Bliska osoba trafiła do szpitala – masz prawo do informacji! Wytyczne ułatwią kontakt z pacjentem na odległość
„Dziadek trafił do szpitala covidowego i od tej pory nie mieliśmy z nim kontaktu”. „Syn po wypadku samochodowym znalazł się w szpitalu w innym mieście, a my nie znamy nawet adresu”. „Nasza córka z niepełnosprawnością intelektualną trafiła na oddział zamknięty, a my nie możemy nawet do niej zadzwonić” – to historie znane rodzinom pacjentów aż za dobrze. Zwłaszcza w dobie pandemii, problem braku kontaktu z bliskimi urósł do niebotycznych rozmiarów. Sprawą zajął się Rzecznik Praw Pacjenta (RPP) i Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO).
Rzecznik Praw Pacjenta oraz Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych przygotowali „Wytyczne dotyczące realizacji prawa do informacji przez osoby uprawnione na odległość”. Zawarte w nich wskazówki to efekt porozumienia o wzajemnej współpracy pomiędzy RPP a prezesem UODO podpisanego 21 lipca 2020 r.
Co gdy pacjent jest nieprzytomny?
- Przedstawione wytyczne regulują zasady kontaktu na odległość z osobą upoważnioną przez pacjenta przytomnego, ale także z osobą bliską, której pacjent z uwagi na stan zdrowia nie mógł upoważnić do uzyskania informacji o stanie swojego zdrowia – tłumaczy Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec.
Wytyczne, o których mówi Rzecznik zawierają rekomendowane rozwiązania, które pozwolą na realizację prawa osoby upoważnionej do informacji o stanie zdrowia pacjenta na odległość z uwzględnieniem praw pacjenta oraz zasad wynikających z regulacji dotyczących ochrony danych osobowych.
Lista pytań dla medyka
- Przygotowaliśmy listę przykładowych pytań, jakie przedstawiciel personelu medycznego powinien zadać osobie dzwoniącej, weryfikując jej tożsamość oraz uprawdopodobniając, że osoba ta jest osobą bliską dla pacjenta lub osobą upoważnioną – mówi Jan Nowak, prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. – W wytycznych zwracamy także uwagę na to, by przy tej weryfikacji tożsamości osoby dzwoniącej nie doszło jednak do nadmiernego pozyskiwania danych – dodaje prezes.
Co z miejscem pobytu?
Rzecznik Praw Pacjenta wskazuje też na liczne skargi dotyczące problemów z pozyskaniem informacji o miejscu hospitalizacji pacjenta. Choćby, gdy pacjent znajduje się w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego i wymaga pomocy ze strony zespołu ratownictwa medycznego. Niejednokrotnie zdarza się – zwłaszcza w czasie pandemii, że pacjenci zostają przewiezieni do szpitala odległego od miejsca zamieszkania, co jeszcze bardziej utrudnia kontakt z bliskimi. Dlatego Rzecznik podjął decyzję o przedstawieniu Ministerstwu Zdrowia problematyki braku możliwości pozyskania informacji o miejscu hospitalizacji pacjentów, w szczególności zakażonych SARS-CoV-2.
Wytyczne dotyczące kontaktu z pacjentem można znaleźć na stronie Rzecznika Praw Pacjenta.
A czy Wy mieliście problem z uzyskaniem informacji na temat stanu zdrowia bliskiej osoby lub nie wiedzieliście, gdzie i jak jest ona leczona? Opiszcie nam Wasze historie w komentarzach pod tym artykułem.
Dodaj odpowiedź na komentarz
Polecamy
- PFRON wesprze organizacje pomagające powodzianom
- Już jest! Nowy numer „Integracji” w całości poświęcony komfortkom (PDF podstawowy i PDF dostępny)
- Instytut Wzornictwa Przemysłowego już po raz 31. organizuje Konkurs Dobry Wzór!
- Świadczenie wspierające. Zespoły najczęściej przyznają między 95 a 100 punktów
Co nowego
- Czy dodatek dopełniający będzie zgodny z konstytucją? Wątpliwości Biura Legislacyjnego Senatu
- Dodatkowy zasiłek opiekuńczy dla opiekunów dzieci z terenów dotkniętych powodzią
- Szach Mat w Bielsku-Białej – XXI Międzynarodowy Integracyjny Turniej Szachowy
- Oświadczenie o likwidacji Koalicji na Rzecz Osób z Niepełnosprawnością
- Choroba Gauchera - wizytówka polskiego podejścia do chorób ultrarzadkich
Komentarz