150 szkół na wzór. Rusza program „Dostępna Szkoła”
Aż 40 milionów złotych trafi do organów prowadzących szkoły podstawowe w ramach programu „Dostępna szkoła”. Dzięki temu aż 150 placówek zostanie dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnością – zarówno pod względem architektonicznym, jak i organizacyjnym. „Dostępna szkoła” to element programu „Dostępność Plus”.
Program „Dostępna szkoła” jest realizowany ze środków unijnych, a jego celem jest odpowiedź na rosnące potrzeby polskich szkół związane m.in. z rozwojem edukacji włączającej.
Dostępność od małego
- W Polsce z roku na rok wzrasta liczba dzieci ze specjalnymi potrzebami – mówiła podczas konferencji prasowej 1 października na temat programu minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska- Jedynak. – Największą grupę stanowią uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną oraz z autyzmem. W dalszej kolejności są to uczniowie z niepełnosprawnością ruchową i z zaburzeniami zachowania – wymieniała.
Podkreśliła też przy okazji, że likwidacja barier w zakresie dostępności powinna zacząć się od szkół. Nie tylko dlatego, że wszystkie dzieci zasługują na równe szanse w dostępie do edukacji, ale też dlatego, by od wczesnego dzieciństwa zaszczepiać ludziom idee dostępności.
Rewolucyjna zmiana
- Projekt „Dostępna szkoła” jest rewolucyjnym przełomem dla polskich szkół – podkreśliła Justyna Kucińska z Fundacji Instytut Rozwoju Regionalnego (FIRR), jednego z partnera projektu. – 150 szkół, które w ramach projektu zostaną objęte wsparciem grantowym to niewielki ułamek w skali kraju, ale bardzo ważna jest zmiana świadomości społeczeństwa – podkreśliła przedstawicielka FIRR wskazując, że z programu skorzystają też rodzice i pracownicy szkół będący osobami z niepełnosprawnością.
4 obszary
Jak informowali przedstawiciele Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej i organizacji realizujących program: FIRR i Fundacji Fundusz Współpracy, najważniejszym celem programu jest wypracowanie Modelu Dostępnej Szkoły. Ma to być wzór dla wszystkich placówek, dzięki czemu będą one mogły zapewniać efektywną edukację każdemu dziecku ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wynikającymi m.in. z niepełnosprawności, uzdolnień, choroby czy trudności adaptacyjnych.
Model będzie wyznaczał standardy w obszarach:
- dostępności architektonicznej,
- technicznym,
- edukacyjnym i społecznym,
- procedur i organizacji szkoły.
Oznacza to, że dostępność szkół nie będzie się ograniczać do rozwiązań architektonicznych, takich jak np. windy czy podjazdy. Dostępność szkoły sprowadza się także do obszaru cyfrowego i komunikacyjnego, standardów pracy z uczniami z niepełnosprawnością, standardów zajęć opiekuńczych oraz dowozu uczniów czy wyposażenia placówki.
Ponad milion złotych grantu
Jak zapowiedziano na konferencji, w programie weźmie udział 30 organów prowadzących szkoły – czyli samorządów, ale też m.in. organizacji pozarządowych i 60 szkół podstawowych z całej Polski. Będą to zarówno szkoły ogólnodostępne, integracyjne, jak i specjalne. Co ważne, jeden organ prowadzący będzie mógł zgłosić do udziału w programie nawet 3 szkoły.
Wybrane organy prowadzące otrzymają granty w wysokości od pięciuset tys. do miliona trzystu pięćdziesięciu tys. zł na przetestowanie standardów z Modelu Dostępnej Szkoły i osiągnięcie jednego z trzech poziomów dostępności we wszystkich obszarach w przynajmniej jednej podległej placówce i min. 60% standardów Modelu Dostępnej Szkoły w pozostałych placówkach.
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
Co nowego
- Integracja to zawsze byli ludzie
- Nowa perspektywa i szansa na życie dla pacjentów ze stwardnieniem zanikowym bocznym (ALS)
- Nie możemy dłużej czekać! Marszałek Szymon Hołownia apeluje o rozpoczęcie prac nad ustawą o asystencji osobistej
- Wiśnik CUP. To już 10 LAT!
- RPD chce walczyć z przypadkami przemocy wobec dzieci neuroróżnorodnych. Powstanie specjalny zespół ekspertów.
Dodaj komentarz