W obronie praw osób z niepełnosprawnością intelektualną. Parlament Europejski przyjął rezolucję
Parlament Europejski przyjął 8 lipca br. rezolucję w sprawie praw osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz ich rodzin w dobie kryzysu związanego z pandemią COVID-19. Jest to odpowiedź na liczne przypadki łamania praw osób z niepełnosprawnością intelektualną, np. odmawianie im prawa do opieki zdrowotnej.
Autorzy rezolucji podkreślają, że środki podejmowane przez rządy w wyjątkowych okolicznościach, takich jak poważne kryzysy zdrowotne, nadzwyczajne sytuacje humanitarne i klęski żywiołowe, powinny zawsze uwzględniać prawa osób z niepełnosprawnością intelektualną. Choćby dlatego, że – jak wskazują autorzy dokumentu – są one w większym stopniu narażone na ryzyko zachorowania na COVID-19 z powodu przeszkód w dostępie do informacji o profilaktyce i środków higieny.
Ponadto łatwiej mogą zostać zarażone, gdyż są uzależnione od fizycznego kontaktu z opiekunami – często mieszkają w placówkach i otrzymują opiekę na poziomie społeczności lokalnych. Ponadto samo zachorowanie może być dla nich groźniejsze z powodu innych problemów zdrowotnych związanych z daną niepełnosprawnością.
Jednak większe ryzyko związane z chorobą to tylko jeden z licznych problemów.
Dyskryminacja z izolacją
Kryzys związany z pandemią COVID-19 i środki izolacji ukazują utrzymującą się segregację społeczną i dyskryminację osób z niepełnosprawnością intelektualną – czytamy w rezolucji. W dokumencie wskazano też, że w niektórych państwach członkowskich osobom z niepełnosprawnością intelektualną odmawiano leczenia.
One same były zaś umieszczane w zakładach w izolacji od reszty społeczeństwa, bez możliwości odwiedzin przez członków rodziny lub powrotu do krewnych. Według doniesień, w niektórych krajach wprowadzone zostały dyskryminujące wytyczne dotyczące segregacji medycznej.
Rodziny pozostawione same sobie
Kolejny problem, na który zwrócono uwagę w rezolucji, to brak dostępu do placówek wspierających osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Parlamentarzyści zauważają, że placówki dla osób z niepełnosprawnością intelektualną, takie jak ośrodki opieki dziennej lub szkoły, zostały tymczasowo zamknięte, i że w tej sytuacji nadzwyczajnej opieka nad osobami z niepełnosprawnością intelektualną spadła na członków ich rodzin. Również w edukacji.
„Pojęcie edukacji integracyjnej jeszcze się nie urzeczywistniło; mając na uwadze, że w wielu państwach członkowskich uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną nie byli w stanie kontynuować nauki podczas izolacji (...) Rodziny nie mają wsparcia w zakresie edukacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, w szczególności jeśli chodzi o dostęp do innowacyjnych technologii cyfrowych” – czytamy w rezolucji Parlamentu Europejskiego.
Parlament wzywa do deinstytucjonalizacji
Przyjęta przez Parlament Europejski rezolucja wzywa Komisję Europejską i państwa członkowskie m.in. do monitorowania, czy usługi zdrowotne i opieka społeczna mają zrównoważony charakter i czy są w stanie przystosować się do nowych form świadczenia usług. Autorzy rezolucji apelują o promowanie rzeczywistego włączenia społecznego – poprzez przydzielanie środków unijnych. Te mają być przeznaczane na usługi, które są świadczone raczej na poziomie społeczności lokalnych niż w instytucjach.
Przyjęcie rezolucji to skutek decyzji Inclusion Europe – parasolowej organizacji zrzeszającej inicjatywy na rzecz osób z niepełnosprawnością intelektualną. Całą treść rezolucji można przeczytać na stronie Parlamentu Europejskiego.
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
Co nowego
- Integracja to zawsze byli ludzie
- Nowa perspektywa i szansa na życie dla pacjentów ze stwardnieniem zanikowym bocznym (ALS)
- Nie możemy dłużej czekać! Marszałek Szymon Hołownia apeluje o rozpoczęcie prac nad ustawą o asystencji osobistej
- Wiśnik CUP. To już 10 LAT!
- RPD chce walczyć z przypadkami przemocy wobec dzieci neuroróżnorodnych. Powstanie specjalny zespół ekspertów.
Dodaj komentarz