Rząd znosi kolejne obostrzenia. Wracają m.in. zajęcia rewalidacyjne i wczesne wspomaganie rozwoju
Polski rząd zadecydował o zniesieniu kolejnych obostrzeń związanych z zagrożeniem rozprzestrzeniania się pandemii koronawirusa. Wśród nich są również obszary szczególnie istotne dla osób z niepełnosprawnością. Nowe zasady w większości wchodzą w życie od 18 maja 2020 r.
W trzecim etapie znoszenia ograniczeń związanych z koronawirusem uwzględniono obszar związany z opieką i edukacją.
Od 18 maja będzie można prowadzić zajęcia:
- rewalidacyjno-wychowawcze
- wczesne wspomaganie rozwoju i specjalistyczną rewalidację
- praktyczne w szkołach policealnych.
„Od poniedziałku, 18 maja br. przywracamy możliwość, za zgodą rodziców, prowadzenia bezpośrednich zajęć dla dzieci mających opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, dzieci i młodzieży posiadających orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, dzieci i młodzieży z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, wymagających wsparcia, w tym odpowiednio w realizacji zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, zajęć rewalidacyjno-wychowawczych czy zajęć rewalidacyjnych niezbędnych do ich prawidłowego rozwoju. Zajęcia będą prowadzone z zachowaniem zasad sanitarnych” – podaje MEN.
18 maja otwarte zostaną także placówki i instytucje z bazą noclegową i działalnością opiekuńczo-edukacyjną jak np. schroniska młodzieżowe, ośrodki sportowe czy świetlice środowiskowe.
Od 25 maja możliwe będzie prowadzenie:
-
zajęć opiekuńczo-wychowawczych w klasach 1-3 szkoły podstawowej,
-
konsultacji z nauczycielami w szkołach dla maturzystów i uczniów 8 klas przede wszystkim z przedmiotów zdawanych na egzaminach. Konsultacje będą mogły odbywać się indywidualnie lub w małych grupach.
„Od 25 maja br. uczniowie klas VIII szkół podstawowych, w tym specjalnych, będą mieli możliwość korzystania z konsultacji na terenie szkoły ze wszystkich przedmiotów, w szczególności z tych przedmiotów, z których od 16 do 18 czerwca będą zdawać egzamin ósmoklasisty. Wymiar tych konsultacji zostanie uzależniony od potrzeb ucznia, a także warunków szkoły. Konsultacje będą dobrowolne dla ucznia, natomiast dyrektor szkoły będzie zobowiązany je zorganizować, biorąc pod uwagę możliwości szkoły i potrzeby uczniów, w tym szczególnie z niepełnosprawnością. Apelujemy do samorządów, dyrektorów szkół, aby wesprzeć uczniów i w miarę potrzeb oraz możliwości zorganizować dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego indywidualne zajęcia” – podaje MEN.
„Od 25 maja br. będą mogły ruszyć konsultacje szkolne dla absolwentów szkół, w tym specjalnych, którzy w tym roku przystąpią do egzaminu maturalnego. Apelujemy do dyrektorów szkół oraz nauczycieli, aby zorganizować takie spotkania, jeśli pojawi się taka potrzeba. Zależy nam, aby szczególnie wesprzeć uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego i w miarę możliwości i potrzeb zorganizować dla nich konsultacje indywidualne” – czytamy na stronie MEN.
Od 1 czerwca możliwe będą konsultacje w szkołach z nauczycielami dla pozostałych uczniów ze wszystkich przedmiotów.
Dłuższy czas zasiłku i inne zmiany
Przedłużony został czas pobierania dodatkowego zasiłku opiekuńczego dla rodziców dzieci do lat 8.
Od 17 maja dzieci poniżej 13. roku życia będą mogły wychodzić z domu bez opieki dorosłego opiekuna.
Wśród nowych zasad funkcjonowania społeczeństwa w związku z koronawirusem znalazły się także następujące:
- Od 18 maja będzie można skorzystać z usług fryzjera i kosmetyczki
- zjeść w restauracji, kawiarni, barze, a także w centrum handlowym (w wydzielonej przestrzeni gastronomicznej). Będzie można zjeść posiłek na sali, w środku i w ogródku restauracyjnym na zasadach ściśle określonych. Wytyczne dla poszczególnych branż: salony kosmetyczne, gastronomia, salony fryzjerskie
- Od 18 maja więcej osób będzie mogło równocześnie skorzystać z transportu publicznego, jeśli zarządzający transportem podejmą taką decyzję.
- Więcej osób skorzysta także z obrzędów religijnych. Od 18 maja musi przypadać podczas nich 10 m kw. na 1 osobę.
- Od 18 maja zwiększą się limity osób, które mogą ćwiczyć na otwartych obiektach sportowych. Możliwe będą także zajęcia w zamkniętych obiektach np. halach sportowych zgodnie z wytycznymi.
- Od 18 maja możliwe będą:
- działalność kin plenerowych (w tym samochodowych),
- wznowienie prac na planach filmowych (z uwzględnieniem rygorów sanitarnych),
- wznowienie nagrań fonograficznych i audiowizualnych w instytucjach kultury,
- indywidualne zajęcia na uczelniach artystycznych,
- wznowienie prób i ćwiczeń.
- Od 25 maja możliwe będzie prowadzenie zajęć na uczelniach:
- zajęć dydaktycznych (dla studentów ostatnich lat studiów),
- zajęć, które nie mogą być realizowane zdalnie.
Powrót do zajęć dotyczy również kształcenia doktorantów i zajęć organizowanych np. w laboratoriach i centrum symulacji medycznej.
Nie zmieniają się podstawowe zasady bezpieczeństwa
Rząd przypomina: „Stopniowe znoszenie obostrzeń nie zwalnia nas ze stosowania podstawowych zasad bezpieczeństwa. Wręcz przeciwnie – muszą one stać się podstawą naszego codziennego funkcjonowania. O czym należy pamiętać szczególnie?
-
Zachowuj 2-metrową odległość od innych w przestrzeni publicznej.
-
Obowiązkowo zasłaniaj nos i usta w miejscach publicznych.
-
Pracuj zdalnie, jeśli tylko jest to możliwe.
-
Zostań w domu, jeśli możesz”.
Więcej informacji na www.gov.pl.
Komentarze
-
Seniorzy
15.05.2020, 15:20Kiedy zostaną otwarte kluby seniora? Nigdzie nie można znaleźć żadnych informacji kiedy to nastąpiodpowiedz na komentarz -
Szkoły z internatem
15.05.2020, 13:04Co z ośrodkami szkolno-wychowawczymi? Jeśli internaty nadal będą zamknięte, dla wielu uczniów możliwość skorzystania ze spotkań i konsultacji z nauczycielami pozostanie w sferze marzeń.odpowiedz na komentarz -
Uważam, że realizacja zajęć wwr oraz innych z osobami niepełnosprawnym intelektualnie z zachowaniem zasad bezpieczeństwa nie jest możliwa. Jak zachować dystans z dzieckiem, które wymaga często wspomagania manualnego, wymaga specjalnych form komunikacji, ma trudność ze zrozumieniem poleceń, bywa agresywne? Jestem terapeutą z dwudziestoletnim stażem w pracy z takimi osobami. Czekam na powrót do normalności ale nie kosztem zdrowia moich uczniów i swoim. Przez dwa miesiące zgodnie z zaleceniami rządu nie byłam u swoich sędziwych rodziców, a teraz w sytuacji największej ilości zachorowań w ciągu dnia mam wrócić do pracy bezpośredniej z osobami, które nie zastosują zasad bezpieczeństwa. Dlaczego stawia się w takiej sytuacji nauczycieli?odpowiedz na komentarz
Polecamy
Co nowego
- Integracja to zawsze byli ludzie
- Nowa perspektywa i szansa na życie dla pacjentów ze stwardnieniem zanikowym bocznym (ALS)
- Nie możemy dłużej czekać! Marszałek Szymon Hołownia apeluje o rozpoczęcie prac nad ustawą o asystencji osobistej
- Wiśnik CUP. To już 10 LAT!
- RPD chce walczyć z przypadkami przemocy wobec dzieci neuroróżnorodnych. Powstanie specjalny zespół ekspertów.
Dodaj komentarz