Warszawa: Fachowe wsparcie i integracja w bielańskim przedszkolu
"I żeby to był Mruczankowy Dzień, i żeby ptaszki śpiewały" – to marzenie Kubusia Puchatka starają się spełniać wobec swoich podopiecznych pedagodzy z Mruczankowego Przedszkola. Od września br. to nowa szansa na edukację i rozwój dla małych mieszkańców stolicy, również tych ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi.
We wrześniu edukację przedszkolną w Mruczankowym Przedszkolu na warszawskich Bielanach rozpoczęło 20 dzieci, w tym dwóch chłopców, którzy wymagają specjalnych warunków kształcenia ze względu na zdiagnozowany autyzm. - Moim marzeniem było stworzenie miejsca, w którym dziecko z autyzmem będzie mogło przebywać wśród swoich pełnosprawnych rówieśników. Miejsca przyjaznego, zapewniającego poczucie bezpieczeństwa, które uwzględni potrzeby dziecka wynikające z autyzmu i da mu szansę uczestniczenia w naturalnych sytuacjach zabawy i nauki – mówi Marzena Kołnierzak, dyrektor przedszkola, jego pomysłodawczyni i założycielka.
Już w pierwszych tygodniach września codzienna obserwacja dzieci w przedszkolu pokazała, jak naturalne sytuacje społeczne i kontakt z pełnosprawnym rówieśnikiem żywo reagującym na propozycję zabawy czy inicjatywy komunikacyjne motywuje i prowokuje dziecko z autyzmem do pokonywania trudności w porozumiewaniu, rozpoczynaniu i podtrzymywaniu dialogu, stawianiu pytań i udzielaniu odpowiedzi. Dzieci budują swoje kompetencje oraz uświadamiają sobie, że za pomocą komunikacji mogą kształtować swoje otoczenie.
- Zazwyczaj zaraz po diagnozie konieczne jest szybkie wsparcie terapeutyczne dla dziecka z autyzmem. Dzieci rozpoczynają szereg zajęć z pedagogiem, psychologiem, logopedą, terapeutą integracji sensorycznej. Zajęcia organizowane są w diadzie: dorosły-dziecko. To ważny czas, który między innymi zapobiega upośledzaniu różnych funkcji, których rozwój zaburzany jest przez deficyty spowodowane samym autyzmem. Jednak nie wszystkie trudności wynikające z autyzmu są możliwe do przepracowania na zajęciach indywidualnych czy w grupach terapeutycznych, składających się z dzieci z podobnymi deficytami. Stąd pomysł na takie właśnie przedszkole – tłumaczy Kołnierzak.
Wspomóc komunikację
Mruczankowe Przedszkole jest zatem projektem skierowanym do grupy dzieci pełnosprawnych oraz do dzieci, które otrzymały orzeczenie zalecające stworzenie specjalnych warunków kształcenia ze względu na przejawiane deficyty i trudności spowodowane autyzmem. W placówce realizowane są tradycyjne i nowatorskie metody pracy z dziećmi, ukierunkowane przede wszystkim na rozwój mowy i komunikacji, doskonalenie samodzielności, umiejętność zabawy, naukę podejmowania i podtrzymywania interakcji społecznych z rówieśnikami i dorosłymi, kształtowanie poprawnych zachowań w miejscach publicznych i rozwój umiejętności intelektualnych. Więcej informacji na temat metod pracy można znaleźć na stronie przedszkola: www.mruczankowe.pl.
- Pracujemy w zespole interdyscyplinarnym. Dzieci objęte są opieką psychologa, pedagoga, logopedy oraz terapeuty integracji sensorycznej. Zaprosiliśmy również do współpracy muzyka oraz lektora języka angielskiego. Kadra posiada formalne kwalifikacje, m.in. odbyła wiele szkoleń na temat autyzmu i metod terapii, oraz wieloletnie doświadczenie w pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym. Kwalifikacje zespołu pozwalają na fachową ocenę rozwoju dziecka oraz prowadzenie celowej interwencji terapeutycznej – mówi Kołnierzak.
- "Program integracji" Mruczankowego Przedszkola przewiduje zajęcia obejmujące całą grupę przedszkolną. Dzięki temu dzieci z autyzmem mogą uczestniczyć w życiu społecznym przedszkola, a dzieci zdrowe oswajają się z niepełnosprawnością swoich kolegów – dodaje.
Placówka od początku cieszy się dużym zainteresowaniem. - Bardzo chcielibyśmy móc zwiększyć liczbę grup, a tym samym – liczbę dzieci, które moglibyśmy przyjąć do przedszkola – mówi jego dyrektorka.
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
- PFRON wesprze organizacje pomagające powodzianom
- Już jest! Nowy numer „Integracji” w całości poświęcony komfortkom (PDF podstawowy i PDF dostępny)
- Instytut Wzornictwa Przemysłowego już po raz 31. organizuje Konkurs Dobry Wzór!
- Świadczenie wspierające. Zespoły najczęściej przyznają między 95 a 100 punktów
Co nowego
- Czy dodatek dopełniający będzie zgodny z konstytucją? Wątpliwości Biura Legislacyjnego Senatu
- Dodatkowy zasiłek opiekuńczy dla opiekunów dzieci z terenów dotkniętych powodzią
- Szach Mat w Bielsku-Białej – XXI Międzynarodowy Integracyjny Turniej Szachowy
- Oświadczenie o likwidacji Koalicji na Rzecz Osób z Niepełnosprawnością
- Choroba Gauchera - wizytówka polskiego podejścia do chorób ultrarzadkich
Dodaj komentarz