Kampania edukacyjna przynosi efekty – rozmowa z Anną Zawiszą z MENiS
Po uroczystej gali na warszawskim Towarze, w trakcie której wręczono uczniom szkół ponadgimnazjalnych nagrody za najlepsze filmy na temat integracji, rozmawialiśmy z Anną Zawiszą, dyrektor Departamentu Kształcenia Ogólnego, Specjalistycznego i Profilaktyki Społecznej MENiS na temat programu edukacyjnego "Czy naprawdę jesteśmy inni? Razem w szkole".
Jak oceniają Państwo efekty tegorocznego konkursu?
Jestem pod dużym wrażeniem. Po pierwsze, niezwykłości spojrzenia na świat, na siebie, na kolegów. Jestem też pod ogromnym wrażeniem tego, co uczniowie mówili odbierając nagrody. Jest to dowód, że warto było zorganizować ten konkursu, aby ujawnić to, co jest najlepsze w człowieku. To naprawdę znakomita młodzież.
Jakie były założenia i cele kampanii edukacyjnej "Czy naprawdę jesteśmy inni - Razem w szkole?
Wszyscy ludzie powinni przebywać ze sobą razem. Chodzenie do szkół specjalnych powinno być ostatecznością. Młodzi ludzie powinni przebywać w swoim najbliższym środowisku, w środowisku swoich rówieśników, aby przyzwyczajać się do wspólnego życia w dorosłym życiu. Tworzenie barier, jak pokazało piękne przesłanie jednego z filmów, wynika nie z braku istnienia np. podjazdu dla wózka - najważniejsze jest przełamanie lęku przed innością. Często w dorosłym życiu nie udaje się już go przełamać. Natomiast młodzi ludzie traktują to zupełnie naturalnie. I to jest wspaniałe.
Jednym z ważnych celów jest więc tworzenie szkół integracyjnych?
Przede wszystkim trzeba tworzyć klasy integracyjne i warunki, żeby także w zwykłych klasach były dzieci niepełnosprawne.
Jakie środki są podejmowane, aby tworzyć takie klasy?
W tym celu łączone są wysiłki samorządów, organów prowadzących szkoły dążące do usuwania barier architektonicznych. To są połączone wysiłki ministra i kuratorów oświatowych, mówiące o programach edukacyjnych, które sprzyjają kształtowaniu odpowiednich postaw.
Czy uważa Pani, że polskie szkoły i polscy uczniowie, są przygotowani do przełamywania barier psychologicznych?
Gdybym powiedziała, że z całą pewnością tak jest, moglibyśmy uznać, że zrobiliśmy już wszystko. A jest jeszcze wiele do zrobienia. Ale ci młodzi ludzie, którzy prezentowali swoje filmy, pokazują, że naprawdę warto to robić, i że tego rodzaju konkursy przynoszą efekty.
Rozmawiała: Joanna Jaraszek
Rozwiązanie konkursu filmowego
''Czy naprawdę jesteśmy inni? Razem w naszej szkole''
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
- PFRON wesprze organizacje pomagające powodzianom
- Już jest! Nowy numer „Integracji” w całości poświęcony komfortkom (PDF podstawowy i PDF dostępny)
- Instytut Wzornictwa Przemysłowego już po raz 31. organizuje Konkurs Dobry Wzór!
- Świadczenie wspierające. Zespoły najczęściej przyznają między 95 a 100 punktów
Co nowego
- Dodatkowy zasiłek opiekuńczy dla opiekunów dzieci z terenów dotkniętych powodzią
- Szach Mat w Bielsku-Białej – XXI Międzynarodowy Integracyjny Turniej Szachowy
- Choroba Gauchera - wizytówka polskiego podejścia do chorób ultrarzadkich
- Green Industry Summit 2024
- Usługi opiekuńcze droższe nawet o 3140 zł. Zastępca RPO apeluje w sprawie osób pobierających świadczenie wspierające
Dodaj komentarz