Niewidomi gracze mają swoje gry komputerowe
Osoby niewidome i niedowidzące mogą w coraz większym stopniu bawić się grami komputerowymi, dzięki rosnącej liczbie dostępnych gier dźwiękowych.
Gry te mają potencjał, aby już wkrótce stać się osobnym gatunkiem, który może zdobyć popularność także wśród pełnosprawnych graczy. Oczywiście w porównaniu z milionami gier komputerowych sprzedawanych rocznie na całym świecie rynek gier audio jest bardzo mały. Jak ocenia Richard Van Tol - autor strony internetowej Audio Games.Net poświęconej właśnie tym grom, rocznie sprzedaje się ok. 3000 gier audio lub innych gier dostępnych dla osób niewidomych. Choć większość osób niewidomych posiada komputery, to większość z nich nigdy nie słyszało o grach dźwiękowych.
Efekty ambientowe
Obecnie na rynku dostępnych jest około 50 tytułów i ok. trzy razy tyle programów darmowych. Tak jak gry graficzne, gry audio dostępne są w wielu odmianach: przygodówki, platformówki i wiele innych. Jednak zdaniem Kelly Sapergia, która recenzuje gry audio dla Radia ACB, pewne elementy są w takich grach niezbędne. Najważniejsze są oczywiście wyraziste dźwięki, dzięki którym gracz w prosty sposób może zorientować się, gdzie się znajduje. Można to uzyskać poprzez różnorodną muzykę ambientową lub różne odgłosy kroków postaci sterowanej przez gracza w zależności od podłoża, na jakim się porusza. Ważne są także dobre dialogi, które będą prowadziły gracza przez świat gry.
Jedną z pierwszych firm, które zaczęły tworzyć gry audio była
amerykańska firma Bavisoft - do tej pory stworzyła już dwa tytuły, w 2005 r. wypuści na rynek
kolejny. Pomysłodawcą tworzenia gier dźwiękowych był właściciel firmy, który jest daltonistą i
doświadczał wielu problemów, bawiąc się grami komputerowymi z powodu nieodpowiedniego kontrastu na
ekranie. Wiele elementów było dla niego wręcz niewidocznych. Jednak aby stworzyć dobrą grę audio,
należy w zupełnie nowatorski sposób podejść do tworzenia gier komputerowych.
Ostatnia gra stworzona przez firmę Bavisoft pt. "Chillingham" jest przygodówką, której
akcja rozgrywa się w nawiedzonej wiosce. Gracz musi rozwiązywać różne zagadki i jednocześnie bronić
się przed atakami ze strony wampirów, wiedźm oraz wilkołaków. Skuteczna obrona przed tymi storami
wymaga doskonałego zestawu głośników stereo lub bardzo dobrych słuchawek, aby móc łatwo
zlokalizować napastników.
Nie wszyscy jednak podzielają entuzjazm dotyczący świetlanej przyszłości gier opartych jedynie na dźwięku. Zdaniem Richarda Van Tola, komputery i konsole do gier są w zbyt dużym stopniu zorientowane na grafikę, by gry dźwiękowe mogły się przebić na rynku dla pełnosprawnych graczy. Dodatkową przeszkodą jest brak dobrej jakości silników audio. Obecnie stosowane silniki 3D wykorzystują jedynie dwie płaszczyzny - gracz może usłyszeć dźwięki jedynie przed sobą lub za sobą, ale nie z góry lub z dołu.
www.audiogames.net
www.bavisoft.com
www.acbradio.org/pweb
Opracowanie: Dorota Landsberger
Źródło: BBC News UK Edition, 2 stycznia 2004 r.
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
Co nowego
- Zaproszenie na finisaż wystawy i spotkanie autorskie
- Ostatni moment na wybór Sportowca Roku w Plebiscycie #Guttmanny2024! Głosowanie tylko do środy!
- III Wawerski Dzień Osób z Niepełnosprawnościami
- Dorabiasz do świadczenia z ZUS-u? Dowiedz się jak zrobić to bezpiecznie
- Immunoterapie wysokiej skuteczności od początku choroby – czy to już obowiązujący standard postępowania w SM?
Dodaj komentarz