów powinny rozwijać się tak, by były dostępne dla wszystkich

Eksperci KE podkreślają, że społeczeństwa coraz bardziej uzależniają się od internetu i telefonów komórkowych, które stają się nie tylko źródłem informacji, ale też istotnym ułatwieniem w załatwianiu spraw życia codziennego. "Nie musimy stać w kolejkach; załatwienie spraw w banku, opłacenie rachunków, rezerwacja biletów, hoteli, zakupy, a nawet szukanie pracy - wszystko to jest możliwe przez internet" - mówili w czwartek eksperci

Według nich najbardziej pasywnymi grupami w korzystaniu z tych ułatwień są osoby starsze i niepełnosprawne. Bariery są różne - zbyt małe, nieczytelne przyciski, brak programów umożliwiających korzystanie ze stron internetowych przez osoby niewidome (m.in. programów czytających), brak ułatwień w korzystaniu z telefonów komórkowych dla osób niesłyszących

"Wyobraźmy sobie, że osoba niesłysząca lub niewidoma potrzebuje pomocy medycznej. Co ma zrobić, jak ją wezwać? Musimy wspólnie rozwiązać ten problem" - podkreślali eksperci. Komisja chce więc zmobilizować państwa członkowskie, organizacje pozarządowe, przedstawicieli biznesu do oceny sytuacji, rozmów o potrzebach i sposobach zniesienia tych barier

Autor: Patrycja Rojek (PAP) mmp/ mc/
Źródło: gazeta.pl, 15 września 2005 r.

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas