O reklamie społecznej w poznańskiej Muzie
W środę, 12 września, w poznańskim kinie Muza odbyło się wyjątkowe wydarzenie w ramach Tygodnia pozarządowego Poznania - III Poznański Przegląd Reklamy Społecznej.
Licznie przybyła do najstarszego w Poznaniu kina publiczność miała okazję zapoznać się z wybranymi spotami filmowymi promującymi kampanie społeczne na całym świecie. W tym roku organizatorzy podzielili pokaz na dwie części: w pierwszej zaprezentowano dobre praktyki zagraniczne, wśród których zdecydowanie wyróżniały się klipy zrealizowane przez Amnesty International (o niebezpieczeństwie wykonywania zawodu dziennikarza w Meksyku) oraz Greenpeace (z niezwykłym tłem muzycznym w wykonaniu zespołu Radiohead).
W drugiej części wydarzenia widzowie obejrzeli polskie produkcje, które okazały się nie odbiegać jakościowo od filmów z krajów, gdzie reklama społeczna od wielu lat jest istotnym elementem komunikacji w społeczeństwie. Jako jeden ze sztandarowych przykładów profesjonalnie przygotowanych spotów reklamy społecznej przedstawiono ostatnią realizację dla Fundacji Rak'n'Roll - "Gadaj – Badaj", wyreżyserowaną przez Wojciecha Smarzowskiego, z udziałem popularnych aktorów (m.in. Olgi Bołądź).
W trakcie seansu nie zabrakło hitu ostatnich miesięcy: virali przygotowanych przez Fundację Synapsis, w których swój aktorski kunszt pokazał Bartłomiej Topa, a także premierowych spotów w ramach kampanii "Życie to pasja", prowadzonej przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Poznaniu. Na krótkich filmach ukazano seniorów, którzy pomimo zaawansowanego wieku (70+) realizują swoje życiowe pasje: pracę w teatrze, żeglarstwo czy opiekę nad końmi. Uzupełnieniem działań są zdjęcia zrobione przez Ewę Łowżył (wszystkie materiały można zobaczyć na facebookowym profilu kampanii).
Chwilę po zakończeniu pokazu rozpoczął się panel dyskusyjny z udziałem Przemysława Plucińskiego, socjologa z Uniwersytetu im. A. Mickiewicza, Agnieszki Maciejewskiej z Radia Merkury, Sylwii Pełtak z Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Poznaniu, Marcina Świejkowskiego z portalu kampaniespoleczne.pl, oraz Kuby Bożyszkowskiego, reżysera filmów w kampanii "Życie to pasja".
Wszyscy paneliści zgodzili się, że polskie reklamy społeczne są na coraz wyższym poziomie. Agnieszka Maciejewska wątpiła jednak, czy kontrowersyjne spoty, jak choćby te promujące wśród mężczyzn konieczność badania wykrywającego raka prostaty, będą pokazywane w naszych mediach publicznych, zwłaszcza w Telewizji Polskiej. Przemysław Pluciński zwrócił zaś uwagę na deficyt badań pokazujących faktyczny wpływ kampanii społecznych (w tym reklam telewizyjnych) na zmianę postaw społecznych w naszym kraju. – Co nie znaczy, że kampanie społeczne nie mają znaczenia – zastrzegał.
Marcin Świejkowski podkreślił znaczenie pozyskania znanej twarzy, tzw. celebrity. Bardzo często chcemy popierać działanie osoby znanej – choćby tylko z ekranu telewizora, z którą się utożsamiamy. Ten mechanizm może też działać w drugą stronę i zwiększać popularność gwiazdy uczestniczącej w kampanii społecznej, o czym przekonało się wielu celebrytów na świecie.
Sylwia Pełtak i Kuba Bożyszkowski opowiedzieli uczestnikom panelu o kulisach tworzenia kampanii "Życie to pasja"; wyrazili jednocześnie nadzieję, że tego typu przedsięwzięcia będą częściej realizowane także przez samorządy lokalne.
III Poznański Przegląd Reklamy Społecznej odbywał się w ramach Poznańskiego Tygodnia Organizacji Pozarządowych. Organizatorem wydarzenia było Wielkopolskie Forum Organizacji Osób Niepełnosprawnych.
W tym roku patronem Przeglądu został portal Kampaniespoleczne.pl.
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
Co nowego
- Dorabiasz do świadczenia z ZUS-u? Dowiedz się jak zrobić to bezpiecznie
- Immunoterapie wysokiej skuteczności od początku choroby – czy to już obowiązujący standard postępowania w SM?
- Nowa przestrzeń w DPS-ie „Kombatant”
- Instytut Głuchoniemych z umową na modernizację
- Mattel® dostosowuje swoje kultowe gry do potrzeb osób nierozróżniających kolorów!
Dodaj komentarz