Od września uczniowie wracają do szkół. Także ci ze specjalnymi potrzebami
05.08.2020
- 1 września uczniowie wracają do szkół. A my robimy wszystko, by uczyli się w bezpiecznych warunkach. Przygotowujemy rozwiązania: wytyczne sanitarne i rozwiązania prawne, które pozwolą odpowiednio zareagować i podjąć właściwe decyzje gdy pojawi się ognisko zakażenia – powiedział minister Dariusz Piontkowski podczas konferencji prasowej, która odbyła się 5 sierpnia w Ministerstwie Edukacji Narodowej. Do stacjonarnych zajęć wrócą także uczniowie ze specjalnymi potrzebami.
Od pierwszego września placówki edukacyjne będą funkcjonowały według zasad opracowanych wspólnie przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Główny Inspektorat Sanitarny. Szkoły będą pracować w trzech trybach – przede wszystkim stacjonarnie, ale też w razie zmiany sytuacji epidemiologicznej będzie możliwy tryb zdalny lub mieszany. Podczas konferencji minister Dariusz Piontkowski podkreślił, że powrót do stacjonarnych zajęć będzie dotyczył też uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Zdalnie tylko w ostateczności
- Ogólne wytyczne dotyczą wszystkich placówek. Nie tylko szkół, ale specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych (SOSW) i ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych (OREW) i poradni psychologiczno-pedagogicznych – poinformował minister Piontkowski. – Uczniowie ze specjalnymi potrzebami powinni być otoczeni szczególną opieką nauczycieli, pedagogów i psychologów. Stąd nie przewidujemy, poza ekstremalnymi sytuacjami, zawieszania czy ograniczania zajęć w tego typu placówkach. Zdajemy sobie sprawę, że tam prowadzenie zajęć na odległość jest szczególnie trudne, a do tego odbywają się nie w licznych grupach, a wręcz z pojedynczymi uczniami – dodał minister.
Dariusz Piontkowski wskazał, że kierowane przez niego ministerstwo nie widzi powodu, by poza takimi sytuacjami jak zachorowanie nauczyciela czy ucznia, zawieszano zajęcia w placówce dla uczniów ze specjalnymi potrzebami.
- Ci uczniowie potrzebują szczególnej troski i my w przepisach to przewidzieliśmy – powiedział szef resortu oświaty.
Regres i trauma
Sytuacja uczniów ze specjalnymi potrzebami – na przykład z niepełnosprawnością intelektualną lub autyzmem w czasie zamknięcia szkół była niejednokrotnie bardzo trudna. Stracili oni nie tylko kontakt z rówieśnikami czy możliwość uczęszczania na lubiane przez siebie zajęcia, ale też możliwość terapii i rehabilitacji. Dla wielu z nich odcięcie od edukacji w placówkach oznaczało poważny regres umiejętności społecznych i traumę spowodowaną przymusową izolacją.
My na ten temat pisaliśmy m.in. w tekstach „Nauka zdalna. Diabeł tkwi w szczegó... lnych potrzebach edukacyjnych” czy „Edukacja zdalna. Co z uczniami z autyzmem”.
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
- PFRON wesprze organizacje pomagające powodzianom
- Już jest! Nowy numer „Integracji” w całości poświęcony komfortkom (PDF podstawowy i PDF dostępny)
- Instytut Wzornictwa Przemysłowego już po raz 31. organizuje Konkurs Dobry Wzór!
- Świadczenie wspierające. Zespoły najczęściej przyznają między 95 a 100 punktów
Co nowego
- RPO: Ludzie skarżą się na długie oczekiwanie na decyzje w sprawie świadczenia wspierającego. Jest odpowiedź Pełnomocnika
- Czy dodatek dopełniający będzie zgodny z konstytucją? Wątpliwości Biura Legislacyjnego Senatu
- Dodatkowy zasiłek opiekuńczy dla opiekunów dzieci z terenów dotkniętych powodzią
- Szach Mat w Bielsku-Białej – XXI Międzynarodowy Integracyjny Turniej Szachowy
- Oświadczenie o likwidacji Koalicji na Rzecz Osób z Niepełnosprawnością
Dodaj komentarz