Samochód dobrze skrojony - jak dobrać oprzyrządowanie do samochodu
"Z samochodem dla niepełnosprawnego jest jak z wózkiem inwalidzkim: kiepsko dopasujesz - kiepsko pojedziesz" - zażartował podczas dyskusji motoryzacyjnej mój przyjaciel Tomasz, od 15 lat niepełnosprawny kierowca.
Foto: Fiat Panda, Fiat Auto Poland
Prowadzenie samochodu ułatwiają mi specjalne urządzenia - wyjaśnił Tomasz, widząc jak z zainteresowaniem przyglądam się nietypowemu wyposażeniu jego auta. - Na rynku są dostępne pojazdy z oryginalnym oprzyrządowaniem fabrycznym, ale można też dokonać takich przeróbek w specjalistycznym warsztacie.
AUTO "NA MIARĘ"
Anna Jastrzębska, 28-letnia filolog, ma amputowaną lewą nogę od
stawu kolanowego.
- Prawo jazdy zrobiłam 10 lat temu, kiedy w warszawskich ośrodkach
szkoleniowych nie było jeszcze żadnego samochodu przystosowanego do
prowadzenia przez niepełnosprawnego kierowcę - opowiada Ania. -
Egzamin zdawałam na własnym samochodzie. To było moje pierwsze auto
- używany, kilkuletni fiat cinquecento, który został adaptowany
specjalnie do moich potrzeb. Założono w nim wówczas elektromagnes
uruchamiający sprzęgło, ale niestety, urządzenie to ciągle się
psuło i utrudniało mi jazdę. Kiedy postanowiłam zmienić auto -
zdecydowałam się na oprzyrządowanie fabryczne. Kupiłam hyundaia
atosa z automatyczną skrzynią biegów i jestem z niego bardzo
zadowolona.
Inne rozwiązanie wybrał Sławomir Piechota, 43-letni radca
prawny, paraplegik.
- Na początku 2004 roku nabyłem toyotę avensis z "automatem" -
opowiada. - Chciałem od razu zamówić auto w pełni dostosowane do
moich wymagań, ale niestety, toyota nie ma takiej oferty. A
ponieważ znam Niemcy jako kraj, w którym obowiązują wyjątkowe
rygory techniczne i prawne przy adaptacjach pojazdów dla osób
niepełnosprawnych, właśnie tam, w Dreznie, odnalazłem odpowiedni
warsztat, w którym zamontowano oprzyrządowanie. Każde auto po
wykonaniu w tym warsztacie przystosowania przechodzi odbiór
techniczny w stacji Dekra. Świadectwo Dekry dało mi poczucie
bezpieczeństwa, a dla toyoty stanowiło podstawę do potwierdzenia
zachowania gwarancji mimo dokonanych zmian. Przeróbka obejmowała
zainstalowanie ręcznej dźwigni gaz-hamulec (ok. 1200 euro) oraz
dopasowanego do sylwetki fotela firmy RECARO (zależnie od modelu od
1200 do 5000 euro). Z moich doświadczeń wynika, że dopasowanie
samochodu do prowadzenia przez osobę niepełnosprawną to równie
indywidualna sprawa jak dobranie wózka czy ubrania. Dlatego uważam,
że takie prace najlepiej wykonać w specjalistycznym warsztacie,
gwarantującym odpowiednią jakość usługi i atest techniczny.
Co radzi specjalista?
Nie wszystkie samochody w równym stopniu nadają się do
adaptacji dla osób niepełnosprawnych. Na przykład sprzęgło
automatyczne z siłownikiem pneumatycznym przeznaczone jest ze
względów technicznych do samochodów z silnikami benzynowymi. Innym
problemem jest wyposażenie opcyjne - klimatyzacja, ABS, wspomaganie
kierownicy, a szczególnie instalacja gazowa. W niektórych modelach
urządzenia te montowane są w ten sposób, że uniemożliwiają
założenie specjalistycznego osprzętu. Jeśli kupujemy samochód,
który nie jest fabrycznie przystosowany do prowadzenia przez osoby
niepełnosprawne, niezbędna jest wcześniejsza konsultacja z
serwisem, który będzie dokonywał adaptacji.
Inż. Krzysztof Zalewski z firmy AUTOPOL-SERWIS z Sopotu
Rodzaj auta zależy od niepełnosprawności
Z punktu widzenia osób przystosowujących samochody, niepełnosprawnych kierowców można podzielić pod względem upośledzenia narządów ruchu na dwie grupy: z niesprawnymi kończynami dolnymi - amputacją lub niedowładem jednej z nóg lub obydwu oraz z niesprawnymi kończynami górnymi. Na polskim rynku dostępnych jest wiele urządzeń, które osobom o różnych rodzajach niepełnosprawności pomagają w prowadzeniu aut:
SPRZĘGŁO AUTOMATYCZNE - SA, przeznaczone głównie do samochodów użytkowanych przez osoby z niedowładem lub po amputacji lewej nogi (zwykle obsługującej sprzęgło) lub obu nóg. Najważniejszym elementem urządzenia jest siłownik podciśnieniowy, który zastępuje pracę lewej nogi, powodując wysprzęglenie - kiedy kierowca dotyka dźwigni zmiany biegów lub zasprzęglenie - po zdjęciu ręki z dźwigni zmiany biegów i dodania gazu. Występuje wiele wersji tych urządzeń - z siłownikami pneumatycznymi (np. Guidosimplex), hydraulicznymi (fiat, np. seicento Citymatic) oraz elektrycznymi (np. firmy Reha). Na polskim rynku najczęściej spotykane są sprzęgła automatyczne z siłownikiem pneumatycznym firmy Cebron.
RĘCZNY STEROWNIK SPRZĘGŁA - urządzenie, które pozwala na ręczną obsługę sprzęgła, przeznaczone dla osób z dysfunkcją lewej nogi. Działa na zasadzie dźwigni z automatyczną blokadą, poprzez którą wciskamy pedał sprzęgła. Zablokowanie dźwigni pozwala na zmianę biegu. Jednoczesne operowanie pedałem gazu i odpowiednie zwalnianie nacisku dźwigni pozwala na ruszanie z dynamiką zgodną z życzeniem kierowcy.
RĘCZNY GAZ-HAMULEC - RGH-I - obecnie stosowany jest coraz rzadziej ze względu na krótką trwałość techniczną. Był on montowany w samochodach dla osób z niedowładem lub po amputacji jednej lub obu nóg. Podstawą urządzenia jest dźwignia sterująca umieszczona pod kołem kierownicy, połączona teleskopowym popychaczem z pedałem hamulca, a zakończona rękojeścią z pokrętłem (manetka typu motocyklowego). Odpychanie dźwigni do przodu wywołuje efekt hamowania pojazdu, a obrót rękojeści przyspieszenie.
RĘCZNY GAZ - HAMULEC - RGH-II - odmiana modułu RGH, dźwignia sterująca umieszczona jest w pobliżu tunelu dźwigni zmiany biegów. Zasady jej działania są analogiczne jak w przypadku modelu RGH-I. W sprzedaży jest dostępne również urządzenie RGH-III, które nie wymaga ruchu obrotowego gałką, wystarcza jej nacisk, co ma wielkie znaczenie dla tetrapiegików.
Urządzenia pomocnicze
- przedłużenia pedałów - wiele wersji, montaż czasowy i na stałe z odpowiednimi podestami
- przeniesienie przełącznika świateł i kierunkowskazów na prawą rękę, możliwość dodatkowego sterowania tymi funkcjami poprzez "pilota-centralkę"
- przeniesienie przełącznika wycieraczek na lewą rękę
- przeniesienie dźwigni hamulca pomocniczego na lewą rękę
- przeniesienie pedału gazu na lewą stronę
- umieszczenie foteli: kierowcy i pasażera na obrotowej podstawie
- dodatkowe uchwyty na kierownicy umożliwiające prowadzenie samochodu jedną ręką - pełny obrót kierownicy, bez odrywania ręki - dostępne w wielu wersjach, np. dla tetraplegików, lub osób z amputowaną dłonią
- dodatkowe uchwyty pomocne przy wsiadaniu i wysiadaniu z samochodu
Urządzenia do przewozu
- podłokietniki przy fotelach
- trzypunktowe pasy bezpieczeństwa dla osób mających problemy w utrzymaniem równowagi
- elektrycznie podnoszone-opuszczane oparcia foteli, możliwość regulacji innych elementów siedziska
- dodatkowe składane stopnie przy tylnych lub bocznych drzwiach z elektrycznym i mechanicznym sterowanie,
- montaż foteli na szybkozłączach, umożliwiających niekłopotliwe umieszczanie na ich miejscu wózka inwalidzkiego
- windy lub najazdy załadunkowe dla wózka z pasażerem z możliwością elektrycznego obniżenia wysokości samochodu o ok. 20 cm
- "żurawiki" - ułatwiające załadunek wózka do bagażnika lub bagażniki dachowe z opcją automatycznego załadunku wózka
- elementy podnoszące komfort jazdy: indywidualne oświetlenie do czytania, dodatkowe półki na bagaż podręczny, rozkładane stoliki na oparciach foteli czy indywidualna klimatyzacja.
FIATY NA RECEPTĘ
Oprzyrządowanie Guidosimplex polecane przez Fiata w Polsce możliwe jest do zamontowania w całej gamie produktów tego koncernu, czyli w samochodach fiat, alfa romeo, i lancia. „Auta przygotowywane są prawie jak na receptę – zapewnia Magdalena Cebrat z Departamentu Sprzedaży Fiat Auto Poland. – Formalności związane z adaptacją pojazdu klient może załatwić u dilera bądź też zgłosić się do naszego partnera handlowego – przedstawiciela Guidosimplex w Polsce – firmy EFEKTOR. Samochody dla niepełnosprawnych kierowców, a także dla ich opiekunów prawnych oferujemy w ramach cenowego programu AUTONOMY. Rabaty wynoszą od 9,5 proc.”.
Foto: Fiat Auto Poland
Oprzyrządowanie fabryczne dla kierowców niepełnosprawnych
Wiele firm motoryzacyjnych działających na polskim rynku ma w swojej ofercie samochody z automatyczną skrzynią biegów. Niestety pełne oprzyrządowanie, instalowane fabrycznie w nowych autach oferuje obecnie w naszym kraju tylko Fiat Auto Poland. W innych firmach - takich jak np. Hyundai, Nissan, Volkswagen, Skoda, Citröen - każdy klient niepełnosprawny, który kupuje nowe auto i chce je adaptować do swoich potrzeb, zostaje skierowany do warsztaty, który specjalizuje się w dostosowywaniu dla potrzeb osób niepełnosprawnych poszczególnych marek samochodów.
Tu można przystosować auto dla niepełnosprawnego kierowcy
Wykaz zakładów przystosowujących samochody do prowadzenia przez osoby niepełnosprawne
Ile to kosztuje?
- Sprzęgło automatyczne - SA - około 2700 zł + 22 proc. VAT
- Ręczny gaz-hamulec - RGH II - około 1200 zł + 22 proc. VAT
- Oba urządzenia - SA + RGH II - około 3700 zł + 22 proc. VAT
Ceny urządzeń mogą się wahać w zależności od ich pochodzenia (krajowe lub importowane) oraz regionu, gdzie znajduje się warsztat.
Nowości techniczne w kraju...
SYSTEM WSPOMAGANIA PARKOWANIA - ułatwiający ustawianie auta oraz wykonywanie manewrów w ciasnych miejscach. Polecany szczególnie dla osób po urazach odcinka szyjnego kręgosłupa. Najprostszy układ to dwa czujniki w zderzaku sygnalizujące dźwiękowo zbliżanie się do przeszkody podczas cofania. Układy rozbudowane dodatkowo wyposażone są w kamerę i monitor.
WYCIERACZKI Z CZUJNIKIEM OPADÓW - w ciągu dziesiątych części
sekundy od zarejestrowania opadów deszczu, śniegu czy gradu czujnik
automatycznie uruchamia wycieraczkę.
STEROWANIE ELEKTRONICZNE - pozwala na koordynowanie JEDNĄ DŹWIGNIĄ
wszystkich funkcji koniecznych do prowadzenia samochodu - ruszanie,
przyspieszanie, hamowanie, a także zmianę kierunku jazdy. Pojawił
się też aparat umożliwiający prowadzenie auta poprzez STEROWANIE
jego funkcji pomocniczych GŁOSEM.
... i ze świata
STANOWISKO DLA WÓZKA ZAMIAST FOTELA KIEROWCY - To rozwiązanie
techniczne zajmuje, niestety, dużo miejsca i wymaga odpowiedniego
przystosowania samochodu i wózka. Rzadko albo w ogóle nie jest
stosowane w małych autach osobowych, a dość popularne jest np. w
OSĄ w dużych, rodzinnych samochodach typu VAN.
CANEWIRE* - poręczny przełącznik sterujący funkcjami dodatkowymi
samochodu - wycieraczkami, migaczami, światłami, klaksonem
itp.
T-BOX* - urządzenie umożliwiające wezwanie natychmiastowej pomocy
poprzez nadajnik GPS.
*nazwy urządzeń w języku niemieckim
Skąd wziąć pieniądze?
Jeszcze pięć lat temu osoba nie-pełnosprawna mogła otrzymaćz
PFRON dotację na zakup samochodu. Teraz w ramach programu PEGAZ
2003 może starać się tylko o dofinansowanie oprzyrządowania. I nie
w tym roku, bo termin składania podań minął z końcem kwietnia. Przy
zakupie auta warto pamiętać też o tym, że PFRON dotuje tylko
adaptacje pojazdów nie starszych niż 3-letnie, a pieniądze
przyznaje tym, którzy w ostatnim czasie nie korzystali z takiej
formy pomocy. Innym wyjściem jest sfinansowanie przystosowania
samochodu w ramach odszkodowania wypłacanego przez firmy
ubezpieczeniowe, choć wiele z nich nie przyznaje się do tego lub
wręcz ukrywa takie możliwości przez klientami.
- Mogłem sobie pozwolić na nowe auto, bo w rozliczeniu oddałem
stare - opowiada Tomasz. - Starczyło na koła. Na szczęście mam
stałe dochody, więc resztę auta dostałem na kredyt.
Ulgi finansowe
Osoba niepełnosprawna może odliczyć w PIT kwotę, którą wyłożyła
na przys10sowanie samochodu do swoich potrzeb. Przepisy nie
limitują kwoty, ale urzędy skarbowe mogą zakwestionować pewne
pozycje. Na przykład uznają wydatek na zamontowanie automatycznej
skrzyni biegów w aucie kierowcy, który stracił nogę, ale sporny
będzie koszt zwiększenia mocy silnika. Uwaga! Z tego odliczenia nie
może skorzystać podatnik, który kupił samochód fabrycznie
przystosowany do potrzeb osoby niepełnosprawnej albo otrzymał
dofinansowanie na ten cel z PFRON.
- Za wydatki na cele rehabilitacyjne uznawane są też koszty
poniesione w ramach eksploatacji samochodu osobowego będącego
własnością osoby niepełnosprawnej bądź kogoś, kto ma na utrzymaniu
niepełnosprawne dziecko do lat 16, a używa auta do przewozów na
zabiegi leczniczo-rehabilitacyjne. Wysokość odliczenia nie może
przekraczać w roku podatkowym 2280 zł, pod warunkiem że osoba
niepełnosprawna lub dowożąca dziecko ma orzeczenie o rodzaju i
stopniu niepełnosprawności, samochód nie jest pożyczony, zabiegi
były faktycznie dokonywane, a wydatki nie zostały w inny sposób
zwrócone. Nie ma wprawdzie takiego wymogu prawnego, ale warto
dokumentować eksploatację samochodu fakturami i rachunkami.
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 31 grudnia
1998 r. w sprawie zakładowego funduszu rehabilitacji osób
niepełnosprawnych daje podstawę do sfinansowania osobom
niepełnosprawnym wszystkich ubezpieczeń komunikacyjnych. Pomoc
udzielana jest w formie pożyczki bezzwrotnej lub
nieoprocentowanej.
Cennik firmy Guidosimplex (obowiązuje od 0.09.2004, ceny podano w kwotach brutto - wraz z podatkiem VAT i kosztem montażu)
Urządzenie dla osób z dysfunkcją lewej nogi
- Automatyczne sterowanie sprzęgłem - 3990 zł
- Elektroniczne sterowanie sprzęgłem - 7250 zł
Z dysfunkcją prawej nogi:
- Obręcz mechanizmu przyspieszania pod kierownicą i dźwignią
hamulca głównego:
- mechaniczna - 5400 zł
- elektroniczna - 7400 zł
- Dźwignia hamulca głównego + przemienny pedał przyspieszenia -
3200 zł
- Dźwignia hamulca głównego - 1680 zł
- Przemienny pedał przyspieszenia - 1520 zł
Z dysfunkcją obu nóg: Stosowane są odpowiednie kombinacje wyżej wymienionych urządzeń.
Szczegółowy cennik oraz Porady uzyskacie w firmie
EFEKTOR Sp. z o.o. - 03-982 Warszawa, ul. Bukowskiego 3/19,
tel.: 0*22 868 63 85, 0601 166 650; Informacja techniczna: 0601 166
690
efektor@plusnet.pl, www.efektor.waw.pl
Warto kliknąć
www.on.autocentrum.pl -
subserwis z informacjami głównie na temat technicznych aspektów i
możliwości adaptacji aut
www.on.prawojazdy.com.pl
- subserwis o możliwościach uzyskania prawa jazdy przez osoby
niepełnosprawne, kursach i szkołach prawa jazdy, przepisach
finansowych, dostepnych formach pomocy
Tekst: Magdalena Gajda
Konsultacja: inż. Krzysztof Zalewski - AUTOPOL-SERWIS
Dodaj odpowiedź na komentarz
Polecamy
Co nowego
- Ostatni moment na wybór Sportowca Roku w #Guttmanny2024
- „Chciałbym, żeby pamięć o Piotrze Pawłowskim trwała i żeby był pamiętany jako bohater”. Prezydent wręczył nagrodę Wojciechowi Kowalczykowi
- Jak można zdobyć „Integrację”?
- Poza etykietkami... Odkrywanie wspólnej ludzkiej godności
- Toast na 30-lecie
Komentarz