Jak założyć konto bankowe – szybko, prosto i najtaniej? Radzą eksperci BNP Paribas Bank Polska
Niejednokrotnie wielu trudno odnaleźć się w gąszczu ofert banków przy wyborze najlepszego rachunku bankowego. Zapytaliśmy ekspertów z BNP Paribas Bank Polska, jak założyć konto w prosty sposób i jak najtaniej, a może zupełnie bezpłatnie? Na co należy zwrócić uwagę i o czym warto pamiętać przy wyborze oferty bankowej?
Wiedzieć, czego się chce
Chcąc założyć konto w banku, warto przede wszystkim samemu odpowiedzieć na pytanie do czego konto będzie mi potrzebne, jakie operacje będę wykonywać na nim najczęściej. Krótko mówiąc, co jest dla mnie najważniejsze, aby dobrze zaspokoić moje potrzeby w tym zakresie. Taka wiedza i świadomość własnych potrzeb jest pierwszym właściwym krokiem, by móc wyruszyć na poszukiwanie dobrej oferty konta bankowego.
- Świadomość samego klienta o jego potrzebach i oczekiwaniach względem konta bankowego jest bardzo ważna. Inne potrzeby możemy mieć w wieku młodzieńczym, inne w średnim, a zupełnie odmienne będąc na emeryturze. W zależności od ofert banków, które umożliwiają dokonywanie różnych operacji w związku z posiadanym kontem, możemy dobrać konto odpowiednio dopasowane do naszych potrzeb, tzw. „uszyte na naszą miarę” – podkreśla Marcin Oksieniuk, radca prawny w BNP Paribas Bank Polska.
Warto zatem zadać sobie pytanie, czy konto będzie mi potrzebne tylko do przelewu wynagrodzenia i dokonywania, np. opłat bieżących domowych rachunków, czy potrzebna mi będzie także karta do tego konta, aby móc dokonywać wypłat z bankomatów i płacić nią w sklepie. A może istotne jest dla mnie, by móc korzystać także z wpłatomatów i posiadać dodatkowe konto oszczędnościowe przy rachunku? Może mi także zależeć na tym, aby zlecenie stałych przelewów było bezpłatne lub by móc korzystać bezpłatnie ze wszystkich bankomatów.
Od czego zacząć?
Uzbrojeni w tę wiedzę o swoich potrzebach, możemy skorzystać z porównywarki ofert bankowych.
- Na stronie porownywarka.knf.gov.pl możemy bezpłatnie skorzystać z porównania ofert banków, jeśli chodzi o możliwości założenia konta osobistego. Wydaje się, że mało osób wie o takiej możliwości. Można tam zaznaczyć odpowiedni bank, rodzaj konta i operacji oraz porównać jakie są za nie opłaty i czy w ogóle są – mówi Sabina Blitek, dyrektor Biura Prawnego ds. Obsługi Detalicznych Linii Biznesowych w BNP Paribas Bank Polska.
Przejrzenie ofert bankowych może nam pomóc także w skonstruowaniu i zadaniu dodatkowych pytań, kiedy już udamy się do oddziału konkretnego banku.
Czy na pewno „0” złotych?
Banki kuszą nas reklamami swoich ofert, z których wynika, że za konto nic nie zapłacimy i wszystko jest za „0” złotych. Jednak to wymaga bardzo dokładnego sprawdzenia warunków, pod jakimi będzie to konto bezpłatne i w jakim zakresie.
- Przede wszystkim bardzo ważne jest, by przeczytać wszystkie informacje o ofercie. Może być tak, że karta debetowa do rachunku będzie bezpłatna, ale pod warunkiem, że wykonamy nią w miesiącu konkretną liczbę operacji na określoną kwotę. Może być też tak, że prowadzenie konta będzie bezpłatne pod warunkiem, że wpłynie na nie miesięcznie określona kwota albo nasze wynagrodzenie – podkreśla Sabina Blitek.
Dodaje, że zawsze warto zwrócić uwagę na to, czy wykonanie przelewu z konta będzie bezpłatne, a to często jedna z podstawowych potrzeb klientów np. przy opłacaniu bieżących rachunków.
- W obecnych czasach kluczowa staje się bankowość internetowa, dlatego warto pamiętać, by zwrócić uwagę na to, czy obsługa bezpośrednia, np. dokonanie przelewu lub wypłata gotówki w oddziale jest płatna. Jeśli ktoś jest przyzwyczajony do obsługi w oddziale, może się okazać, że obecnie będzie to droższa opcja niż np. skorzystanie z bankowości internetowej – dodaje Sabina Blitek.
Banki coraz częściej koncentrują się na przechodzeniu w większym zakresie na elektroniczną obsługę klientów. Do tego dochodzi kwestia stawiania na ekologię.
Warto również zwrócić uwagę na takie kwestie jak opcja wypłaty i wpłaty gotówki. Bezpłatne mogą być np. wypłaty z bankomatów, a płatne wypłaty w oddziale. Również nie we wszystkich bankomatach mogą być bezpłatne wypłaty.
- Banki mają obowiązek przekazać informacje, w jakich dokładnie bankomatach oferują bezpłatne wypłaty, dlatego warto zapoznać się z nimi zapoznać – uczula Sabina Blitek.
Dla osób, które nigdy nie miały rachunku
Osoby, które nigdy nie korzystały z usług banku i nigdy nie posiadały rachunku bankowego, mogą skorzystać z oferty konta podstawowego, które w całości jest bezpłatne w zakresie prowadzenia rachunku, wykonywania przelewów, karty, dostępu do bankowości elektronicznej. Ale trzeba pamiętać, że prawdopodobnie mało kto jednak będzie mógł skorzystać z tej opcji, ponieważ wiele osób ma już konta lub posiadała je w przeszłości.
Czy musi być drogo?
- Oczywiście nie, ale jeszcze raz zwracam uwagę na określenie własnych potrzeb, a potem dostosowanie do nich oferty bankowej – mówi Marcin Oksieniuk. – Natomiast pamiętajmy, że jeżeli brak opłat za konto albo ich niski poziom był związany ze spełnieniem określonych warunków, to jeśli nie spełnimy tych warunków określonych w regulaminie danej oferty, nie doczytamy wszystkich informacji, może okazać się, że konto może nie być bezpłatne albo tak nisko kosztowe jak się nam wydawało – dodaje.
Zwraca uwagę, że często w reklamach banków pojawiają się promocje i regulaminy promocji.
- Trzeba wiedzieć, że regulamin czy też promocja obowiązuje pewnych klientów pod pewnymi warunkami. Zawsze warto skontaktować się z infolinią banku, by zapytać o szczegóły, jeśli mamy wątpliwości. Na stronach banków także znajdują się regulaminy oraz tabele opłat i prowizji, które warto przeanalizować – radzi Marcin Oksieniuk.
Przypomina, że zawsze możemy poprosić doradcę w banku o przedstawienie projektu umowy i dokładnie się z nią zapoznać.
Gwarancja bezpieczeństwa
- Warto także zwrócić uwagę na gwarancję Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, który zapewnia nam bezpieczeństwo naszych środków do 100 tys. euro w razie upadłości banku. Banki, które działają na podstawie prawa bankowego, włącznie z bankami spółdzielczymi, są objęte gwarancją tego Funduszu. Na stronie bfg.pl zawsze możemy sprawdzić czy nasz bank objęty jest gwarancją BFG – mówi Marcin Oksieniuk.
Sabina Blitek przypomina także o miejskich rzecznikach konsumentów, do których można zwrócić się w razie wątpliwości, nawet jeszcze przed zawarciem umowy z bankiem.
Pytać, pytać, pytać…
Zwraca także uwagę na jedną z podstawowych zasad przy zawieraniu jakichkolwiek umów.
- Po prostu pytać i nie bać się tego robić. Klienci niejednokrotnie wstydzą się pytać, bo boją się, że będą oceniani za brak wiedzy. Tymczasem jest dokładnie na odwrót. Ci, którzy pytają postrzegani są jako klienci, dla których istotne jest jaki produkt dostaną – podkreśla.
Na pewno warto przed spotkaniem z doradcą bankowym, wcześniej zapoznać się z ofertą i wypisać wszystkie pytania oraz wątpliwości, aby podczas spotkania nie zapomnieć o istotnych dla nas kwestiach.
Rozwiązanie umowy
Warto pamiętać, że w każdej chwili możemy zamknąć konto bez podawania przyczyny. Okres wypowiedzenia umowy to najczęściej jeden miesiąc, ale istnieje także możliwość rozwiązania umowy w trybie natychmiastowym za porozumieniem stron.
- Istnieje również możliwość przenoszenia rachunku między bankami. Bank, w którym klient zakłada nowy rachunek może wystąpić w imieniu klienta do banku, z którym zamierza on rozwiązać umowę o udostępnienie informacji o rachunku (m.in. historii najczęściej otrzymywanych przelewów, listy stałych zleceń). Może również w imieniu klienta rozwiązać umowę o prowadzenie takiego rachunku – podkreśla Sabina Blitek.
Dodaj odpowiedź na komentarz
Polecamy
Co nowego
- Ostatni moment na wybór Sportowca Roku w #Guttmanny2024
- „Chciałbym, żeby pamięć o Piotrze Pawłowskim trwała i żeby był pamiętany jako bohater”. Prezydent wręczył nagrodę Wojciechowi Kowalczykowi
- Jak można zdobyć „Integrację”?
- Poza etykietkami... Odkrywanie wspólnej ludzkiej godności
- Toast na 30-lecie
Komentarz