PIP: Pracodawca nie może pytać kandydata o stan zdrowia
Państwowa Inspekcja Pracy wyjaśnia, że pracodawca w czasie rekrutacji nie może pytać kandydata o jego stan zdrowia. Może to uczynić jedynie wobec osób już pracujących i gdy wymagają tego przepisy szczegółowe dla danego stanowiska pracy.
- Jeśli chodzi o kandydatów do pracy, pracodawca może żądać podania danych personalnych, czyli imienia i nazwiska, adresu, daty urodzenia, adresu zamieszkania, a także pytać o dotychczasowy przebieg zatrudnienia – mówi Ewa Kraińska-Dulić z Państwowej Inspekcji Pracy Agencji Informacyjnej Newseria. – Dotyczy to tylko umowy o pracę. Kandydat na pracownika ma obowiązek przedstawić dane, ale tylko te, gdzie był zatrudniony na podstawie umowy o pracę. Natomiast jeśli gdzieś wykonywał inną pracę dorywczą, nie musi o tym informować – dodaje.
Kraińska-Dulić podkreśla, że przepisy wskazują na konieczność podania tylko adresu zamieszkania, nie ma zaś obowiązku podawania innych danych kontaktowych, takich jak numer prywatnego telefonu czy adres mailowy. Pytanie kandydata o stan zdrowia nie jest uzasadnione wymogami pracy.
- To jest sfera prywatnych informacji. Kandydat nie jest absolutnie zobowiązany do ich podawania. Również przyszły pracodawca nie powinien żądać takich informacji od kandydata – mówi Newserii ekspert. – Mogłoby to prowadzić także do dyskryminacji ze względu na stan zdrowia osób, które uczestniczą w rekrutacji – podkreśla.
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
Co nowego
- Dorabiasz do świadczenia z ZUS-u? Dowiedz się jak zrobić to bezpiecznie
- Immunoterapie wysokiej skuteczności od początku choroby – czy to już obowiązujący standard postępowania w SM?
- Nowa przestrzeń w DPS-ie „Kombatant”
- Instytut Głuchoniemych z umową na modernizację
- Mattel® dostosowuje swoje kultowe gry do potrzeb osób nierozróżniających kolorów!
Dodaj komentarz